Η Διεθνής Ναυτιλιακή Εκθεση «Ποσειδώνια 2024» είναι εδώ και εφέτος και η Ελλάδα είναι στην ευχάριστη θέση να φιλοξενεί τους κορυφαίους φορείς χάραξης πολιτικής, τους πρωτοπόρους στις νέες τεχνολογίες και την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα.
Η ιστορία, ο πολιτισμός και η οικονομία αυτής της χώρας είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τη θάλασσα και τη ναυτιλία. Με την πάροδο των ετών, ο ναυτιλιακός τομέας έχει αναδειχθεί σε έναν από τους πιο εύρωστους και πολλά υποσχόμενους κλάδους της ελληνικής οικονομίας. Η ναυτιλία ενισχύει το προφίλ της χώρας, συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη, προάγει την ευημερία των πολιτών μας και διασφαλίζει την εδαφική και κοινωνική συνοχή.
Η Ελλάδα παραμένει, παγκοσμίως, μια από τις χώρες με το μεγαλύτερο ποσοστό πλοιοκτησίας. Με στόλο άνω των πέντε χιλιάδων πεντακοσίων (5.500) πλοίων, οι έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν περίπου το είκοσι ένα τοις εκατό (21%) της παγκόσμιας χωρητικότητας dwt και αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το εξήντα τοις εκατό (60%) του στόλου της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
Οι έλληνες πλοιοκτήτες παρέχουν υψηλής ποιότητας θαλάσσιες υπηρεσίες σε όλον τον κόσμο, με έναν σύγχρονο στόλο που λειτουργεί με τα υψηλότερα πρότυπα ασφάλειας, αλλά και υπό τις αυστηρότερες προδιαγραφές ως προς την προστασία του περιβάλλοντος. Με αυτόν τον τρόπο, η ελληνική ναυτιλία: (i) δίνει δυναμικό «παρών» ανά την υφήλιο, (ii) τονίζει τη στρατηγική της σημασία στο παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο, τη μεταφορά πρώτων υλών, βιομηχανικών, ενεργειακών και διατροφικών αγαθών σε κάθε γωνιά του κόσμου και (iii) ενισχύει τις σχέσεις της χώρας μας με άλλα έθνη.
Η ναυτιλία παραμένει η ραχοκοκαλιά του διεθνούς εμπορίου και της παγκόσμιας ευημερίας, παρά τις προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει. Η άνευ προηγουμένου παγκόσμια πανδημία, την οποία ακολούθησαν η ενεργειακή κρίση και μια σειρά γεωπολιτικών συγκρούσεων, έχει επηρεάσει τις διεθνείς ναυτιλιακές δραστηριότητες. Ωστόσο, η ναυτιλία έχει αποδείξει την ανθεκτικότητά της και την ικανότητά της να εξακολουθεί να υπηρετεί τις ανάγκες της παγκόσμιας κοινωνίας.
Παράλληλα, οι κυβερνήσεις και η ναυτιλιακή βιομηχανία εξετάζουν προσεκτικά τις μεγαλύτερες προκλήσεις του μέλλοντος, όπως: (i) την επίτευξη της ενεργειακής μετάβασης και της απανθρακοποίησης του ναυτιλιακού τομέα έως το 2050, επενδύοντας σε καύσιμα μηδενικού αποτυπώματος άνθρακα και πράσινες τεχνολογίες, (ii) την ψηφιοποίηση, τον αυτοματισμό και την τεχνολογική καινοτομία, (iii) την αντιμετώπιση της έλλειψης ναυτικών, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη ενός ισχυρού συστήματος για την αναβάθμιση των δεξιοτήτων και την επανεκπαίδευση του ανθρώπινου δυναμικού, (iv) την αντιμετώπιση των προκλήσεων ασφάλειας ναυσιπλοΐας και προστασίας από έκνομες ενέργειες στη θάλασσα, ειδικά σε κρίσιμες θαλάσσιες διαδρομές όπως η Ερυθρά Θάλασσα και η Μαύρη Θάλασσα, που θέτουν σε διακινδύνευση την ελευθερία της ναυσιπλοΐας.
Πρέπει να αντιμετωπίσουμε αυτές τις προκλήσεις με προσοχή και να αναπτύξουμε βιώσιμες και ρεαλιστικές λύσεις. Η ναυτιλία χρειάζεται ένα προβλέψιμο και αποτελεσματικό θεσμικό πλαίσιο, που θα δημιουργήσει ένα ευνοϊκό περιβάλλον για τη βιώσιμη ανάπτυξη των διεθνών ναυτιλιακών δραστηριοτήτων. Ενα περιβάλλον που θα κατευθύνει τις μελλοντικές επενδύσεις και θα διασφαλίζει τα αναμενόμενα περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά οφέλη στις κοινωνίες όλου του κόσμου. Η κυβέρνηση εργάζεται με τους ευρωπαίους και παγκόσμιους εταίρους της προς αυτή την κατεύθυνση, ιδίως στο πλαίσιο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού.
Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής συμμετέχει ενεργά σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια, προωθώντας φιλόδοξες και ρεαλιστικές πολιτικές σε όλους αυτούς τους τομείς. Προωθούνται συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για την υποβοήθηση της ενεργειακής μετάβασης στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, με ιδιαίτερη έμφαση στην απανθρακοποίηση της ελληνικής ακτοπλοΐας και στην ανάπτυξη των πράσινων υποδομών στα λιμάνια μας.
Παράλληλα, επιδιώκουμε τη συνολική αναβάθμιση της ανταγωνιστικότητας της ελληνικής και ευρωπαϊκής ναυτιλίας, εστιάζοντας στη διατήρηση ενός σταθερού θεσμικού πλαισίου και στον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών μας μέσω της ψηφιοποίησης.
Σε κοινωνικό επίπεδο, η ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας και της ελληνικής σημαίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τη διαθεσιμότητα των ναυτικών με εκπαίδευση και προσόντα, ικανών να ανταποκριθούν στις μελλοντικές προκλήσεις της ναυτιλίας (απανθρακοποίηση και προστασία του περιβάλλοντος γενικά, ψηφιοποίηση, κυβερνοασφάλεια, αυτόνομα πλοία). Για το σκοπό αυτόν, έχουμε σχεδιάσει και υλοποιήσει σημαντικές πρωτοβουλίες υποστήριξης και ψηφιοποίησης για τη ναυτική εκπαίδευση που παρέχεται από τις Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού και τα Κέντρα Μετεκπαίδευσης και Επιμόρφωσης, στο πλαίσιο των «Ετών Ναυτικής Εκπαίδευσης 2024 και 2025».
Επιπρόσθετα, το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής της Ελλάδας αποδίδει μεγάλη σημασία στην περαιτέρω ενίσχυση του αναπτυξιακού δυναμικού των λιμανιών μας, προκειμένου να μεγιστοποιηθεί η συμβολή τους στην απασχόληση, στις εθνικές και τοπικές οικονομίες και κοινωνίες.
Τέλος, η ελληνική ναυπηγική και η ναυπηγοεπισκευαστική βιομηχανία αναγεννώνται με σταθερά βήματα. Η Ελευσίνα, ο Σκαραμαγκάς, η Σύρος, αλλά και η Σαλαμίνα, το Πέραμα και η Χαλκίδα, ύστερα από χρόνια παρακμής, εισέρχονται σε μια νέα εποχή ανάπτυξης, με τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για νέους ανθρώπους με υψηλή ειδίκευση, παρέχοντας καινούργιες ευκαιρίες στον ναυτιλιακό εξοπλισμό και σε άλλους συναφείς κλάδους.
Η προοπτική της ισχυρής αναβίωσης του ελληνικού ναυτιλιακού cluster με τη ναυτιλιακή βιομηχανία στο επίκεντρο θα υποστηριχθεί σθεναρά από την κυβέρνηση.
Υπάρχει μια ισχυρή δυναμική για τη βιώσιμη ανάπτυξη των θαλάσσιων μεταφορών και της ευρύτερης θαλάσσιας οικονομίας. Η μετατροπή των προκλήσεων σε ευκαιρίες είναι ένα βασικό βήμα. Τα «Ποσειδώνια 2024» έρχονται ως ένα εργαλείο για τον εντοπισμό τους και την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων τους.
Ο κύριος Χρήστος Στυλιανίδης είναι υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.