Το Διάστημα αλλάζει την οικονομία της Γης

Ο συνδυασμός τεχνολογίας, μόδας και διαστημικής εξερεύνησης ανοίγει νέους δρόμους για το μέλλον της ανθρωπότητας και επηρεάζει και την καθημερινή μας ζωή

Η εξερεύνηση του Διαστήματος υπήρξε ανέκαθεν σύμβολο της ανθρώπινης φιλοδοξίας για το άγνωστο και την καινοτομία. Σήμερα, οι πρωτοπόροι της τεχνολογίας όπως ο Ιλον Μασκ και οι εταιρείες του, SpaceX και Starlink, αλλά και η NASA, σε συνεργασία με την Axiom Space και τον οίκο μόδας Prada, ανοίγουν νέους δρόμους για το μέλλον της ανθρωπότητας στο Διάστημα. Οι νέες ιδέες τους, που αφορούν τόσο την επαναχρησιμοποίηση πυραύλων όσο και την ανάπτυξη προηγμένων διαστημικών στολών, επαναπροσδιορίζουν την έννοια της διαστημικής εξερεύνησης.

Η SpaceX του Ιλον Μασκ έχει ήδη καταφέρει να μειώσει το κόστος των διαστημικών πτήσεων χάρη στους πυραύλους Falcon, που είναι επαναχρησιμοποιούμενοι. Με την παρουσίαση του Starship, ο στόχος είναι η πλήρης επαναχρησιμοποίηση και των δύο σταδίων του πυραύλου, καθιστώντας τις διαστημικές πτήσεις φθηνότερες από ποτέ. Το Starship μπορεί να μεταφέρει 150 τόνους φορτίου σε τροχιά, ενώ η SpaceX φιλοδοξεί να μειώσει το κόστος εκτόξευσης στα 10 εκατομμύρια δολάρια, έναντι των 70 εκατομμυρίων που κοστίζει ένα Falcon 9.

Γρήγορο Ιντερνετ

Η χρήση αυτών των τεχνολογιών δεν περιορίζεται μόνο στην εξερεύνηση του Αρη, όπως ονειρεύεται ο Μασκ, αλλά επηρεάζει ήδη την οικονομία της Γης. Μέσω του δικτύου δορυφόρων Starlink, η SpaceX παρέχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο σε όλον τον πλανήτη. Από το 2019, η SpaceX έχει εκτοξεύσει περισσότερους από 6.400 δορυφόρους, προσφέροντας γρήγορο Ιντερνετ σχεδόν οπουδήποτε στη Γη.

Η εταιρεία σχεδιάζει να αυξήσει τον αριθμό των δορυφόρων σε 42.000, με στόχο τη διαρκή ανανέωση του στόλου λόγω της μικρής διάρκειας ζωής των δορυφόρων σε χαμηλή τροχιά.

Η δυνατότητα παροχής Διαδικτύου μέσω δορυφόρων δεν είναι καινούργια, αλλά η καινοτομία της SpaceX έγκειται στο γεγονός ότι οι δορυφόροι Starlink βρίσκονται σε χαμηλή τροχιά, μειώνοντας σημαντικά τις καθυστερήσεις στη μετάδοση δεδομένων. Αυτό επιτρέπει στον Starlink να παρέχει σύνδεση συγκρίσιμη με εκείνη των επίγειων δικτύων, κάτι που προηγουμένως φαινόταν αδύνατο. Το φθηνό κόστος εκτόξευσης δεν είναι το μόνο μυστικό της επιτυχίας του Starlink. Η κάθετη ολοκλήρωση βοηθά επίσης. Η SpaceX κατασκευάζει τους δικούς της δορυφόρους και τις κεραίες υψηλής τεχνολογίας που πουλά στους πελάτες της. Μαζική παραγωγή και η αποφυγή της πληρωμής για τα περιθώρια κέρδους των προμηθευτών βοηθούν στη μείωση του κόστους.

Η Air France, η Qatar Airways και η United Airlines προτίθενται να χρησιμοποιήσουν τις κεραίες Starlink για να παρέχουν δωρεάν Wi-Fi στους επιβάτες, όπως και μικρότερες αεροπορικές εταιρείες όπως η Air New Zealand.

Οι στολές της Σελήνης

Την ίδια στιγμή, η συνεργασία της NASA με την Axiom Space και την Prada για τη δημιουργία της νέας διαστημικής στολής AxEMU για την αποστολή Artemis III το 2026 φέρνει την τεχνολογία και τη μόδα στο προσκήνιο. Οι νέες στολές είναι σχεδιασμένες για να προσφέρουν προστασία στους αστροναύτες από τις ακραίες θερμοκρασίες του νότιου πόλου της Σελήνης, όπου οι θερμοκρασίες κυμαίνονται από -1730C έως 1270C.

Η Prada, γνωστή για την καινοτομία και την ποιότητα στα υλικά της, συνεισφέρει την εξειδίκευσή της στην ανάπτυξη υφασμάτων υψηλής αντοχής και άνεσης.

Η στολή περιλαμβάνει προηγμένα συστήματα υποστήριξης ζωής, ψύξης, καθαρισμού διοξειδίου του άνθρακα, αλλά και ενσωματωμένα φώτα, κάμερα HD και σύστημα επικοινωνίας 4G/LTE. Οι αστροναύτες θα μπορούν να πραγματοποιούν διαστημικούς περιπάτους διάρκειας τουλάχιστον οκτώ ωρών, ενώ η στολή είναι σχεδιασμένη να αντέχει στις σκιερές περιοχές της Σελήνης για δύο ώρες.

Φθηνές δεν είναι. Η όλη ανάπτυξη των στολών για την αποστολή Artemis III χρηματοδοτείται από ένα συμβόλαιο αξίας 228 εκατομμυρίων δολαρίων. Το κόστος αυτό καλύπτει όχι μόνο τις στολές αλλά και την ευρύτερη ανάπτυξη και δοκιμή της τεχνολογίας που απαιτείται για την ασφάλεια και λειτουργικότητα των στολών στο διαστημικό περιβάλλον. Ο πόλεμος της μόδας στα άστρα είδε τη διάσημη εταιρεία να παίρνει το πρώτο ματς από την Collins Aerospace, η οποία συνεργάζεται επίσης με τη NASA για την κατασκευή διαστημικών στολών.

Η καθημερινή ζωή

Οι τεχνολογικές καινοτομίες της Prada και φυσικά SpaceX και της Axiom Space δεν αλλάζουν μόνο το μέλλον της διαστημικής εξερεύνησης, αλλά και την καθημερινή μας ζωή. Ο Ιλον Μασκ, οραματιστής που φιλοδοξεί να αποικίσει τον Αρη, ήδη φέρνει επανάσταση στη γήινη οικονομία μέσω της SpaceX και του Starlink. Το Starlink, με έσοδα 6,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2024 και περισσότερους από 4 εκατομμύρια συνδρομητές, προσφέρει γρήγορο Διαδίκτυο ακόμα και σε απομακρυσμένες περιοχές του πλανήτη.

Η Morgan Stanley έχει κάνει προβλέψεις για το μέλλον της Starlink, υπολογίζοντας ότι μέχρι το 2040 η εταιρεία μπορεί να φτάσει τους 32 εκατομμύρια συνδρομητές και να αποφέρει περίπου 100 δισεκατομμύρια δολάρια σε ετήσια έσοδα.

Σε πιο αισιόδοξα σενάρια, οι συνδρομητές μπορεί να φτάσουν τα 80 εκατομμύρια, με έσοδα που θα ξεπερνούν τα 250-300 δισεκατομμύρια δολάρια. Οι προβλέψεις αυτές αναδεικνύουν την ταχύτατη ανάπτυξη της Starlink και τη σημαντική συμβολή της SpaceX στην οικονομία του Διαστήματος.

Στο μέλλον, το Starship και το Starlink θα συνεχίσουν να κυριαρχούν στη διαστημική βιομηχανία, ενώ οι διαστημικές στολές της Axiom και της Prada θα συμβάλουν στην ασφάλεια και στην άνεση των αστροναυτών στις αποστολές στη Σελήνη. Ο συνδυασμός τεχνολογίας, μόδας και διαστημικής εξερεύνησης δείχνει ότι η επόμενη μεγάλη πρόκληση για την ανθρωπότητα βρίσκεται πλέον στο Διάστημα, όπου οι ιδιωτικές εταιρείες, όπως η SpaceX, ορίζουν το μέλλον.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.