Ησύνδεση της χρηματοοικονομικής και γενικότερα της οικονομικής εκπαίδευσης με τη νέα γενιά, είναι ένα θέμα υψίστης σπουδαιότητας για την πρόοδο και τη συνοχή κάθε σύγχρονης κοινωνίας.

Η εύκολη πρόσβαση των πολιτών μέσω υπολογιστών σε επενδυτικά προϊόντα με υψηλό κίνδυνο, όπως μετοχές, αμοιβαία αλλά ακόμα και κρυπτονομίσματα, καθώς και η έκθεσή τους σε διάφορα ερεθίσματα μέσω των οποίων ενδέχεται να διαμορφώσουν καταναλωτικές συνήθειες που προκαλούν εθισμό – όπως ο τζόγος – καθιστούν απαραίτητες τις γνώσεις στο πεδίο του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, με σκοπό την προστασία τους από τους σχετικούς κινδύνους.

Ειδικά για τους νέους, η προσέγγιση αυτή αφορά στην ουσιαστική γνώση και την κατανόηση ορισμένων οικονομικών και χρηματοοικονομικών εννοιών, καθώς επίσης και στην ανάπτυξη των κυριότερων σχετικών δεξιοτήτων, ώστε να είναι σε θέση να λαμβάνουν ενημερωμένες και αποτελεσματικές αποφάσεις αναφορικά με το χρήμα και τα προσωπικά χρηματοοικονομικά τους θέματα.

Ως ζήτημα με παγκόσμια αναγνώριση και αποδοχή, η ενδυνάμωση των νέων μέσω του χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού αποτελεί ένα πραγματικά ουσιαστικό και κρίσιμο θέμα, αφού οδηγεί στον εφοδιασμό τους με τα κατάλληλα εργαλεία για να διαχειριστούν τα οικονομικά τους, να καταλάβουν την πολυπλοκότητα του χρηματοπιστωτικού συστήματος και να βάλουν τα θεμέλια για το μέλλον τους.

Πιο συγκεκριμένα, η προετοιμασία των εφήβων για μια επιτυχημένη και ευτυχισμένη ενήλικη ζωή, αφορά στη συνειδητοποίηση των δυνατοτήτων τους, στο κτίσιμο των κατάλληλων ικανοτήτων και γνώσεων, καθώς και στην προστασία τους από μελλοντικά χρηματοοικονομικά και άλλα λάθη, όπως η υπερχρέωση, οι λανθασμένες επενδυτικές επιλογές και η μυωπική αντίληψη της παγκόσμιας πραγματικότητας.

Στην προσπάθεια αυτή, σημαντικοί παράγοντες είναι ο επαγγελματικός προσανατολισμός, η ποιοτική εκπαίδευση και η διαρκής στόχευση προς ένα υψηλό επίπεδο χρηματοοικονομικού αλφαβητισμού, με σκοπό οι έφηβοι να γνωρίζουν από νωρίς θέματα όπως η επιχειρηματικότητα, η αποταμίευση, οι επενδύσεις, ο δανεισμός, η ασφάλιση και η φιλανθρωπία. Ως εκ τούτου, οι έφηβοι θα πρέπει να αναπτύξουν τις δεξιότητες ώστε να μπορούν να κατανοούν τη πραγματικότητα, καθώς και τις αλλαγές και αναταράξεις που αναμένονται, κυρίως από την εκτεταμένη εφαρμογή της Τεχνητής Νοημοσύνης και την ενσωμάτωση των Robots στην αγορά εργασίας.

Σε μια εποχή που οι εξελίξεις σε όλο το φάσμα των επιστημών είναι ραγδαίες, και στον βαθμό που οι επιστήμες και οι τεχνολογίες αναπτύσσονται με εκθετικούς ρυθμούς, θα πρέπει τα προγράμματα σπουδών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης να προσαρμοσθούν. Μέσα σε αυτή τη νέα πραγματικότητα, τα πεδία του Χρηματοοικονομικού και Οικονομικού Αλφαβητισμού είναι απαραίτητα σε κάθε πρόγραμμα σπουδών.

Ο κ. Νικόλαος Δ. Φίλιππας είναι καθηγητής Χρηματοοικονομικής του Πανεπιστημίου Πειραιώς και πρόεδρος και ιδρυτής του Ινστιτούτου Χρηματοοικονομικού Αλφαβητισμού.