Νέο ρεκόρ σημειώθηκε τον Απρίλιο στη χρήση των εναλλακτικών δικτύων των τραπεζών. Μπορεί η εικόνα έξω από τα καταστήματά τους να δημιουργεί την αίσθηση ότι οι επισκέψεις έχουν αυξηθεί, ωστόσο η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Τούτο τουλάχιστον δείχνουν τα στοιχεία. Ενάμιση μήνα μετά την έναρξη της καραντίνας το ποσοστό των συναλλαγών μέσω ψηφιακών καναλιών έφθασε στο ιστορικό υψηλό του 95%, από 85% στις αρχές του 2020 και 60% το 2016. Με άλλα λόγια, τον περασμένο μήνα μόλις των 5% των εργασιών έγινε με φυσική παρουσία σε κατάστημα. Πώς λοιπόν εξηγούνται οι ουρές; Οπως εξηγεί έμπειρο τραπεζικό στέλεχος, «τα 10-15 άτομα στις ουρές στα πεζοδρόμια, άνετα μπορούν να συνυπάρξουν σε ένα κατάστημα και να σου φαίνεται και άδειος ο χώρος». Τι κάνουν στα ταμεία Για ποιον λόγο όμως υπάρχει ακόμη κόσμος που πάει σε κατάστημα, δεδομένης της εξέλιξης των εναλλακτικών κυκλωμάτων; «Η απάντηση είναι ότι όσο κι αν έχουμε εξελιχθεί, υπάρχουν ακόμη αρκετοί πελάτες, όχι κατ’ ανάγκην μεγαλύτερων ηλικιών, που δεν ξέρουν να κάνουν χρήση του e-banking» σημειώνει γενικός διευθυντής συστημικού ομίλου. Για παράδειγμα, αναφέρει η ίδια πηγή, η συντριπτική πλειονότητα των εργασιών που εκτελέστηκαν μέσω καταστημάτων από τα μέσα Μαρτίου έως σήμερα μπορούσε να γίνει ηλεκτρονικά. Περί το 35% αφορούσε πληρωμές λογαριασμών/οφειλών, το 25% καταθέσεις μετρητών, το 10% αναλήψεις και ένα ακόμη 10% μεταφορές από λογαριασμό σε λογαριασμό. Τέλος, 1 στις 5 επισκέψεις έγινε για ενημέρωση βιβλιαρίου, όπου επιτρέπεται, κυρίως από συνταξιούχους που ήθελαν να βεβαιωθούν ότι πληρώθηκαν. Σύμφωνα με τραπεζική πηγή, δεν αποκλείεται ένα μεγάλο μέρος των πληρωμών λογαριασμών να είναι απόρροια της μαύρης οικονομίας. «Οταν κάποιος εισπράττει χωρίς απόδειξη μετρητά, προτιμά να πληρώσει απευθείας τις υποχρεώσεις του είτε στο ταμείο είτε στα αυτόματα μηχανήματα, ώστε να μην περάσουν από τον λογαριασμό του τα χρήματα» υπογραμμίζει σχετικά. Τα επόμενα βήματα Το γεγονός πάντως ότι υπάρχουν ακόμη πελάτες που κάνουν χρήση του γκισέ δεν ανατρέπει τους σχεδιασμούς των τραπεζών για περαιτέρω συρρίκνωση του δικτύου και εξέλιξη των ηλεκτρονικών τους υποδομών, με ταυτόχρονη αξιοποίηση του προσωπικού στη διάθεση προϊόντων. Ηδη, η Eurobank έχει ενεργοποιήσει την εξυπηρέτηση όλων των επιχειρήσεων μέσω video banking σαν να βρίσκονταν σε κατάστημα, ενώ και η Alpha Bank μπορεί πλέον να εξυπηρετεί μέρος του πελατολογίου της μέσω βιντεοκλήσης. Νέοι πελάτες Σημαντικό βήμα για την εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση θα γίνει το επόμενο διάστημα με την αλλαγή των κανονισμών από την Τράπεζα της Ελλάδος, σε σχέση με την απαιτούμενη διαδικασία εγγραφής νέων πελατών. Ετσι, όλοι από το κινητό ή τον υπολογιστή θα μπορούν να ξεκινήσουν συνεργασία με μία τράπεζα. Τα δικαιολογητικά θα αποστέλλονται ηλεκτρονικά, ενώ ψηφιακές θα είναι και οι υπογραφές. Ηδη η Εθνική Τράπεζα δίνει αυτή τη δυνατότητα, αντικαθιστώντας τη φυσική ταυτοποίηση του πελάτη σε κατάστημα, με βιντεοκλήση. Με την αλλαγή των κανόνων, και οι υπόλοιπες θα στοχεύσουν στην αύξηση του πελατολογίου τους μέσω Διαδικτύου. Τέλος, η online διάθεση προϊόντων, καταθετικών και δανειακών, έχει ήδη ξεκινήσει και θα επεκταθεί περισσότερο. Στόχος είναι ακόμη και η πιστοληπτική αξιολόγηση στις περισσότερες χορηγήσεις να γίνεται αυτόματα και άμεσα. Η Τράπεζα Πειραιώς, για παράδειγμα, προσφέρει καταναλωτικό δάνειο αποκλειστικά μέσω e-banking με αυτόματη έγκριση της αίτησης και άμεση πίστωση των χρημάτων στον λογαριασμό του πελάτη. 35% όσων επισκέφθηκαν την τράπεζα πλήρωσαν λογαριασμούς.25% έκαναν καταθέσεις μετρητών σε λογαριασμούς deposits. 20% ενδιαφέρονταν για ενημερώσεις των βιβλιαρίων τους, όπου επιτρέπεται.10% έκαναν αναλήψεις μετρητών.10% μεταφορές από λογαριασμό σε λογαριασμό.