Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, του οποίου η φετινή 63η διοργάνωση ολοκληρώθηκε πριν από δύο εβδομάδες, είναι μια από τις χαρακτηριστικές πολιτιστικές εκδηλώσεις της πόλης. Αποτελεί τη σημαντικότερη τέτοιου είδους διοργάνωση στην Ελλάδα ενώ εντάσσεται στα παλαιότερα και κορυφαία φεστιβάλ κινηματογράφου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Η αγάπη μας για τον κινηματογράφο μάς έχει οδηγήσει στις σκοτεινές αίθουσες σίγουρα πολλές φορές στη ζωή μας, οπότε η αναμονή για κινηματογραφικές «συναντήσεις» στη διάρκεια κάθε χρονιάς είναι σίγουρα ιδιαίτερη.
Για όλα αυτά μας μίλησε η κυρία Ελευθερία Θανούλη, πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και καθηγήτρια του Τμήματος Κινηματογράφου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, την οποία και ευχαριστούμε ειλικρινά για τον χρόνο που μας διέθεσε τόσο πρόθυμα.
Τι προσφέρει το φεστιβάλ σε έναν απλό θεατή και συγκεκριμένα στους νέους;
«Το φεστιβάλ προσφέρει την επαφή με ταινίες από τον σύγχρονο ελληνικό αλλά και παγκόσμιο κινηματογράφο, οι οποίες τις περισσότερες φορές δεν θα προβληθούν στις αίθουσες. Επίσης, προσφέρει μία πληθώρα άλλων εκδηλώσεων, όπως τα masterclasses και οι εικαστικές εκθέσεις, οι οποίες καλλιεργούν την αγάπη και τη γνώση γύρω από τον κινηματογράφο. Ειδικά για τους νέους, είναι μια ευκαιρία να έχουν μία συμπυκνωμένη και πλούσια επαφή με ταινίες και άλλα κινηματογραφικά δρώμενα σε μια γιορτινή ατμόσφαιρα σε μια πόλη που αποκτά μια άλλη ζωή για ένα ολόκληρο δεκαήμερο».
Γιατί επιλέξατε φέτος μια γυναικεία φιγούρα για την αφίσα του φεστιβάλ;
«Επιλέξαμε μια γυναικεία φιγούρα γιατί το θέμα του φεστιβάλ επιχείρησε να αναδείξει τη γυναίκα μέσα από διαφορετικές οπτικές γωνίες. Εγιναν αφιερώματα σε δύο γυναίκες σκηνοθέτριες, υπήρξαν masterclasses από σημαντικές καλλιτέχνιδες, όπως η Θέμις Μπαζάκα, αλλά και πολλές ταινίες που πραγματεύονται τον ρόλο της γυναίκας στη σύγχρονη κοινωνία».
Τι φιλοδοξίες έχετε για το μέλλον του φεστιβάλ;
«Η δική μου φιλοδοξία είναι το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης να αποκτήσει μεγαλύτερη εξωστρέφεια και να αναγνωριστεί διεθνώς ως ένα από τα σημαντικότερα ευρωπαϊκά φεστιβάλ. Είναι ένας απολύτως εφικτός στόχος, καθώς οι υποδομές του φεστιβάλ, το ανθρώπινο δυναμικό αλλά και η ομορφιά της πόλης μπορούν να το καταστήσουν πόλο έλξης για την παγκόσμια κινηματογραφική αγορά».
Τι αντίκτυπο είχε η ανάπτυξη του Διαδικτύου στον χώρο του κινηματογράφου;
«Βρισκόμαστε σε μία εποχή μετάβασης, ανάλογη με αυτήν της μετάβασης από τον βωβό στον ομιλούντα κινηματογράφο ή από τον αναλογικό στον ψηφιακό. Ο τρόπος παρακολούθησης των κινηματογραφικών ταινιών αλλάζει και οι νέες διαδικτυακές πλατφόρμες μεταμορφώνουν τον τρόπο με τον οποίο επιλέγουμε και καταναλώνουμε το οπτικοακουστικό περιεχόμενο, είτε είναι μια ταινία είτε ένα ντοκιμαντέρ είτε μία τηλεοπτική σειρά. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει ακριβώς πώς θα εξελιχθεί η κατάσταση αλλά σίγουρα θα επηρεαστεί σημαντικά ολόκληρη η οπτικοακουστική βιομηχανία».
Με ποια κριτήρια πρέπει να επιλέγουμε μια ταινία;
«Υπάρχουν πολλά κριτήρια επιλογής ανάλογα με τις ανάγκες, την προσωπικότητα αλλά και το γούστο του θεατή. Εγώ επιλέγω να βλέπω ταινίες από όλον τον κόσμο, είτε είναι mainstream είτε είναι πιο καλλιτεχνικές. Ανάλογα με την ώρα και τη διάθεση ή ανάλογα με τον τρόπο θέασης (στο σινεμά ή στον υπολογιστή) τα κριτήρια μπορεί να αλλάξουν. Εκείνο που είναι σημαντικό είναι να υπάρχει ποικιλία σε αυτά που επιλέγουμε και να είμαστε ανοιχτοί σε νέες προτάσεις. Τέλος, είναι καλό να βλέπουμε και σημαντικές ταινίες από το κινηματογραφικό παρελθόν. Η ταινιοθήκη του φεστιβάλ στο λιμάνι προσφέρει τέτοιες ευκαιρίες με τα αφιερώματα που κάνει συστηματικά».
Η διπλήαποστολήτου Τμήματοςτου ΑΠΘ
{ERT}Εκτός από πρόεδρος του Φεστιβάλ, είστε και καθηγήτρια του Τμήματος Κινηματογράφου του ΑΠΘ. Γιατί να το επιλέξει κάποιος για τις σπουδές του;{ERT}
«Το Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ είναι ο σημαντικότερος φορέας κινηματογραφικής εκπαίδευσης της χώρας. Εχει προσανατολισμό κυρίως δημιουργικό αλλά προσφέρει και μία σοβαρή θεωρητική κατάρτιση, όπως αρμόζει σε ένα ακαδημαϊκό ίδρυμα. Με απλά λόγια, μπορεί κάποιος να εκπαιδευτεί σε μία από τις πτυχές της κινηματογραφικής τέχνης, όπως είναι η σκηνοθεσία, το σενάριο, η φωτογραφία και το μοντάζ, αλλά ταυτόχρονα να αποκτήσει σημαντικές και απαραίτητες γνώσεις στη θεωρία και ιστορία των οπτικοακουστικών μέσων».