Στην… πρίζα το μέλλον των μεταφορών

Υψηλοί οι στόχοι για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης - Παροχή κινήτρων 50 εκατ. ευρώ ετησίως - Αγώνας δρόμου για αύξηση των σημείων φόρτισης

Το μέλλον των μεταφορών στην Ελλάδα θα είναι ηλεκτρικό. Στο υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), το οποίο βρίσκεται στο στάδιο της διαβούλευσης, οι στόχοι για τη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης είναι ιδιαιτέρως φιλόδοξοι, με το 3% των ΙΧ το 2025 να μπαίνουν στην πρίζα, το 20% το 2030 και το 85% το 2050. Οπως επεσήμανε η γενική γραμματέας Ενέργειας και Ορυκτών Πόρων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου μιλώντας σε επενδυτές στα γραφεία του ιαπωνικού Οργανισμού Εξωτερικού Εμπορίου JETRO, κατά το πρόσφατο ταξίδι της στην Ιαπωνία, από το 2035 κι έπειτα όλα τα νέα αυτοκίνητα που θα βγαίνουν στους δρόμους της χώρας θα είναι ηλεκτρικά.

Διαγωνισμοί

Ετσι, το επόμενο διάστημα αναμένεται η ολοκλήρωση από το επιτελείο του ΥΠΕΝ ενός ειδικού οδηγού για τους δήμους της χώρας, ώστε να  ξεκινήσουν τους διαγωνισμούς άμεσα, βάσει ενός κοινού μοντέλου, για την προμήθεια και εγκατάσταση περίπου 11.000 δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης, μια επένδυση που θα ξεπεράσει συνολικά τα 500 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, σύμφωνα με την κυρία Σδούκου, αναμένεται η πρόσκληση του προγράμματος «Φορτίζω παντού», προϋπολογισμού 120 εκατ. ευρώ, που αποτελεί και ορόσημο του Ταμείο Ανάκαμψης για το πρώτο τρίμηνο του 2023, προκειμένου να ενισχυθούν ιδιωτικοί φορείς (σουπερμάρκετ, πρατήρια καυσίμων, εμπορικά κέντρα κ.ά.) ώστε να εγκαταστήσουν περί τα 8.000 δημοσίως προσβάσιμα σημεία ταχείας και υπερταχείας φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Από μελέτη που είχε εκπονηθεί για λογαριασμό του ΥΠΕΝ προκύπτει ότι θα απαιτηθούν περισσότερα από 13.000 δημόσια σημεία φόρτισης έως το 2025 και συνολικά 100.000 έως το 2030, με τις αναγκαίες επενδύσεις να ξεπερνούν τα 700 εκατ. ευρώ.

Το δίκτυο

Ωστόσο, το μεγάλο ζητούμενο είναι η φέρουσα ικανότητα  του ηλεκτρικού δικτύου, δηλαδή εάν αντέχει να «σηκώσει» τόσους φορτιστές. Δεν είναι τυχαίο ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναζητεί και άλλες λύσεις, όπως ανέφερε ο υπουργός  Κώστας Καραμανλής, στο 6ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης καθώς, σύμφωνα με τα λεγόμενά του, το περασμένο καλοκαίρι απέτυχε η εγκατάσταση «fast chargers» λόγω προβλημάτων με δίκτυο.

Το πλήθος των φορτιστών στο δημόσιο οδικό δίκτυο αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για την απόκτηση ηλεκτρικών οχημάτων από τους πολίτες. Το υψηλό κόστος της αγοράς τους, για την ώρα, περιορίζεται μέσω των προγραμμάτων «Κινούμαι Ηλεκτρικά» για ΙΧ και «Πράσινα Ταξί». Ηδη από το «Κινούμαι ηλεκτρικά ΙΙ», προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ, το δεσμευμένο ποσό φτάνει τα 34,2 εκατ. ευρώ ενώ έχουν υποβληθεί 12.466 αιτήσεις (οι 2.012 από επιχειρήσεις και οι υπόλοιπες από ιδιώτες). Από αυτές οι 3.246 είναι για ΙΧ αυτοκίνητα και οι υπόλοιπες για δίκυκλα και τρίκυκλα.

Αιτήσεις για ταξί

Οσο για τα ταξί, στον έναν μήνα από την έναρξη του προγράμματος έχουν ήδη υποβληθεί 35 αιτήσεις για αντικατάσταση ρυπογόνων οχημάτων και έχει δεσμευθεί ποσό 750.000 ευρώ από τα 40 εκατ. ευρώ του προϋπολογισμού. Συνολικά, σύμφωνα με την κυρία Σδούκου για αγορά νέων ηλεκτρικών οχημάτων έχει προϋπολογιστεί ποσό 50 εκατομμύρια ευρώ ετησίως για παροχή κινήτρων.

Το 2022, αν και η διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην ελληνική αγορά γινόταν εν μέσω πληθωριστικής κρίσης και με σοβαρές καθυστερήσεις στις παραδόσεις από την αυτοκινητοβιομηχανία, ταξινομήθηκαν 8.337 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, όταν το 2019 είχαν ταξινομηθεί μόνο 480. Ετσι, το ποσοστό ηλεκτρικών αυτοκινήτων αυξήθηκε από το 0,4% σχεδόν στο 8%. Σε κάθε περίπτωση, η αλλαγή του στόλου των οχημάτων δεν επιλύει προβλήματα που έχουν να κάνουν με τη συμφόρηση των δρόμων στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας. Γι’ αυτό πρέπει, πέρα από τα ταξί, να δοθεί πρωτίστως έμφαση στις δημόσιες μεταφορές και στον στόλο οχημάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.