Αξιότιμε κύριε υπουργέ της Παιδείας,
Αρπάζω την ευκαιρία που μου παρέχεται από τούτη την έκτακτη έκδοση της εφημερίδας το «Βήμα της Μυτιλήνης», για να εκφράσω τις ανησυχίες μου σχετικά με τη σύγχρονη εκπαίδευση και το σύστημα εξετάσεων στην Ελλάδα. Ως απόφοιτος μαθητής Λυκείου και μελλοντικός φοιτητής, θεωρώ ότι η προετοιμασία μας για το μέλλον πρέπει να είναι πιο ολοκληρωμένη και προσαρμοσμένη στις σύγχρονες απαιτήσεις και τις ανάγκες της κοινωνίας.
Το σημερινό εκπαιδευτικό σύστημα παρουσιάζει πολλά προβλήματα που επηρεάζουν την ποιότητα της εκπαίδευσης και την απόδοση των μαθητών. Ενα από αυτά είναι η υπέρογκη ύλη την οποία πρέπει να μελετήσουμε και στην οποία καλούμαστε να εξεταστούμε κατά την τρέχουσα εκπαιδευτική διαδικασία του Λυκείου αλλά και των προηγούμενων τάξεων. Αποτέλεσμα αυτής είναι η ανάγκη για πολύωρη μελέτη και ο ακατάπαυστος ανταγωνισμός, που επισκιάζει τα μαθητικά μας χρόνια και οδηγεί σε έλλειψη χρόνου για άλλες σημαντικές δραστηριότητες, όπως ο πολιτισμός, η κοινωνικοποίηση και ο αθλητισμός. Θεωρώ ότι είναι απαραίτητο να αναθεωρηθούν η ύλη, τα βιβλία και ο τρόπος διδασκαλίας και το βάρος να δοθεί περισσότερο στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων και της κριτικής σκέψης των μαθητών.
Ενα ακόμα μείζον θέμα είναι αυτό της υπερβολικής εστίασης στις πανελλήνιες εξετάσεις. Η πίεση για την επίτευξη υψηλών βαθμών σε αυτές τις εξετάσεις είναι κολοσσιαία και ως απόρροια οι μαθητές επικεντρώνονται αποκλειστικά στον αριθμό των μονάδων που θα συγκεντρώσουν, αντί να ενδιαφέρονται για την πραγματική εκπαιδευτική αξία των μαθημάτων. Η επιτυχία τις περισσότερες φορές εξαρτάται από τη δυνατότητα αποστήθισης και απομνημόνευσης, αντί για την κατανόηση και την πρακτική εφαρμογή των γνώσεων. H βαθμοθηρική αυτή στάση είναι σύμφυτη με τον χαρακτήρα των πανελληνίων, λόγω του αντίκτυπου που μπορεί αυτές να έχουν στη ζωή των μαθητών. Ετσι η απομυθοποίηση των πανελληνίων προϋποθέτει μία σειρά καινοτόμων αλλαγών του συστήματος, ώστε να γίνουν πιο φιλικές προς τους υποψηφίους.
Επιπλέον, θα ήθελα να επισημάνω τον ρόλο της τεχνολογίας στη σύγχρονη εκπαίδευση. Η χρήση των νέων τεχνολογιών στην τάξη μπορεί να διευρύνει τους μαθησιακούς ορίζοντές μας και να μας προετοιμάσει για την ψηφιακή εποχή. Ωστόσο, στην εποχή μας, υπάρχει έλλειψη πρόσβασης σε σύγχρονο εξοπλισμό και περιορισμένη κατάρτιση για τους εκπαιδευτικούς. Αυτό τοποθετεί τους έλληνες μαθητές σε μειονεκτική θέση σε σύγκριση με μαθητές άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Σας παρακαλώ να επενδύσετε περισσότερο στις υποδομές και στη διαρκή ενημέρωση και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, προκειμένου να δημιουργηθούν καλύτερες συνθήκες για την αξιοποίηση της τεχνολογίας στην τάξη.
Τέλος, θα ήθελα να σας παροτρύνω να ενθαρρύνετε τη συμμετοχή των μαθητών στη λήψη αποφάσεων που αφορούν την εκπαίδευσή τους. Η διαμόρφωση πολιτικών που αφορούν εμάς πρέπει να γίνεται με βάση τις ανάγκες και τις απόψεις μας. Είμαστε οι άμεσα ενδιαφερόμενοι για τη σταδιοδρομία μας και πιστεύω ότι η φωνή μας πρέπει να ακουστεί. Η πιο αξιόπιστη πηγή ιδεών για τη βελτίωση της εκπαίδευσης είναι συγχρόνως ο βασικός της πυλώνας, εμείς οι μαθητές.
Αξιότιμε κύριε υπουργέ, η αναθεώρηση της εκπαίδευσης και των μεθόδων αξιολόγησης που χρησιμοποιούμε σήμερα είναι απαραίτητη για ένα ποιοτικό άλμα στον χώρο της Παιδείας. Ελπίζω ότι θα λάβετε υπόψη σας τις ανησυχίες μου και τις προτάσεις μου για τη βελτίωση του συστήματος εκπαίδευσης. Με τις σωστές αλλαγές και την προσήλωση στην ποιότητα της εκπαίδευσης, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα πιο επιτυχημένο και ανεκτικό εκπαιδευτικό σύστημα για όλους τους μαθητές.
Ευχαριστώ πολύ για την προσοχή σας.
Με εκτίμηση,
Εκτορας-Αγγελος Βαμβουρέλλης