Η φετινή σχολική χρονιά ολοκληρώθηκε, ωστόσο έρχεται σύντομα η επόμενη και βεβαίως οι πολλές, συνεχόμενες, εβδομάδες της ζωής μας ως μαθητές και μαθήτριες. Κάθε εβδομάδα ακολουθείται από τις δικές της σκέψεις και προκλήσεις. Τις βάλαμε σε μια τάξη, σε ένα «ημερολόγιο» για να μπορέσουμε να… επιβιώσουμε. Τις παραθέτουμε προς τους νέους όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας – αλλά (γιατί όχι;) και τους μεγαλύτερους – που αναζητούν έναν «οδικό χάρτη» για να αντεπεξέλθουν στις δυσκολίες και στα καθήκοντα.
Δευτέρα
Κάθε αρχή δύσκολη. Να βάλουμε πρόγραμμα! Είναι πολύ σημαντικό καθημερινά να βάζεις σε σειρά τις εργασίες ή τις ευθύνες σου, δηλαδή να τις ιεραρχείς, να βάζεις προτεραιότητες. Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι να βάλεις στη σωστή σειρά τις εργασίες σου. Αρχικά, μπορείς να χρησιμοποιήσεις έναν πίνακα επείγουσας ανάγκης και σημασίας, ο οποίος προϋποθέτει την αξιολόγηση των εργασιών με βάση το «επίπεδο επείγοντος» (πόσο σύντομα πρέπει να ολοκληρωθούν) και το «επίπεδο σπουδαιότητάς τους» (πόσο συνεισφέρουν στους γενικούς στόχους σου). Τα καθήκοντα/υποχρεώσεις/εργασίες σου που είναι τόσο επείγοντα και σημαντικά πρέπει να έχουν για σένα ύψιστη προτεραιότητα.
Δεν πρέπει να ακολουθείς τη μάζα για το τι να φοράς ή ποια μουσική να ακούς. Δεν πρέπει να κρίνουμε κάποιον που αποφάσισε να πάει κόντρα στις επιλογές των πολλών και σεβάστηκε τις δικές του επιλογές
Αλλος τρόπος ιεράρχησης των εργασιών σου είναι ο πίνακας Eisenhower. Αυτός ο τρόπος περιλαμβάνει τη διαίρεση των εργασιών σε τέσσερις κατηγορίες: α) σημαντικές και επείγουσες, β) σημαντικές αλλά όχι επείγουσες, γ) επείγουσες αλλά όχι σημαντικές, δ) ούτε σημαντικές ούτε επείγουσες. Η μέθοδος ABCDE περιλαμβάνει την ανάθεση ενός γράμματος σε κάθε εργασία με βάση το επίπεδο σπουδαιότητάς της. Οι εργασίες «Α» είναι οι πιο σημαντικές και πρέπει να έχουν την υψηλότερη προτεραιότητα. Οι εργασίες «Ε» είναι οι λιγότερο σημαντικές και μπορεί να τους δοθεί η χαμηλότερη προτεραιότητα. Είναι σημαντικό να θυμάσαι ότι διαφορετικές προσεγγίσεις/μέθοδοι μπορεί να λειτουργούν καλύτερα για διαφορετικούς ανθρώπους και θα πρέπει να επιλέξεις την προσέγγιση που λειτουργεί καλύτερα για σένα και τους στόχους σου.
Τρίτη
Τα σύντομα βίντεο, όπως αυτά που βρίσκονται στις πλατφόρμες TikTok και Instagram, γίνονται όλο και πιο δημοφιλή με το πέρασμα των χρόνων. Αυτά τα βίντεο είναι συχνά σχεδιασμένα για να τραβούν την προσοχή και να «καταναλώνονται» εύκολα. Πολλοί άνθρωποι τα βρίσκουν ευχάριστα και διασκεδαστικά. Ωστόσο, υπάρχει μια έντονη συζήτηση για τον αν ο πολλαπλασιασμός των σύντομων αυτών βίντεο μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την προσοχή των ανθρώπων. Τι εννοούμε;
Είναι πιθανό η συνεχής κατανάλωση σύντομων τμημάτων πληροφοριών από αυτά τα βίντεο να δυσκολεύει τους ανθρώπους να επικεντρωθούν σε ένα μεγαλύτερο και εμπεριστατωμένο περιεχόμενο (είτε σε μορφή βίντεο είτε σε έντυπη μορφή). Υπάρχει, επίσης, το ζήτημα της λεγόμενης «οικονομίας της προσοχής» στην οποία οι εταιρείες και οι δημιουργοί ανταγωνίζονται για την περιορισμένη προσοχή των ανθρώπων. Αυτό μπορεί να οδηγήσει στη δημιουργία όλο και πιο εντυπωσιακού και προκλητικού περιεχομένου σε μια προσπάθεια να τραβήξει και να κρατήσει την προσοχή των θεατών. Πώς θα είναι άραγε τα βίντεο στο μέλλον; Τι άλλο θα βρουν οι δημιουργοί για να τραβήξουν την προσοχή των θεατών;
Τετάρτη
Οταν εμφανίστηκε για πρώτη φορά ο κορωνοϊός, τα σχολεία έκλεισαν τις πόρτες στα παιδιά για να μείνουν σπίτι και να μην αρρωστήσουν. Το διαδικτυακό μάθημα φυσικά είχε πολλές διαφορές από το κανονικό. Και πολλοί αναρωτιούνται: «Ποιο μάθημα είναι το καλύτερο; Μάθημα με webex ή μάθημα στο σχολείο;».
Ας αρχίσουμε με το μάθημα στο σχολείο. Η εκπαίδευση πραγματοποιείται πιο εύκολα όταν είμαστε στις σχολικές αίθουσες και μπορούμε με μεγαλύτερη ευκολία να συγκεντρωθούμε. Αλλά ακόμα κι αν στιγμιαία στην τάξη χάσει κάποιος τη συγκέντρωσή του, ο καθηγητής μπορεί να του εξηγήσει. Επιπλέον, σε μαθήματα όπως τα Μαθηματικά είναι πολύ σημαντικό να σηκωνόμαστε στον πίνακα και να λύνουμε με τη βοήθεια των καθηγητών μας την άσκηση. Τέλος, από τη μεριά τους οι καθηγητές μπορούν να ελέγξουν καλύτερα την πρόοδο των μαθητών.
Το webex, όμως, ήταν πιο βολικό για τους μαθητές. Το μόνο που έπρεπε να κάνουν ήταν να συνδεθούν στην ψηφιακή τάξη του κάθε καθηγητή και να δώσουν το «παρών» όταν παίρνει απουσίες. Επειτα, όπως φάνηκε, είχαν τη δυνατότητα να κάνουν ό,τι ήθελαν – από το να προσέχουν στο μάθημα μέχρι και να κοιμηθούν. Βέβαια, να αναφέρουμε εδώ τις πολλές φορές που δεν μπορέσαμε να… μπούμε στην τάξη λόγω κακής σύνδεσης με αποτέλεσμα να παίρνουμε απουσίες χωρίς να φταίμε. Το αποτέλεσμα αυτού; Οι νέοι αφού δεν πήγαιναν σχολείο γίνονταν όλο και πιο τεμπέληδες και «ξένοιαστοι» και ξεχνούσαν να οργανώνουν το διάβασμά τους. Κατά τη γνώμη μας το μάθημα με επαφή είναι πολύ καλύτερο από το διαδικτυακό. Εσείς τι νομίζετε;
Πέμπτη
Στις μέρες μας είναι σύνηθες το φαινόμενο ένα άτομο να ακολουθεί τη μάζα και να προσαρμόζει ανάλογα το ντύσιμό του, τον τρόπο ομιλίας του, τις συνήθειές του. Με τα ΜΜΕ και το Διαδίκτυο ένα άτομο φαντάζει αδύνατον να μην ακολουθεί τους άλλους και όταν τελικά το κάνει τον θεωρούν «αλλόκοτο», «παράλογο», ακόμα και «φρικιό». Κατά τη γνώμη μας, δεν θα πρέπει να ακολουθούμε τη μόδα αλλά ούτε και να την παίρνουμε στα σοβαρά. Δεν πρέπει να ακολουθείς τη μάζα για το τι να φοράς ή ποια μουσική να ακούς. Ο καθένας από εμάς πρέπει να είναι αληθινός και να διαμορφώνει τη δική του, ξεχωριστή, προσωπικότητα και το δικό του ιδιαίτερο στυλ. Δεν πρέπει να κρίνουμε κάποιον που αποφάσισε να πάει κόντρα στις επιλογές των πολλών και σεβάστηκε τις δικές του επιλογές.
Παρασκευή
Οι σχολικές Περιβαλλοντικές Ομάδες είναι μια πάρα πολύ όμορφη και παραγωγική σύμπραξη εκπαιδευτικών και μαθητών, οι οποίοι σκέφτονται και υλοποιούν από κοινού δημιουργικές δράσεις. Τα οφέλη των Περιβαλλοντικών Ομάδων είναι πολλά. Πολύ σημαντικό είναι ότι οι μαθητές σε μια Περιβαλλοντική Ομάδα μπορούν να κοινωνικοποιηθούν, να βρουν νέες παρέες, να χτίσουν φιλίες δουλεύοντας για έναν κοινό σκοπό. Με πολύ ευχάριστο και δημιουργικό τρόπο ασχολούνται με το περιβάλλον, ξεκινώντας να διαμορφώνουν και να προσέχουν τον δικό τους χώρο (σπίτι ή/και σχολείο).
Οσοι συμμετέχουν σε μια Περιβαλλοντική Ομάδα μαθαίνουν να σκέφτονται λύσεις, να βρίσκουν τρόπους να γίνει μια κατασκευή, να γίνονται υπεύθυνοι. Είμαστε πολύ τυχεροί που δημιουργήθηκε η διασχολική ομάδα «Π.Ο.Μ.Ι.» (Περιβαλλοντική Ομάδα Μαθητών Ιεράπετρας) γιατί δυο γυμνάσια της περιοχής συνεργάζονται για να φτιάξουν τις αυλές των δύο σχολείων. Σε όλες τις δραστηριότητες της ομάδας όλοι μας έχουμε περάσει εξαιρετικά και το εβδομαδιαίο ραντεβού μας, κάθε Σάββατο, δεν το χάνουμε για κανέναν λόγο.
Επίλογος
Η ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων μπορεί να σε βοηθήσει να επεκτείνεις τις γνώσεις και την κατανόησή σου για τον κόσμο. Αλλά και να βελτιώσεις τη γραφή σου, να χαλαρώσεις και να αδειάσεις το μυαλό σου από τις καθημερινές σου ανησυχίες και τα άγχη. Το διάβασμα μπορεί να σε εμπνεύσει! Μην το αφήνεις!