Παρελθόν, παρόν, μέλλον. Ολοι είναι πεπεισμένοι ότι ο σιδηρόδρομος είναι και θα είναι το μεταφορικό μέσο του μέλλοντος για πολλούς αιώνες. Το γεγονός ότι δαπανώνται τεράστια ποσά στις αναπτυγμένες χώρες για τον εκσυγχρονισμό των σιδηροδρομικών τους δικτύων, δίνει το στίγμα των τρένων που θα υπάρχουν στις επόμενες δεκαετίες. Τρένα που μόνο αντίπαλο στις χερσαίες μεταφορές θα έχουν το αεροπλάνο. Ηδη έχουμε τα πρώτα δείγματα: τα πρώτα μαγνητικά τρένα ή ιπτάμενα τρένα όπως λέγονται, είναι γεγονός. Σε Ευρώπη και Ασία ήδη οι ταχύτητες ξεπερνούν τα 300 χιλιόμετρα την ώρα. Οι αποστάσεις γίνονται μικρογραφίες στον χάρτη. Ο κ. Χρήστος Γιαννακίδης έζησε τα τρένα από κοντά. Σήμερα είναι συνταξιούχος σιδηροδρομικός, ενώ εργάστηκε για πολλά χρόνια ως επιστάτης εμπορευμάτων ΟΣΕ.
Ποια είναι η σημασία του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας σήμερα;
«Είναι βέβαιο ότι ο ρόλος και η σημασία του σιδηροδρόμου για την ανάπτυξη της Ελλάδας είναι πέρα από κάθε αμφισβήτηση. Η συμβολή του στην οικονομία, στον τουρισμό και στις μεταφορές υπήρξε καθοριστική. Η πορεία όμως του σιδηροδρόμου μέχρι πριν από ορισμένα χρόνια δεν ήταν ανάλογη με την ιστορική του διαδρομή και προσφορά».
Ο ρόλος του στο πέρασμα του χρόνου;
«Ο σιδηρόδρομος υπήρξε ένα μέσο μεταφοράς που παρά την ουσιαστική συμβολή του και την κοινωνική του πρόσφορα, για πολλά χρόνια ήταν παραγκωνισμένος και αποδυναμωμένος. Από την εποχή του Χαρίλαου Τρικούπη, όσο κι αν ακούγεται παράξενο. Ο σιδηρόδρομος ταυτίστηκε με όλα σχεδόν τα σημαντικά γεγονότα της ιστορικής μας διαδρομής, όπως για παράδειγμα τη σύνδεση Νότιας και Βόρειας Ελλάδας μετά την απελευθέρωση ή ακόμα και τη μεταφορά στρατιωτών και στρατιωτικού υλικού κατά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Μπορεί βέβαια ο ρόλος του σιδηροδρόμου να υπήρξε καθοριστικός, το ίδιο καθοριστική ήταν όμως και η αδυναμία ή ακόμα και η αδιαφορία της Πολιτείας να βοηθήσει στον εκσυγχρονισμό του και την ανταπόκρισή του στις απαιτήσεις των νέων επιστημονικών και τεχνολογικών δεδομένων.
Πώς συγκρίνεται η κατάσταση του σιδηροδρόμου στην Ευρώπη με την Ελλάδα;
«Την εποχή που σε ολόκληρη την Ευρώπη δίνονταν ιδιαίτερη βαρύτητα σε αυτό το μέσο μεταφοράς, με στόχο τη γρήγορη και ασφαλή μετακίνηση των επιβατών και των αγαθών ακόμη και στα πιο απομακρυσμένα σημεία της ηπείρου, στην Ελλάδα αργούμε να βρούμε τον βηματισμό μας…».
Υπάρχει μέλλον για τον σιδηρόδρομο της Ελλάδας;
«Η απάντηση είναι ναι, αρκεί να υπάρξει πολιτική βούληση. Κάποτε, ένας διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ μου είχε πει «Μη θέλουμε να έχουμε ταχύτητες γαλλικών τρένων. Αν κατορθώσουμε να έχουμε τρένα που θα ταξιδεύουν με 180 χλμ. την ώρα να είμαστε ευχαριστημένοι». Πέρασαν από τότε τριάντα χρόνια και αυτό ακόμα δεν το πετύχαμε».
Ποια είναι η κατάσταση του παγκόσμιου σιδηροδρόμου σήμερα;
«Οσον άφορα τον παγκόσμιο σιδηρόδρομο, η ραγδαία ανάπτυξη τρένων υψηλών ταχυτήτων προκαλεί δέος. Σήμερα οι Κινέζοι δοκιμάζουν το τρένο που φτάνει μέχρι και 600 χιλιόμετρα την ώρα σε γραμμή μαγνητικής αιώρησης. Τι να πούμε για το υπερ-τρένο των 1.100 χλμ./ώρα που δοκιμάζεται και θα κινείται σε σωλήνα κενού αέρος;».