Πόσο συχνά οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να εκφράσουν την άποψή τους για το σχολικό τους περιβάλλον; Να εκφράσουν τις αντιρρήσεις τους, να συνδιαμορφώσουν πολιτικές, να γίνουν οι συνομιλητές της πολιτείας στην αναζήτηση συναινετικών λύσεων για την παιδεία; Ποιος τους ρωτάει απλά: Πώς φαντάζεστε εσείς το καλύτερο για εσάς σχολείο; Τι κάνει ένα σχολείο ιδανικό; Αν και οι απόψεις διίστανται, όλες έχουν μια βάση, έναν κοινό παρονομαστή… Μοιράσαμε ερωτηματολόγια με διάφορες ερωτήσεις σε μαθητές, πήραμε πληθώρα συνεντεύξεων και καταλήξαμε στο συμπέρασμα ότι το σχολείο στις μέρες μας θέλει ακόμα αρκετό δρόμο για να πληροί τις επιθυμίες και τα ιδανικά όλων των παιδιών. Σύμφωνα με τους μαθητές του Πρότυπου Λυκείου της Ζωσιμαίας Σχολής, τα χαρακτηριστικά που καθιστούν ένα σχολείο ιδανικό συνοψίζονται σε δέκα βασικά σημεία:
Η πίεση από τους καθηγητές είναι μεγάλη, το άγχος από τα διαγωνίσματα αρκετό, ο ελεύθερος χρόνος ελάχιστος… οι μαθητές επιθυμούν τη μείωση του σχολικού ωραρίου και διαλείμματα με μεγαλύτερη διάρκεια.
Η διδασκαλία δεν πρέπει να περιορίζεται στην αποστήθιση τυποποιημένων εκφράσεων – γνώσεων ή να έχει βαθμοθηρικό και χρησιμοθηρικό χαρακτήρα. Θέλετε τα παιδιά να χάσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους;
Δεν είναι άδικο που τόσα τεχνολογικά μέσα μένουν αναξιοποίητα; Οι μαθητές εκφράζουν τη δυσαρέσκειά τους διότι σήμερα, που η τεχνολογία είναι διάχυτη στην καθημερινότητά τους, δεν έχει ακόμα ενταχθεί επαρκώς στην εκπαίδευση.
Κόντρα μάθημα, όντως… ΤΩΡΑ; Σε μια από τις πιο κρίσιμες και καθοριστικές στιγμές της ζωής τους, οι μαθητές βγαίνουν έξω από τα νερά τους και αποπροσανατολίζονται από τον στόχο τους…
Εξειδικευμένοι μαθητές, ανίκανοι να… βράσουν ΜΑΚΑΡΟΝΙΑ!.. Μήπως οι κυβερνώντες πρέπει να αρχίσουν να δίνουν έμφαση στη γενικότερη παιδεία των μαθητών, στην ολόπλευρη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους και στην προετοιμασία τους για την ενήλικη ζωή;
ΣΕΞ, πρέπει να πάψει να θεωρείται πια ταμπού! Οι μαθητές επιθυμούν να ενταχθεί ένα μάθημα στο σχολικό πρόγραμμα για την πλήρη και ουσιαστική ενημέρωσή τους γύρω από το φλέγον αυτό ζήτημα και τους κινδύνους που εγκυμο(νεί).
Καταδικάζετε την καλλιτεχνική φλέβα των μαθητών και δεν τους αφήνετε να καλλιεργήσουν τις κλίσεις και τα ταλέντα τους! Είστε σοβαροί; Και γιατί παρακαλώ να καταργήσετε τα καλλιτεχνικά, τη μουσική και την τεχνολογία από το λύκειο; Ολοι δηλαδή πρέπει να γίνουν επιστήμονες;
Είναι δυνατόν δεκαεπτάχρονοι μαθητές να γνωρίζουν τι θέλουν να ακολουθήσουν στη ζωή τους χωρίς την παραμικρή ενημέρωση; Η λύση βρίσκεται στην ενσωμάτωση του επαγγελματικού προσανατολισμού στο σχολικό πρόγραμμα.
Εκδρομές στα μουσεία, ναι, είπαμε… καλές, αλλά… ξεπερασμένες! Υπάρχουν και εκδρομές διαφορετικού χαρακτήρα που φέρνουν τους μαθητές σε επαφή με τη φύση, τον δικό τους πολιτισμό ή και με άλλους πολιτισμούς.
ΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ με την… επικαιρότητα! Η τηλεκπαίδευση έχει εισβάλει ΚΥΡΙΟΛΕΚΤΙΚΑ στη σχολική ζωή. Οι μαθητές είναι δυσαρεστημένοι από τον τρόπο που πραγματοποιείται το μάθημα, αλλά και από την ελλιπή ενημέρωση των καθηγητών τους πάνω σε αυτόν τον νέο τρόπο διδασκαλίας.
Γνωρίζουμε ότι οι επιθυμίες αυτές είναι δύσκολο να υλοποιηθούν στο σύνολό τους και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ωστόσο, θα μπορούσαν να προγραμματιστούν ώστε κάποια στιγμή να γίνει εφικτό το όραμα των μαθητών.