Το συνοικιακό μαγαζάκι με τα ηλεκτρικά που άνοιξε ο Παναγιώτης Κωτσόβολος το 1950 στον αριθμό 1 της οδού Αριστείδου, στο κέντρο της Αθήνας, εξελίχθηκε στη μεγαλύτερη αλυσίδα ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών της χώρας και πρόκειται να αλλάξει χέρια για 4η φορά στην 73χρονη ιστορία του.
Η Currys (πρώην Dixons Carphone) διερευνά την πώληση της Κωτσόβολος, όπως ανακοίνωσε προς τις χρηματιστηριακές αρχές του LSE, με πηγές κοντά στην ελληνική εταιρεία να αναφέρουν ότι η διαδικασία θα είναι ταχεία, αν και επισήμως ο βρετανικός όμιλος αναφέρει ότι δεν έχει οριστεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα απαντώντας σε σχετική ερώτηση του «Βήματος».
Η Κωτσόβολος θεωρείται στην παρούσα φάση το καλύτερο… ασημικό της Currys, αφού ουσιαστικά αποτελεί τη μοναδική θυγατρική της με σημαντική αύξηση πωλήσεων και κερδοφορία, με τους Βρετανούς να θέλουν να εισπράξουν ακριβώς αυτή την υπεραξία.
Το τίμημα, με βάση εκτιμήσεις στελεχών από την ελληνική αγορά, αναμένεται να ξεπεράσει τα 400 εκατ. ευρώ, ενώ σύμφωνα με την επίσημη απάντηση της Currys στο «Βήμα», είναι πολύ νωρίς για… ονοματολογία.
Ποιοι «τρέχουν» την αναζήτηση αγοραστών
Στους 2.935 εργαζομένους της Κωτσόβολος η πρόθεση του μητρικού ομίλου να βάλει πωλητήριο στην ελληνική θυγατρική ανακοινώθηκε την Παρασκευή, μετά την ενημέρωση προς το Χρηματιστήριο.
Ο βρετανικός όμιλος, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζει τουλάχιστον τρία σενάρια για την πώληση της Κωτσόβολος.
Ανάλογα με τις προσφορές, η πρώτη επιλογή αφορά την πώληση του 100% της ελληνικής αλυσίδας. Ωστόσο δεν αποκλείεται να κριθεί συμφέρον η είσοδος στρατηγικού επενδυτή που θα αποκτήσει την πλειοψηφία των μετοχών.
Ωστόσο εάν η αναζήτηση αγοραστή δεν αποδώσει τα αναμενόμενα, όπως είχε συμβεί παλαιότερα με την πρόθεση πώληση της θυγατρικής στη Σκανδιναβία, ο έλεγχος της Κωτσόβολος θα παραμείνει στον όμιλο Currys.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι η JP Morgan και η Citigroup «τρέχουν» τη διαδικασία της αξιολόγησης των επιλογών και της αναζήτησης αγοραστών.
20% των συνολικών εσόδων της Currys
Σημειώνεται ότι ο τζίρος της Κωτσόβολος, που υπολογίζεται ότι την οικονομική χρήση 2022-2023 ξεπέρασε κατά πολύ τα 700 εκατ. ευρώ, αντιστοιχεί στο 1/5 των συνολικών εσόδων του ομίλου Currys.
Εξ ου και μια πιθανή πώληση της αλυσίδας θα προσθέσει σημαντική ρευστότητα στον βρετανικό όμιλο που φαίνεται ότι αντιμετωπίζει πίεση, τόσο στις αγορές του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ιρλανδίας όσο και σε εκείνες των σκανδιναβικών χωρών, οι οποίες είναι σαφώς πολλαπλάσιες σε μέγεθος από την ελληνική.
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που είχε ανακοινώσει η Currys για την προηγούμενη χρήση (1.5.2022-30.4.2023), οι πωλήσεις σε Ηνωμένο Βασίλειο και Ιρλανδία είχαν υποχωρήσει 7%, στη Σκανδιναβία 10%, ενώ στην Ελλάδα κατάφεραν να αυξηθούν κατά 12%.
Μάλιστα, στο δεύτερο εξάμηνο (Νοέμβριος 2022 – Απρίλιος 2023) τα έσοδα της ελληνικής αλυσίδας βελτιώθηκαν έτι περαιτέρω, με την αύξηση των πωλήσεων σε ίδια καταστήματα να διαμορφώνεται σε 20% από 4% στο πρώτο εξάμηνο συγκριτικά με τις αντίστοιχες περιόδους της προηγούμενης χρονιάς.
Ο όμιλος Currys διαθέτει συνολικά ένα δίκτυο 830 καταστημάτων σε 8 χώρες και πάνω από 32.000 υπαλλήλους. Στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ιρλανδία δραστηριοποιείται με την επωνυμία Currys, διαθέτοντας 309 καταστήματα, στις σκανδιναβικές χώρες με το όνομα Elkjop με 427 καταστήματα, ενώ στην Ελλάδα και κατ’ επέκταση και στην Κύπρο με την Κωτσόβολος με 94 και 3 καταστήματα αντίστοιχα.
Ανάπτυξη, όποιος κι αν είναι ο μέτοχος
Εν τω μεταξύ, η διοίκηση της ελληνικής αλυσίδας θα συνεχίσει το every day business, με στόχο την επίτευξη του μέγιστου δυνατού αποτελέσματος, ενώ όπως λέει στο «Βήμα» ο κ. Γιάννης Βασιλάκος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος – Dixons South East Europe, όποιος κι αν είναι ο μέτοχος, η ανάπτυξη είναι μονόδρομος για την αλυσίδα.
«Ο Κωτσόβολος έχει πετύχει σημαντικά αποτελέσματα τόσο σε οικονομικό όσο και σε λειτουργικό επίπεδο. Είναι πολύ περισσότερα από μια εταιρεία λιανικής. Το μέλλον μπορεί να είναι μόνο αναπτυξιακό με όποιον μέτοχο και να έχουμε. Οι πελάτες επιβραβεύουν αυτή την προσπάθεια με την εμπιστοσύνη τους και εμείς είμαστε απολύτως δεσμευμένοι να συνεχίσουμε αυτή την πορεία» δηλώνει ο κ. Βασιλάκος.
70 ΧΡΟΝΙΑ ΙΣΤΟΡΙΑ
Από τις αγορές «χωρίς λεφτά» στις εποχές Παράβαλου, Φουρλή και Dixons
Ο Παναγιώτης Κωτσόβολος πριν από 7 δεκαετίες ήταν από τους πρώτους έλληνες εμπόρους που επένδυσαν στη δύναμη της διαφήμισης.
Αργότερα, με το «Κωτσόβολος – Χωρίς Λεφτά» και ενώ η εταιρεία είχε μεταφερθεί στον αριθμό 9 της Αριστείδου, καθιέρωσε τις πωλήσεις με δόσεις, κατακτώντας την αγορά. Οι καταναλωτές μπορούσαν να αγοράσουν με δόσεις προϊόντα όπως ραδιόφωνα και κουζίνες, που θεωρούνται απαραίτητα για τον εξοπλισμό κάθε μοντέρνου νοικοκυριού έπειτα από τον σταδιακό εξηλεκτρισμό.
Η πιο δυναμική εποχή ανάπτυξης της εταιρείας ξεκινάει στο τέλος της δεκαετίας του ‘70. Και ο λόγος ήταν ο Μαρίνος Παράβαλος, ο άνθρωπος που ταυτίστηκε με την καθιέρωσή της, όταν το 1979 εξαγόρασε το 56% της επιχείρησης αναλαμβάνοντας και τη διοίκηση. Τότε άλλαξε ριζικά η εικόνα του καταστήματος της Αριστείδου 9, το κεντρικό σλόγκαν ήταν το «Κωτσόβολος – Νέα Γενιά – Αριστείδου 9», καθιερώθηκε η δωρεάν μεταφορά των προϊόντων που αγόραζαν οι καταναλωτές, ενώ ήταν το πρώτο κατάστημα που άρχισε να δέχεται την πληρωμή με πιστωτικές κάρτες.
Ο Παράβαλος εξαγόρασε το 100% της Κωτσόβολος δύο χρόνια αργότερα και το 1980 η εταιρεία έγινε ανώνυμη. Το 1989 μετρούσε ήδη 5 καταστήματα, ενώ το σλόγκαν άλλαξε: «Ολα χωρίς λεφτά».
Τον Ιανουάριο του 1993 η Φουρλής Trade ΑΕΒΕ εξαγόρασε το 51% του μετοχικού κεφαλαίου της Π. Κωτσόβολος ΑΕΒΕ, ξεκινώντας έναν νέο κύκλο ανάπτυξης, με το δίκτυό της να επεκτείνεται σημαντικά με 25 νέα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα.
Το 1998 εξαγοράστηκε η ιστορική αλυσίδα Ράδιο Αθήναι, ενώ είχε προηγηθεί τον Δεκέμβριο του ‘97 η δημιουργία της One Way Technostores. Το 1999 η Π. Κωτσόβολος ΑΕΒΕ μπήκε στην παράλληλη αγορά του Χρηματιστηρίου Αθηνών.
Τον Μάιο του 2000, έχοντας κεντρίσει το ενδιαφέρον ενός κολοσσού της διεθνούς αγοράς, ξεκίνησε τη συνεργασία με τον βρετανικό όμιλο Dixons, από τον οποίο εξαγοράστηκε πλήρως το 2005. Την ίδια χρονιά η εταιρεία έκανε αίτηση διαγραφής των μετοχών της από το ΧΑ.
Η εταιρεία συνεχίζει τις αναπτυξιακές της κινήσεις όλη τη δεκαετία 2010-2020, ενώ για τη διετία 2022-2023 έχουν προγραμματιστεί επενδύσεις άνω των 26 εκατ. ευρώ. Μεταξύ αυτών και το νέο Logistics Center που σχεδιάζει η εταιρεία στο Θριάσιο Πεδίο, έκτασης 56.000 τ.μ. Το έργο αυτό έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης.