Το 2004, όταν ο Κυριάκος και ο Γιάννης Φιλίππου, ιδιοκτήτες της ΦΑΓΕ, έπαιρναν την απόφαση να κατασκευάσουν παραγωγική μονάδα στις ΗΠΑ βλέποντας μια σημαντική ευκαιρία για το ελληνικό γιαούρτι πέραν του Ατλαντικού, το «Greek yogurt» (ελληνικό γιαούρτι) ήταν σχεδόν αόρατο, καταλαμβάνοντας μόλις μια «φλοίδα» στα ψυγεία των αμερικανικών σουπερμάρκετ.

Σήμερα, στην εποχή του Ozempic και της κυριαρχίας των προϊόντων με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη, η κατηγορία του ελληνικού γιαουρτιού έχει γίνει το απόλυτο trend στην αμερικανική αγορά, ξεπερνώντας σε αξία τα 3 δισεκατομμύρια δολάρια.

Κι αυτό γιατί την επιτυχία του ελληνικού στραγγιστού γιαουρτιού, στην ουσία την επιτυχία της ΦΑΓΕ με το γνωστό μας Total, έσπευσαν να εκμεταλλευτούν τεράστιοι όμιλοι τροφίμων, όπως η Danone, η General Mills και η Lactalis, αλλά και λιανεμπορικές αλυσίδες (Walmart), λανσάροντας γιαούρτι «ελληνικού τύπου», ενώ το μεγαλύτερο όφελος αποκόμισε (και συνεχίζει να λαμβάνει) ο Τούρκος Χαμντί Ουλουκάγια, που από το μηδέν με το εμπορικό σήμα Chobani κατέχει σήμερα περισσότερο από το ένα πέμπτο της αγοράς γιαουρτιού στις ΗΠΑ.

Το μεγάλο βήμα

Πλέον στη μάχη του «Greek yogurt» επί αμερικανικού εδάφους αποφάσισε να μπει και η ελληνική γαλακτοβιομηχανία Κρι Κρι, επιλέγοντας να δοκιμαστεί σε μια πιο niche αγορά, αυτή του frozen yogurt. Αξιοποιώντας την ελληνικότητα, όπως αναφέρει στο «Βήμα» ο κ. Παναγιώτης Τσινάβος, η Κρι Κρι λάνσαρε ήδη έξι κωδικούς Greek frozen yogurt κατ’ αρχάς σε τοπικές αλυσίδες του Τέξας.

«Η Αμερική είναι μια δύσκολη αγορά. Σε πρώτη φάση θέλουμε να μπούμε σε μικρές αλυσίδες, να δοκιμαστεί το προϊόν, να πάρουμε feed back και γενικά να περάσουμε τις παιδικές ασθένειες, ώστε από του χρόνου να πάμε με αξιώσεις και στους «μεγάλους» της αγοράς» αναφέρει ο κ. Τσινάβος, σημειώνοντας ότι ο όποιος αντίκτυπος της εν λόγω δραστηριότητας θα φανεί στα οικονομικά αποτελέσματα της εταιρείας από το 2025 και μετά.

Σύμφωνα με επικεφαλής της Κρι Κρι, η εταιρεία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με τη Walmart καθώς και με την αλυσίδα σουπερμάρκετ Kroger, ενώ απαντώντας σε σχετική ερώτηση επισημαίνει πως δεν υπάρχει σχέδιο για δημιουργία παραγωγικής μονάδας στις ΗΠΑ όπου η αγορά του frozen yogurt εκτιμάται σε 360 εκατ. δολάρια.

Κι αυτό γιατί σε αντίθεση με το γιαούρτι, το frozen yogurt λόγω της μεγάλης διάρκειας ζωής του (δύο χρόνια) έχει τη δυνατότητα να φτάσει σε μακρινές χώρες.

Δικαίωση

Η χρονική συγκυρία της εισόδου στην αμερικανική αγορά κρύβει και έναν πολύ σημαντικό συμβολισμό για την Κρι Κρι και προσωπικά για τον Παναγιώτη Τσινάβο, μεγαλομέτοχο και διοικητικό ηγέτη της εταιρείας, καθώς δικαιώνεται η στρατηγική επιλογή του να επενδύσει στο ελληνικό γιαούρτι – κίνηση στην οποία στηρίχθηκε η οικογενειακή γαλακτοβιομηχανία από «τας Σέρρας» για να μπει στο Χρηματιστήριο πριν από 20 χρόνια.

Μάλιστα οι βλέψεις της εταιρείας για το Greek frozen yogurt, που συνδυάζει την αξία του ελληνικού γιαουρτιού και την απόλαυση του παγωτού, δεν εξαντλούνται στην Αμερική αλλά φθάνουν μέχρι την Κορέα, όπου ήδη η εταιρεία εξάγει τα προϊόντα της, καθώς και στην Ιαπωνία, μια αγορά που η Κρι Κρι είναι πολύ κοντά στο να «ανοίξει», όπως επισημαίνει ο κ. Τσινάβος.

Η πρωτοπόρος ΦΑΓΕ

Στη δυναμική αγορά του ελληνικού γιαουρτιού στις ΗΠΑ η πρωτοπόρος ΦΑΓΕ βρίσκεται την κορυφή της κατηγορίας του στραγγιστού γιαουρτιού (plain yogurt) με μερίδιο αγοράς 29,9% το 2023, ενώ συνολικά στην κατηγορία του γιαουρτιού κατέχει την τέταρτη θέση με μερίδιο 4,8% σε αξία και 3,8% σε όγκο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana (πρώην IRI). Θα πρέπει να αναφερθεί ωστόσο ότι το στραγγιστό γιαούρτι κατέχει μόλις το 14% των πωλήσεων σε αξία στην αγορά των ΗΠΑ, με τη μερίδα του λέοντος, ήτοι το 86%, να αντιστοιχεί στο γιαούρτι με γεύσεις και το γιαούρτι με φρούτα.

Η General Mills και η Groupe Danone κατέχουν από κοινού μερίδιο αγοράς σε όλες τις κατηγορίες γιαουρτιού πάνω από 60% σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις σε αξία. Από την άλλη, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αντιπροσώπευαν την περασμένη χρονιά περίπου το 9,5% της αγοράς (πωλήσεις σε αξία).

Συνολικά οι λιανικές πωλήσεις γιαουρτιού στην Αμερική αυξήθηκαν με ετήσιο ρυθμό 8,7% το 2023 και εκτιμάται ότι ανήλθαν σε 8,225 δισεκατομμύρια δολάρια από 7,57 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022. Οσον αφορά τον όγκο των πωλήσεων, παρουσίασε αύξηση με ετήσιο ρυθμό 3%.

Η αγορά θα «τρέξει» κι άλλο

Με τους καταναλωτές στην Αμερική να στρέφονται σε πιο υγιεινές προτάσεις διατροφής και να δίνουν ολοένα μεγαλύτερη σημασία στην ευεξία και στη φυσική τους κατάσταση, η αγορά του ελληνικού γιαουρτιού αναμένεται να ανεβάσει ταχύτητα και να «τρέξει» με υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, αναφέρουν οι αναλυτές. Ο βασικός παράγοντας που οδηγεί την ανάπτυξη της εν λόγω κατηγορίας στις ΗΠΑ είναι ότι λειτουργεί ως υποκατάστατο γεύματος/σνακ.

Καθώς το ελληνικό γιαούρτι έχει υψηλότερη περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη και ασβέστιο, θεωρείται ως μια καλή και υγιεινή επιλογή. Ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης ζήτησης, οι αναλυτές της Mordor Intelligence εκτιμούν ότι το μέγεθος της αγοράς γιαουρτιού στη Βόρεια Αμερική, μια περιοχή στην οποία οι ΗΠΑ θεωρούνται η μεγαλύτερη αγορά, θα ανέλθει σε 15,66 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024 και αναμένεται να φτάσει τα 18,20 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2029, αυξάνοντας με ετήσιο σύνθετο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 3,05% κατά την περίοδο πρόβλεψης (2024-2029).

Βεβαίως αν και το προϊόν έχει την ονομασία «ελληνικό», οι ελληνικές γαλακτοβιομηχανίες, παρά την αύξηση των εξαγωγών τους τα τελευταία χρόνια, κατέχουν ισχνό μερίδιο. Κι αυτό γιατί το πραγματικό ελληνικό γιαούρτι, αυτό δηλαδή που έχει παραχθεί στην Ελλάδα, δεν ξεπερνά τα 420 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένων των πωλήσεων στην εγχώρια αγορά.