Το εναρκτήριο λάκτισμα για την αξιοποίηση των 23 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας δόθηκε μέσα στην εβδομάδα, με αφετηρία το αεροδρόμιο Καλαμάτας. Το Υπερταμείο προχώρησε στο πρώτο βήμα για την αξιοποίησή του, με την πρόσκληση για την πρόσληψη συμβούλων, οι οποίοι θα ακτινογραφήσουν το αεροδρόμιο, θα προσδιορίσουν και θα αξιολογήσουν τις επενδυτικές ανάγκες και θα σχεδιάσουν το κατάλληλο μοντέλο μακροχρόνιας παραχώρησής του. Το Διεθνές Αεροδρόμιο της Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» είναι το πρώτο από τις 23 μικρότερες ή μεγαλύτερες τουριστικές πύλες της χώρας που διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, το οποίο μπαίνει σε τροχιά αξιοποίησης. Την τελευταία προ COVID-19 χρονιά, το 2019, η επιβατική τους κίνηση ανήλθε σε 1,8 εκατ. ταξιδιώτες, ενώ οι πτήσεις ξεπέρασαν τις 36.000. Επιδόσεις Το αεροδρόμιο Καλαμάτας, το οποίο καταγράφει τα τελευταία χρόνια εντυπωσιακές επιδόσεις, διακίνησε το 2019 341.000 επιβάτες, εκ των οποίων οι 317.000 ήταν από το εξωτερικό. Το 2020 η επιβατική κίνηση υποχώρησε λόγω της πανδημίας σε περίπου 87.000, ενώ για εφέτος αναμένεται υπερδιπλασιασμός σε σχέση με την περασμένη χρονιά. Ο δρόμος έχει ανοίξει και για τα υπόλοιπα περιφερειακά αεροδρόμια. Στο αεροδρόμιο Πάρου, που είναι το δεύτερο πιο «δυναμικό» της λίστας, καθώς η επιβατική του κίνηση είχε σχεδόν τριπλασιαστεί το 2019 σε σχέση με το 2016, θα ξεκινήσουν έργα νέας αναβάθμισης. Σε αυτά περιλαμβάνεται και νέος αεροσταθμός 13.000 τ.μ. «Η αξιοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, με την αναμόρφωση τους, με κορυφαία του αεροδρομίου Μακεδονία, που εγκαινίασε αυτή την εβδομάδα ο Πρωθυπουργός, έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς και οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες και στηρίζει τον τουρισμό της χώρας. Αυτή δείχνει τον δρόμο και τη σημασία της προσεκτικά σχεδιασμένης αξιοποίησης και αναβάθμισης και των 23 αεροδρομίων που έρχονται» λέει στο «Βήμα» ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΕΣΥΠ, κ. Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης. Νέα δυναμική «Ξεκινήσαμε με το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, του οποίου η κίνηση έχει αυξηθεί θεαματικά τα τελευταία χρόνια. Εχουμε στο πλευρό μας τους τοπικούς φορείς και την τοπική κοινωνία, οι οποίοι έχουν αντιληφθεί τη σπουδαιότητα της επιτυχούς αξιοποίησής του. Το έργο θα προσδώσει νέα δυναμική στο τουριστικό προϊόν της περιοχής, το οποίο είναι ήδη υψηλών προδιαγραφών, και θα δημιουργήσει πολλές νέες θέσεις εργασίας. Μέσω του διαγωνισμού που προκηρύξαμε θα καταλήξουμε στο βέλτιστο μοντέλο αξιοποίησης του αεροδρομίου. Αυτός είναι πλέον και ο σκοπός μας ως Υπερταμείου. Να αποτελέσουμε, με τις αποφάσεις και τις ενέργειές μας, τον επιταχυντή της ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας. Για το καλό όλων των συμπολιτών μας, θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια για να το πετύχουμε» συνεχίζει. Οσον αφορά το έργο της ομάδας συμβούλων (χρηματοοικονομικό, νομικό, τεχνικό), αυτοί αφού επιλεγούν έχουν στη διάθεσή τους 30 μήνες για να εκτιμήσουν την παρούσα κατάσταση του αεροδρομίου Καλαμάτας, να προχωρήσουν στην αποτίμησή του, στην προετοιμασία business plan και σεναρίων financial model, καθώς και στις τελικές προτάσεις βέλτιστης αξιοποίησης, και να συνδράμουν στις διαγωνιστικές διαδικασίες. Δίνεται έτσι ένα αδρό περίγραμμα και για τον χρόνο διαγωνισμού. Οι διεκδικητές Είναι τόσο μεγάλη η ανάπτυξη του αεροδρομίου της Καλαμάτας, η οποία οφείλεται κυρίως στο τουριστικό ρεύμα που δημιουργήθηκε τα τελευταία χρόνια με επίκεντρο το τουριστικό θέρετρο Costa Navarino της οικογένειας Κωνσταντακόπουλου. Δεν είναι τυχαίο ότι μεταξύ των διεκδικητών φιγουράρουν τα ονόματα του Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλου, αλλά και του Ευτύχιου Βασιλάκη (βασικοί μέτοχοι και οι δύο της AEGEAN), ενώ με ενδιαφέρον αναμένεται και η στάση της Fraport Greece, δεδομένου ότι το πρότζεκτ θα απαιτήσει και εμπειρία στη διαχείριση αερολιμένων. Η Ryanair κέρδισε τη δίκη κατά των KLM και ΤΑΡ Ο μάνατζερ της Ryanair Μάικλ Ο’Λίρι έχασε τις 5 από τις 16 προσφυγές που είχε καταθέσει η εταιρεία του κατά των ανταγωνιστικών της «εθνικών αερομεταφορέων» που έλαβαν κρατική αρωγή για να επιβιώσουν τους δύσκολους μήνες της πανδημίας, αλλά κέρδισε την έκτη. Το Δικαστήριο Γενικών Υποθέσεων της ΕΕ έκρινε ως «ανεπαρκή την αιτιολογία» των κυβερνήσεων της Ολλανδίας και της Πορτογαλίας για την ενίσχυση των εταιρειών KLM και ΤΑΡ αντίστοιχα. Αντίθετα, δικαίωσε την κυβέρνηση της Ισπανίας για την αρωγή στην Iberia. Οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έχουν στηρίξει προσώρας με 41,9 δισ. ευρώ τις αεροπορικές εταιρείες.