Με το ελαιόλαδο να παραμένει στην κατηγορία του luxury food, καθώς η τιμή του εξακολουθεί να είναι πολύ υψηλότερη ακόμη και συγκριτικά με πέρυσι που είχε ήδη εκτιναχθεί (+49,1% τον Αύγουστο με βάση την ΕΛΣΤΑΤ) και ενώ η κατανάλωση ειδικά στο τυποποιημένο έχει μειωθεί δραματικά (υπολογίζεται στο -40%), οι μπίζνες γύρω από τον «πράσινο χρυσό» ανθίζουν.

Γνωστοί επιχειρηματίες, όπως ο πρώην τραπεζίτης Νίκος Καραμούζης, επικεφαλής του επενδυτικού ταμείου SMERemediumCap, μαζί με τον πολύπειρο manager Κωνσταντίνο Αντωνόπουλο, πρόεδρο και CEO της Inspiring Earth, φιλοδοξούν να δημιουργήσουν τον «εθνικό πρωταθλητή» στο επώνυμο ελαιόλαδο με στόχο τις εξαγωγές.

Η κοινή τους εταιρεία, που θα αποκτήσει το πλειοψηφικό πακέτο των εταιρειών Λατζιμάς ΑΕ, Ελαια Σητείας-LASITIA ΑΕ και Olympian Green International ΑΕ, πραγματοποιεί τζίρο περί τα 20 εκατ. ευρώ και ο στόχος σε βάθος τετραετίας είναι να υπερδιπλασιαστεί και να κυμανθεί στα 40-45 εκατ. ευρώ.

Εχοντας «πιάσει» θέση στις δύο μεγάλες ελαιοπαραγωγικές περιοχές της χώρας, ήτοι στην Κρήτη (Ρέθυμνο και Σητεία) και στην Πελοπόννησο (Ολυμπία), η νέα επιχειρηματική οντότητα θα δημιουργήσει ένα κοινό brand μιας «οικογένειας» προϊόντων με στόχο να κατακτήσει Αμερική, Βραζιλία και Ιαπωνία. Η συνολική επένδυση ανέρχεται σε 10 εκατ. ευρώ.

Την ίδια ώρα ο Παναγιώτης Μονεμβασιώτης, βασικός μέτοχος της Βενέτης, γνωστής κυρίως για τους τους ομώνυμους φούρνους, υποστηρίζει ότι η είσοδος στην αγορά ελαιολάδου είναι μια ακόμη επιχειρηματική κίνηση της εταιρείας στον χώρο τροφίμων, ενώ η αγορά περιμένει ποιος θα είναι ο νέος ιδιοκτήτης της Μινέρβα, της «παλαιότερης ελαιουργικής εταιρείας της χώρας», αν και πλέον ελάχιστο λάδι παράγει. Υπενθυμίζεται ότι η Μινέρβα Ελαιουργικών Επιχειρήσεων οδεύει προς πώληση. Και αν το μεγάλο στοίχημα των τυποποιητών είναι οι εξαγωγές, για τον Αλέξανδρο Κίκιζα, βασικό μέτοχο του ομίλου Μέλισσα – Κίκιζας, εξίσου μεγάλος στόχος είναι και η εσωτερική αγορά.

Αλλωστε η Terra Creta, δηλαδή ο βραχίονας της Μέλισσας στο ελαιόλαδο, αυτή τη στιγμή έχει αμιγώς εξωστρεφή χαρακτήρα με το 97% του τζίρου της, που εφέτος θα φτάσει στα 40 εκατ. ευρώ, να αφορά  ξένες αγορές. Με το λανσάρισμα δέκα κωδικών έξτρα παρθένου ελαιολάδου στα εγχώρια ράφια, η ελαιοποίηση των οποίων γίνεται μέσα σε 12 ώρες, επιδίωξη του κ. Κίκιζα είναι όχι μόνο η «αναλογία» αυτή να διαφοροποιηθεί, αλλά και να «επανασυστήσει» στους εγχώριους και διεθνείς καταναλωτές το κρητικό ελαιόλαδο. «Το λανσάρισμα στην ελληνική αγορά έχει ένα στοιχείο ρομαντισμού» λέει ο ίδιος, προσθέτοντας ωστόσο ότι τα πλάνα του ομίλου είναι μακροπρόθεσμα. «Δεν είμαστε εμφιαλωτές, είμαστε παραγωγοί» σημειώνει χαρακτηριστικά. Το τριετές αναπτυξιακό πλάνο της Terra Creta (2024-2026) προβλέπει επενδύσεις της τάξεως των 5 εκατ. ευρώ.

Ας σημειωθεί ότι η εγχώρια αγορά τυποποιημένου έξτρα παρθένου ελαιολάδου «μεταφράζεται» σε αξία στα 125 εκατ. ευρώ και σε ποσότητα στα 15,5 εκατ. λίτρα.