Παιδεία, μόρφωση, εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα, μια δύσκολη εξίσωση με πολλά ζητούμενα.
Αν κάνουμε μια αναδρομή στο παρελθόν, με κάθε αλλαγή κυβερνήσεων, η Παιδεία ήταν το αντικείμενο ριζικών αλλαγών. Δυστυχώς, οι αλλαγές δεν προσανατολίζονταν πάντα προς τη βελτίωση της παρεχόμενης γνώσης, την επικαιροποίηση των σχολικών εγχειριδίων, του τεχνολογικού εξοπλισμού και των κτιριακών εγκαταστάσεων. Το κύριο πεδίο εφαρμογής αλλαγών ήταν το εξεταστικό σύστημα: Πανελλαδικές με τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα, με έξι, με οκτώ, Πανελλαδικές και στη Β’ Λυκείου, με προσμέτρηση προφορικής βαθμολογίας ή και όχι, με βάση εισαγωγής ή και όχι, με Τράπεζα Θεμάτων… το τελευταίο μας απόκτημα!
Η βασική ιδέα για την εισαγωγή της Τράπεζας Θεμάτων στην εκπαιδευτική διαδικασία ήταν η ενιαία διδακτέα ύλη για όλους τους μαθητές Λυκείου, όλης της χώρας. Πώς θα μπορούσε να είναι αυτό εφικτό; Υπάρχει τέτοια μεγάλη ποικιλομορφία στα ελληνικά δημόσια σχολεία. Ολιγομελή, υπερπληθή, σε απομακρυσμένες αγροτικές περιοχές, σε υποβαθμισμένες συνοικίες, σε μεγαλουπόλεις, με μαθητές που ανήκουν σε κατηγορίες ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών. Στην πράξη αποδείχθηκε ότι η εισαγωγή της Τράπεζας Θεμάτων στο Λύκειο, μόνο άγχος και πίεση προσέδωσε σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Οι εκπαιδευτικοί στον βωμό της κάλυψης της ύλης δεν αφιερώνουν τον απαιτούμενο χρόνο σε κάθε διδακτική ενότητα και οι μαθητές δεν έχουν ποιοτικό ελεύθερο χρόνο για να κάνουν δημιουργικές δραστηριότητες εντός και εκτός σχολικού περιβάλλοντος, πέραν της καθημερινής μελέτης.
Επιπλέον το ισχύον εξεταστικό σύστημα δημιουργεί μαθητές δύο ταχυτήτων. Οι μαθητές οι οποίοι δεν μπορούν να παρακολουθήσουν και παραιτούνται εύκολα και οι μαθητές που βιώνουν έντονη πίεση να αντεπεξέλθουν στις απαιτήσεις των μαθημάτων γενικής παιδείας και κατευθύνσεων. Ο μαθητής που στοχεύει να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα και να εισέλθει σε ανώτατες σχολές είναι σίγουρο ότι δεν του επαρκεί η διδασκαλία στο σχολείο. Οπότε είναι μονόδρομος το φροντιστήριο για την προετοιμασία και την εντατική μελέτη. Και κάπου εκεί τα μαθηματικά δεν «βγαίνουν»… 7 ώρες στο σχολείο, 3 ώρες στο φροντιστήριο και 2 στη διαδρομή. Ο χρόνος για μελέτη πρέπει να γίνει με θυσία ωρών χαλάρωσης και ύπνου. Είναι ένας κύκλος που σφίγγει σαν θηλιά τον λαιμό των μαθητών.
Η εκπαίδευση δεν θα έπρεπε να έχει προτεραιότητα το εξεταστικό σύστημα αλλά την παροχή εξατομικευμένης διδασκαλίας ανάλογα με τις ανάγκες των μαθητών. Ελπίζω κάποια στιγμή ο πολιτικός κόσμος να συνεργαστεί και να προτείνουν από κοινού λύσεις αφουγκραζόμενοι τις πραγματικές ανάγκες της εκπαίδευσης. Οταν ο μαθητής έρχεται χαρούμενος στο σχολείο και έχει χρόνο να αφιερώσει στον εαυτό του, τότε μόνο εμπεδώνει την παρεχόμενη γνώση. Κάποια στιγμή να γίνει πράξη το «Πρώτα ο μαθητής».
Μετεωρολογικός σταθμός μέσα στο σχολείο μας
Στο Μακρυχώρι Λάρισας, σπάνια κοιτάμε τις κεντρικές μετεωρολογικές προβλέψεις αναζητώντας τις αλλαγές στη διάθεση του καιρού. Γιατί; Γιατί έχουμε γίνει οι ίδιοι μετεωρολόγοι! Στο σχολείο μας λειτουργεί ήδη με επιτυχία επί έναν χρόνο ο μετεωρολογικός σταθμός που έχει κατασκευαστεί με τη συνεργασία μαθητών και εκπαιδευτικών και (βεβαίως) τις συμβουλές και τη στήριξη ειδικών επιστημόνων που βοήθησαν στην υλοποίηση του εγχειρήματος.
Οι ενδείξεις που λαμβάνονται αποστέλλονται στην ιστοσελίδα meteo-thessalia.gr, με την οποία το σχολείο μας συνεργάζεται στενά, στο πλαίσιο άλλωστε σειράς προγραμμάτων που βρίσκονται σε εξέλιξη με θέμα (τι άλλο) το μεγάλο ζήτημα της εποχής μας: την κλιματική αλλαγή. Παράλληλα όμως, τα στοιχεία που συγκεντρώνονται αξιοποιούνται και από τους αγρότες της περιοχής μας. Μ’ αυτόν τον τρόπο η εκπαιδευτική μας κοινότητα συνδέεται με την τοπική κοινωνία, υποστηρίζοντάς την και μετατρέποντας το σχολείο στην ερευνητική «καρδιά» της.
Ο μετεωρολογικός σταθμός δημιουργήθηκε με τη βοήθεια των καθηγητών μας, του φυσικού κ. Στ. Ντούσιου και του καθηγητή Πληροφορικής κ. Γ. Κουκουτιανού, και των μαθητών και των μαθητριών της περυσινής Γ’ τάξης Λυκείου (που σήμερα είναι στην πλειονότητά τους φοιτητές και φοιτήτριες στα πανεπιστήμια της χώρας), οι οποίοι εργάστηκαν και «έστησαν» αυτόν τον μηχανισμό.
«Ο μετεωρολογικός σταθμός τοποθετήθηκε τον Ιανουάριο του 2022 και από τότε λειτουργεί ανελλιπώς» λένε σήμερα οι πρωτεργάτες του έργου περιγράφοντας τις λεπτομέρειές του.
«Ταυτόχρονα τοποθετήθηκε και μια καιρική κάμερα η οποία δείχνει τον Κίσσαβο και τη νότια είσοδο της κοιλάδας των Τεμπών. Η υψηλή επισκεψιμότητα του σταθμού όλο αυτό το διάστημα της λειτουργίας του αποδεικνύει τη χρησιμότητά του καθώς το όλο εγχείρημα αγκαλιάστηκε από την τοπική κοινωνία που είναι κατά βάση αγροτική και η γνώση των καιρικών συνθηκών βοηθά αρκετά την καθημερινότητα των αγροτών».