Ενώ οι οικονομικοί αναλυτές και οι χρηματιστές στο τέλος κάθε χρονιάς ανυπομονούν για το λεγόμενο «Ράλι του Αγίου Βασίλη» (Santa Claus Rally), οι παιχνιδάδες στην εγχώρια αγορά δεν ανησυχούν ιδιαίτερα: ο καλός Αγιος με τη λευκή γενειάδα θα ξανακάνει το θαύμα του, ακόμη κι αν (λόγω Δημογραφικού) έχει να μοιράσει δώρα σε λιγότερα παιδιά.
Ηδη η εμπορική κίνηση στα καταστήματα παιχνιδιών χτυπάει «κόκκινο», με τους επιχειρηματίες, που αντλούν αυτό το διάστημα περίπου το 1/3 του τζίρου τους, να είναι ικανοποιημένοι.
«Η ελληνική οικογένεια έχει θέσει ως βασική προτεραιότητα το παιδί εδώ και πάρα πολλά χρόνια και το παιχνίδι δίνει χαρά στο παιδί και είναι αναντικατάστατο» αναφέρει στο «Βήμα» ο κ. Νίκος Μουστάκας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της αλυσίδας λιανικής πώλησης παιχνιδιών «Μουστάκας», εξηγώντας γιατί η δημογραφική κρίση δεν έχει επηρεάσει τον κλάδο της λιανικής των παιχνιδιών.
Ο ίδιος, που εμφανίζεται αισιόδοξος για την εξέλιξη της αγοραστικής κίνησης εφέτος, υπογραμμίζει επίσης ότι καταλυτικά δρουν και οι τιμές, οι οποίες εξακολουθούν να είναι προσιτές. «Η αγορά του παιχνιδιού εξαρτάται πάρα πολύ από τις τιμές. Ο καταναλωτής δεν πρόκειται να αγοράσει παιχνίδια εάν οι τιμές είναι υψηλές» σημειώνει χαρακτηριστικά ο κ. Μουστάκας, αναφέροντας ότι υπάρχουν επιλογές για κάθε βαλάντιο.
Επιπρόσθετα, η αγορά τροφοδοτείται και από την ταχύτητα που τα παιδιά αλλάζουν πλέον τις προτιμήσεις τους, με το Ιντερνετ να έχει καθοριστικό ρόλο σε όλο αυτό, με αποτέλεσμα τις συχνότερες αγορές παιχνιδιών.
Μade in Greece
Πέραν της ιδιότυπης υπερκατανάλωσης παιχνιδιών όσον αφορά τα μικρά παιδιά, ο κ. Χρήστος Τζαφόλιας, διευθυντής marketing και πωλήσεων της εταιρείας Δεσύλλας, του μοναδικού εργοστασίου καθετοποιημένης παραγωγής παιχνιδιών στα Βαλκάνια, τονίζει ότι στη θετική πορεία της λιανικής των παιχνιδιών συμβάλλει και η διεύρυνση του ηλικιακού φάσματος όσων παίζουν, ειδικά για τα επιτραπέζια.
«Πλέον βλέπουμε ότι έχουν γυρίσει σε αυτή τη μορφή διασκέδασης (σ.σ.: τα επιτραπέζια) και οι φοιτητές» σημειώνει ο κ. Τζαφόλιας, ενώ στην ερώτηση ποια είναι τα παιχνίδια που έρχονται πρώτα σε προτιμήσεις η απάντηση εκπλήσσει αν σκεφτεί κάποιος ότι ζούμε στην εποχή της AI: Γκρινιάρης, Φιδάκι που αποδεικνύονται αειθαλή, ενώ ανερχόμενο είναι και διαχρονικό «Ποιος, πού, πότε, γιατί».
Το trend των επιτραπέζιων αναφέρεται και από τον κ. Μουστάκα, ο οποίος λέει ωστόσο ότι στα μικρά παιδιά οι κατηγορίες που γνωρίζουν τη μεγαλύτερη αύξηση είναι τα παιχνίδια κατασκευών και δημιουργικών δραστηριοτήτων.
Σταθερές τιμές
Κάπως έτσι και παρότι 8 στους 10 έλληνες καταναλωτές επηρεάζονται από την ακρίβεια, ξεπερνώντας τον μέσο όρο σε παγκόσμιο επίπεδο, η αγορά παιχνιδιών δείχνει μια αξιοθαύμαστη ανθεκτικότητα, κάτι που διαπιστώνεται και από τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), καθώς ο κύκλος εργασιών στο λιανεμπόριο παιχνιδιών κατέγραψε άνοδο τόσο το 2022 όσο και το 2023, χρονιές κατά τις οποίες οι οικογενειακοί προϋπολογισμοί ζορίστηκαν ιδιαίτερα λόγω της γενικευμένης ανόδου των τιμών.
Στο ίδιο μοτίβο συνεχίζεται η κατανάλωση και εφέτος, καθώς στο εννεάμηνο ο τζίρος των παιχνιδάδικων έφθασε στα 814,75 εκατ. ευρώ από 756,77 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023.
Μάλιστα όπως υποστηρίζουν οι επιχειρηματίες του κλάδου της λιανικής των παιχνιδιών, η αύξηση δεν είναι πληθωριστική, καθώς δεν έγιναν σημαντικές ανατιμήσεις, με τις τιμές σε πολλά παιχνίδια να είναι σταθερές, ενώ λόγω της εξομάλυνσης σε ορισμένους παράγοντες κόστους υπάρχουν και μειώσεις.
Ειδικά για την Jumbo, του κ. Απόστολου Βακάκη, οι τιμές έχουν εξελιχθεί κάτι σαν «ευαγγέλιο», καθώς από στρατηγική επιλογή στα ράφια των καταστημάτων της αλυσίδας τοποθετούνται μόνο προϊόντα με άριστη σχέση τιμής-ποιότητας και αντοχής.
Ας σημειωθεί πως το τελευταίο δίμηνο της χρονιάς είναι και το πιο κρίσιμο για τα μεγέθη της Jumbo, αφού την εορταστική περίοδο πραγματοποιεί περίπου το 28% του τζίρου της.
Το gaming
Εκτός από τα κλασικά παιχνίδια, σημαντικό χώρο στον σάκο του Αϊ-Βασίλη καταλαμβάνουν εδώ και αρκετά χρόνια και τα προϊόντα τεχνολογίας, με τις παιχνιδοκονσόλες και τα βιντεοπαιχνίδια να είναι μεταξύ των πρωταγωνιστών, τόσο για τα παιδιά όσο και για όσους νιώθουν παιδιά.
Εκτιμάται ότι ο ετήσιος τζίρος μόνο για τις κονσόλες ξεπερνά τα 60 εκατ. ευρώ, αν και το 2024 η εν λόγω κατηγορία δεν θα είναι στην πλευρά των κερδισμένων, σύμφωνα με τον κ. Νίκο Τσουλουχά, Commercial Manager IT/Gaming στην αλυσίδα Πλαίσιο. Ο λόγος έχει να κάνει με τον μεγάλο κύκλο ζωής που έχουν πλέον οι φορητές gaming κονσόλες, αλλά κυρίως ότι εφέτος δεν κυκλοφόρησε κάποιος τίτλος παιχνιδιού που να προκαλέσει αίσθηση.
Πάντως οι προσφορές της Black Friday δεν επηρεάζουν θεαματικά τις πωλήσεις ηλεκτρονικών παιχνιδιών για παιδιά τον Δεκέμβριο, μιας και η εορταστική περίοδος έχει τη δική της δυναμική, όπως επισημαίνεται από παράγοντες της αγοράς.
Το «καλάθι του Αϊ-Βασίλη»
Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά ισχύει και το «καλάθι του Αϊ-Βασίλη», το οποίο σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης έχει ως στόχο να βοηθήσει τους καταναλωτές να πραγματοποιήσουν τις αγορές τους για τα μικρά παιδιά.
Βέβαια το εφετινό «καλάθι», στο οποίο συμμετέχουν πολλές αλυσίδες παιχνιδιών – μικρότερες και μεγαλύτερες – καθώς και γνωστές αλυσίδες ηλεκτρονικών ειδών, έχει μικρότερη διάρκεια ισχύος, καθώς ξεκίνησε από την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024 και θα λήξει την Τετάρτη 8 Ιανουαρίου του 2025. Πέρυσι το συγκεκριμένο καλάθι διήρκεσε από την Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2023 έως και την Τετάρτη 10 Ιανουαρίου του 2024.
Οι κατηγορίες των παιχνιδιών, όπως ίσχυαν πέρυσι, είναι οι εξής: επιτραπέζια/παζλ, παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ (παιχνίδια μίμησης), βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας (π.χ. παιχνίδια με τουβλάκια), οχήματα – τηλεκατευθυνόμενα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αθλητικά παιχνίδια (π.χ. μπάλες, παιδικές μπασκέτες και τέρματα), λούτρινα και μουσικά παιχνίδια.