Τα προβλήματα στην παραγωγή και η μεγάλη αύξηση στα ναυτιλιακά κόστη λόγω της πανδημίας έχουν προκαλέσει τεράστιες στρεβλώσεις στις μεταφορές, στις πωλήσεις και – τελικά – στις τιμές προϊόντων, ειδικά από την Ασία προς την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Η επαναφορά σκληρών περιορισμών από το Πεκίνο σε λιμάνια και εργοστάσια της Κίνας για να καταπολεμηθεί η μετάλλαξη Δέλτα της COVID-19 που καλπάζει, επέφερε νέο πλήγμα στη διαθεσιμότητα και στη διακίνηση αγαθών. Το τελικό αποτέλεσμα είναι να μην μπορεί να ομαλοποιηθεί για δεύτερη συνεχή χρονιά η επάρκεια στην παγκόσμια αγορά, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται μεγάλες ελλείψεις (από πρώτες ύλες μέχρι προϊόντα υψηλής προστιθέμενης αξίας) που οδηγούν τελικά σε αυξήσεις τιμών για τον καταναλωτή.

Το «σύνδρομο της Κίνας» στην οικονομία είναι εδώ. Οι δυσκολίες στην παραγωγή από τρόφιμα μέχρι μικροτσίπ και οι προκλήσεις για τις ναυτιλιακές, από τις μεταφορές κοντέινερ μέχρι το ξηρό φορτίο και τα τάνκερ, έχουν αλλάξει σημαντικά τα δεδομένα που ίσχυαν στην αγορά μέχρι τις αρχές του 2020, όταν έφτασε στην Ευρώπη και στην Αμερική η πανδημία. Είναι ενδεικτικό ότι λόγω των στρεβλώσεων αυτών το κόστος μεταφοράς ενός στάνταρντ κοντέινερ 40 ποδών από τη Σανγκάη προς το Ρότερνταμ ή τη Νέα Υόρκη έχει ξεπεράσει τα 13.500 δολάρια. Πρόκειται για ιλιγγιώδεις αυξήσεις της τάξεως του 635% και του 285% αντίστοιχα, σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία για τα μέσα Αυγούστου που παρουσιάζει σήμερα «Το Βήμα» και προέρχονται από την εταιρεία παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών για τη ναυτιλία Drewry Supply Chain Advisors.

Περιεχόμενο για συνδρομητές

Το παρόν άρθρο, όπως κι ένα μέρος του περιεχομένου από tovima.gr, είναι διαθέσιμο μόνο σε συνδρομητές.

Έχετε ήδη
συνδρομή;

Μπορείτε να συνδεθείτε από εδω

Θέλετε να γίνετε συνδρομητής;

Μπορείτε να αποκτήσετε την συνδρομή σας από εδω