Στην τελική ευθεία μπαίνει εντός του 2019 η πλέον εμβληματική επένδυση όχι μόνο για τη μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας, αλλά για ολόκληρη την Ελλάδα, καθώς συμβολίζει μια νέα σελίδα για την ανάπτυξη της χώρας. Η αξιοποίηση του παλαιού αεροδρομίου του Ελληνικού αφορά το μεγαλύτερο έργο αστικής ανάπλασης μεικτής χρήσης στην Ευρώπη, που αναμένεται να αποτελέσει ένα αρχιτεκτονικό τοπόσημο για την πόλη, τους κατοίκους και τους επισκέπτες της, συνολικής έκτασης 6,2 εκατ. τ.μ.
Κέρδη στο Δημόσιο
Η επένδυση στο Ελληνικό από την κοινοπραξία Global Investment Group, που αποτελείται από την κινεζική Fosun, την Eagle Hills με έδρα το Αμπου Ντάμπι και τον Ομιλο Λάτση, ανέρχεται σε 8 δισ. ευρώ. Μέρος αυτών είναι τα 915 εκατ. ευρώ που θα καταβληθούν ως τίμημα για την απόκτηση των μετοχών της Ελληνικό ΑΕ, με ποσοστό 51%, δηλαδή 467 εκατ. ευρώ, να καταβάλλεται μέχρι το δεύτερο έτος από τη μεταβίβαση των μετοχών. Επιπλέον, για διάστημα 99 ετών θα αποδίδεται στο Ελληνικό Δημόσιο το 30% των καθαρών κερδών (πέραν μιας ελάχιστης απόδοσης).
Σήμερα βρισκόμαστε ένα βήμα πριν από την εκκίνηση του διαγωνισμού για την παραχώρηση άδειας καζίνου από την Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ). Η δημιουργία του πρώτου στην Ευρώπη ολοκληρωμένου τουριστικού συγκροτήματος (Integrated Resort) βρίσκεται στην «καρδιά» του σχεδιασμού του επενδυτή. Η ολοκλήρωση του διαγωνισμού αποτελεί, βάσει της αρχικής σύμβασης, την τελευταία εκκρεμότητα για τη μεταβίβαση των μετοχών στον επενδυτή. Από άποψη αδειοδότησης δεν υπάρχουν πια εμπόδια για την έναρξη υλοποίησης της επένδυσης, οπότε με την επιλογή του αναδόχου για το καζίνο εκτιμάται ότι εντός του πρώτου εξαμήνου του 2019 θα δούμε και τις πολυπόθητες μπουλντόζες στο παλιό αεροδρόμιο.
Επενδύσεις €4,6 δισ.
Οι συμβατικές επενδυτικές υποχρεώσεις ανέρχονται σε 4,6 δισ. ευρώ σε βάθος 15ετίας και εξασφαλίζονται με ποινικές ρήτρες που φτάνουν μέχρι την αναστροφή της πώλησης. Συμπεριλαμβάνονται και έργα υποδομών με εκτιμώμενο προϋπολογισμό της τάξης του 1,5 δισ. ευρώ, που θα υλοποιηθούν στις πρώτες φάσεις της επένδυσης, προκειμένου να αποδοθούν προς χρήση στο κοινό. Οπως έχει εκτιμηθεί, το πρότζεκτ του Ελληνικού αντιστοιχεί σε περίπου 2.000 τυπικές επενδύσεις του αναπτυξιακού νόμου με 5 έως 10 φορές μεγαλύτερη επίπτωση στην απασχόληση. Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ για τις οικονομικές επιπτώσεις από την ανάπτυξη του ακινήτου, αναμένεται να δημιουργηθούν 10.000 μόνιμες άμεσες θέσεις εργασίας κατά την κατασκευή και ακόμη 75.000 κατά την περίοδο λειτουργίας. Σε αυτές δεν υπολογίζονται οι έμμεσες θέσεις εργασίας που θα προκύψουν από τη λειτουργία.
Τουρισμός
Η ριζική αναμόρφωση του χώρου του πρώην αεροδρομίου, που έμενε να ρημάζει τα τελευταία 15 χρόνια, θα δώσει το έναυσμα σε μια προσπάθεια ανάδειξης και αναβάθμισης του συνόλου του παραλιακού μετώπου της Αττικής. Γεγονός που θα συμβάλλει ουσιαστικά στην επανένταξη της Αθήνας στον χάρτη των σημαντικών διεθνών τουριστικών προορισμών. Εκτιμάται ότι η επένδυση θα προσελκύσει 1 εκατ. νέους τουρίστες στην πρωτεύουσα, κλείνοντας την ψαλίδα της εποχικότητας και αυξάνοντας παράλληλα τη μέση διάρκεια παραμονής και την τουριστική δαπάνη.
Η αξιοποίηση του Ελληνικού αναμένεται – βάσει της μελέτης του ΙΟΒΕ – να συμβάλει, με την ολοκλήρωση της ανάπτυξης, κατά 2,4% στο ΑΕΠ της χώρας, ενώ παράλληλα θα εισφέρει συνολικά πάνω από 14 δισ. ευρώ έσοδα σε φόρους στο Ελληνικό Δημόσιο στον ίδιο χρονικό ορίζοντα.
«Aνοιχτή» επένδυση στην πόλη και στους κατοίκους
Με μέγεθος μεγαλύτερο των 2.000 στρεμμάτων, το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού θα αποτελέσει τον πυρήνα της σύνδεσης του θαλάσσιου μετώπου της Αττικής με τον Υμηττό. Ακόμη, θα δημιουργηθούν επιπλέον 600.000 τ.μ. κοινόχρηστων χώρων πρασίνου και ανοιχτών χώρων, συνολικής έκτασης όσο 20 φορές ο Εθνικός Κήπος. Σε πλήρη ανάπτυξη, θα αποτελέσει το μεγαλύτερο πάρκο στην Ευρώπη και ένα από τα μεγαλύτερα παράκτια πάρκα παγκοσμίως.
Βάσει του σχεδιασμού, το Μητροπολιτικό Πάρκο οργανώνεται από τον ελικοειδή δρόμο που το διασχίζει εγκάρσια και τρεις βασικούς άξονες κίνησης πεζών. Ο ένας εξ αυτών αποτελεί τη «ραχοκοκαλιά» του πάρκου, μήκους 2,5 χλμ., που θα συνδέει τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και τους υφιστάμενους σταθμούς μετρό στα ανατολικά με την παραλία, διασφαλίζοντας και εύκολη πρόσβαση.
Βάσει του σχεδιασμού, το Μητροπολιτικό Πάρκο οργανώνεται από τον ελικοειδή δρόμο που το διασχίζει εγκάρσια και τρεις βασικούς άξονες κίνησης πεζών. Ο ένας εξ αυτών αποτελεί τη «ραχοκοκαλιά» του πάρκου, μήκους 2,5 χλμ., που θα συνδέει τη λεωφόρο Βουλιαγμένης και τους υφιστάμενους σταθμούς μετρό στα ανατολικά με την παραλία, διασφαλίζοντας και εύκολη πρόσβαση.
Οι επισκέπτες θα έχουν στη διάθεσή τους ένα δίκτυο διαδρόμων για πεζούς και ποδηλάτες συνολικού μήκους 50 χλμ. Επίσης, στο πλαίσιο αναβάθμισης του παραλιακού μετώπου, θα δημιουργηθεί μια νέα παραλία, με ελεύθερη επίσης πρόσβαση για το κοινό, μήκους μεγαλύτερου του 1 χλμ., δηλαδή μεγαλύτερη από την παραλία της Βάρκιζας. Σε αυτή θα αναπτυχθούν χώροι αναψυχής και εστίασης.
Eνα νέο πρότυπο
Συνδυαζόμενα με τη φύτευση άνω των 33.000 δέντρων, όλα τα παραπάνω πρόκειται να συμβάλουν σημαντικά στη βελτίωση του μικροκλίματος της περιοχής. Η συνολική δομήσιμη επιφάνεια του έργου είναι μικρότερη των 2,7 εκατ. τ.μ., έναντι της δυνατότητας που παρέχει ο νόμος για δόμηση μέχρι 3 εκατ. τ.μ. Αυτή η πρότυπη αστική πρόταση πολεοδόμησης οδηγεί σε χαμηλό μέσο συντελεστή δόμησης, μικρότερο του 0,5, τη στιγμή που οι γειτονικές περιοχές έχουν μέσο συντελεστή από 0,9 έως 1,0. Επίσης, και ο συντελεστής κάλυψης είναι μικρότερος του 30%, έναντι του από τον νόμο ορίου του 35%.
Ο σχεδιασμός του έργου εκφράζει ένα νέο πρότυπο ανάπτυξης που συνιστά ένα μωσαϊκό χρήσεων, πρασίνου και διαδρομών συνδεδεμένο με την πόλη. Οπως προβλέπεται από τον νόμο, αποδίδονται προς ελεύθερη χρήση στους κατοίκους, πέραν του Μητροπολιτικού Πάρκου, σημαντικές εκτάσεις κοινόχρηστων χώρων πρασίνου και ανοιχτών χώρων, αλλά και κοινωφελείς λειτουργίες όπως παιδικοί σταθμοί, εγκαταστάσεις πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πολιτισμικοί χώροι, εγκαταστάσεις Υγείας και Πρόνοιας.
Παράλληλα, ο εκσυγχρονισμός των έργων υποδομών, η δημιουργία του Μητροπολιτικού Πάρκου με ανάληψη του κόστους συντήρησης από τον επενδυτή και των αθλητικών εγκαταστάσεων που θα αναπληρώσουν τις εγκαταστάσεις του Αθλητικού Κέντρου Αγίου Κοσμά αποτελούν εχέγγυα στην προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας ζωής των κατοίκων της ευρύτερης περιοχής.