Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας είναι ένα από τα μεγαλύτερα και πιο εύρωστα πανεπιστήμια στη χώρα και ετησίως δέχεται εκατοντάδες νέους φοιτητές και φοιτήτριες. Πώς είναι όμως σήμερα οι νέοι; Πώς αντιμετωπίζουν την παιδεία, τις σπουδές τους, τη χάραξη της επαγγελματικής τους πορείας και τι σχέδια φαίνεται να έχουν για το μέλλον τους; Η ιστορικός και πρώην αντιπρύτανης του Ιδρύματος κυρία Ιωάννα Λαλιώτου μιλάει για το επίπεδο των ελληνικών σχολείων, το εξεταστικό σύστημα και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Τέλος, δεν παραλείπει να δώσει τις συμβουλές της για τους νέους που ξεκινούν το ταξίδι τους προς τα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα.
Φτάνουν ετησίως στο Πανεπιστήμιό σας εκατοντάδες νέοι και νέες από τα σχολεία όλης της χώρας. Ποιο κρίνετε ότι είναι το επίπεδο των ελληνικών σχολείων; Βρίσκετε το εξεταστικό μας σύστημα δίκαιο;
«Οντως κάθε χρόνο εγγράφονται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας χιλιάδες νέοι φοιτητές και φοιτήτριες. Η σημερινή γενιά φοιτητών είναι εξαιρετικά σύνθετη. Νέοι άνθρωποι μεγαλωμένοι σε συνθήκες διαρκούς κρίσης, με κοινωνικές εμπειρίες εξαιρετικά πλούσιες και με σαφή επίγνωση των προβλημάτων και των προκλήσεων της συγκυρίας σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Θα έλεγε κανείς ότι είναι μια γενιά απαλλαγμένη από αυταπάτες και ψευδαισθήσεις. Το γνωσιακό επίπεδο είναι σύνθετο. Η έκθεση στον ψηφιακό κόσμο προσδίδει γνώσεις, εμπειρίες και δεξιότητες που έλειπαν στις προηγούμενες γενιές. Η εγκύκλια εκπαίδευση ωστόσο, παρά τον υπέρογκο μόχθο δασκάλων, καθηγητών και μαθητών, δεν αντιστοιχεί στις μαθησιακές απαιτήσεις της σύγχρονης περιόδου. Η αυτενέργεια, η δυνατότητα αναζήτησης και πλαισίωσης της πληροφορίας, η κριτική αντίληψη και επεξεργασία της πληροφορίας απουσιάζουν εν γένει. Φαίνεται σαν το σχολικό περιβάλλον των 12 χρόνων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης να έχει καθηλωθεί σε μια προηγούμενη εποχή και να μην παρέχει τις δεξιότητες που έχουν ανάγκη οι νέοι άνθρωποι σήμερα. Το εξεταστικό σύστημα μπορεί να είναι εν γένει δίκαιο, αλλά δεν είναι αποτελεσματικό, ούτε σωστό. Αξιολογεί με λάθος τρόπο, έναν λάθος τρόπο εκπαίδευσης που ακόμα βασίζεται στη συσσώρευση και αποστήθιση πληροφορίας. Αυτό πρέπει να το αλλάξουμε».
Το Πανεπιστήμιο της Λάρισας είναι από τα μεγαλύτερα της χώρας μας. Ποια θεωρείτε τα δυνατά σημεία του και ποιες τις αδυναμίες του; Σας στηρίζει η Πολιτεία σε επίπεδο χρηματοδότησης;
«Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και οι Σχολές και τα Τμήματα που βρίσκονται στη Λάρισα είναι δυναμικά και εξαιρετικά ανταγωνιστικά σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Θα έλεγα ότι στα δυνατά σημεία συγκαταλέγονται το υψηλό επίπεδο του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού και η καινοτομία των προγραμμάτων σπουδών που παρέχουν τα Τμήματα σε σύγχρονα γνωστικά αντικείμενα αιχμής. Στις αδυναμίες θα ανέφερα κυρίως την ανάγκη για εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων και κυρίως την ανάγκη για υψηλότερου επιπέδου και περισσότερες παροχές προς τους φοιτητές και τις φοιτήτριες, όπως για παράδειγμα σύγχρονες και πολύ περισσότερες μορφές φοιτητικής στέγασης, χώροι πανεπιστημιακών λεσχών για την ανάπτυξη καινοτόμων δραστηριοτήτων και συνεργασίας μεταξύ των φοιτητών, δυνατότητα εργασίας των φοιτητών/τριών εντός του Πανεπιστημίου κ.τ.λ. Θα ονειρευόμουν ένα πανεπιστημιακό campus όπου οι φοιτητές και οι φοιτήτριες δεν θα ήθελαν να φεύγουν από τις εγκαταστάσεις του Πανεπιστημίου. Η χρηματοδότηση για ένα τέτοιο πανεπιστήμιο σαφώς δεν επαρκεί και απαιτεί δημόσιες επενδύσεις πολύ μεγαλύτερου επιπέδου αλλά και διαφορετικό σχεδιασμό υλοποίησης και λειτουργίας».
Υπήρξαν καταστροφές από τις πρόσφατες πλημμύρες και πώς αποκαταστάθηκαν;
«Ναι, υπήρξαν καταστροφές, όχι τόσο στη Λάρισα όσο σε άλλες πόλεις του Πανεπιστημίου και αποκαθίστανται. Το μεγαλύτερο πρόβλημα όμως ήταν η ευαλωτότητα όλων των δικτύων των πόλεων της Θεσσαλίας και κυρίως η καταστροφή χωριών και παραγωγικών περιοχών. Αυτά νομίζω ότι θα πάρουν μεγαλύτερο χρόνο αποκατάστασης και ίσως ανασχεδιασμού που θα επηρεάσει τις ζωές όσων ζούμε στην Περιφέρεια σήμερα».
Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο ή νέα που ξεκινά σήμερα το «ταξίδι» του για τα πανεπιστημιακά αμφιθέατρα και έχει μπροστά του την εξεταστική περίοδο του ερχόμενου καλοκαιριού;
«Θα συμβούλευα πολύ διάβασμα, ανελλιπή παρακολούθηση των μαθημάτων, στενή επαφή με το διδακτικό προσωπικό του Ιδρύματος, συμμετοχή στα κοινά της πανεπιστημιακής κοινότητας και της πόλης, παρακολούθηση όσο το δυνατόν περισσότερων πολιτιστικών και ακαδημαϊκών εκδηλώσεων εντός και εκτός του Τμήματός του/της. Κυρίως όμως θα συμβούλευα να έχει τα μάτια και τα αφτιά ορθάνοιχτα σε κάθε εμπειρία και ερέθισμα που μπορεί να του/της δώσει έμπνευση, επιθυμία και λαχτάρα για μορφές γνώσης χρήσιμες για την κοινωνία και τους συνανθρώπους μας. Είναι μια υπέροχη περίοδος της ζωής και ελπίζω να τη ζήσετε με την ένταση που της αξίζει».