Αφού πέρασε την κρίση της μέσης ηλικίας η περίφημη Μπάρμπι επιστρέφει στα 64 χρόνια της δριμύτερη, αλλαγμένη, ωριμότερη έως και αυτοσαρκαστική. Και μάλιστα στη μεγάλη οθόνη! Η πρωταγωνίστρια που θα την ενσαρκώσει βέβαια, η αυστραλή ηθοποιός και μοντέλο Μάργκο Ρόμπι, δεν είναι 64 ετών – αλλά ούτε και παιδούλα, διανύει την τέταρτη δεκαετία της ζωής της. Αντίθετα την έβδομη διανύει η «γεννηθείσα» το 1959 διάσημη κούκλα που τόση κριτική δέχθηκε για τα «ρηχά» πρότυπα που έδινε τις δεκαετίες της μεγάλης δόξας της (έως το έτος 2000 βάσει των πωλήσεων) στα κορίτσια της προεφηβικής ηλικίας.
«Η μακροζωία είναι το έσχατο τεστ για μια εμπορική επωνυμία» γράφει ο Τζον Γκάπερ στους «Financial Times», σημειώνοντας ότι η Μπάρμπι είναι πλέον για τα παιχνίδια κάτι ανάλογο με αυτό που αντιπροσωπεύει η Coca-Cola για τα αναψυκτικά ή η Gillette για τα ξυραφάκια. Και εισέρχεται πλέον στην κινηματογραφική της περίοδο με μια παραγωγή 100 εκατ. δολαρίων – η Mattel εξάλλου σχεδιάζει να μεταφέρει στο πανί ακόμα 14 παιδικά παιχνίδια για τα οποία έχει τα δικαιώματα εκμετάλλευσης, μεταξύ των οποίων τα Hot Wheels, τους Masters of the Universe, ακόμα και το δημοφιλές Uno.
Εικόνα και δημιουργικότητα
Στην πολυαναμενόμενη ταινία «Barbie The Movie», που κάνει πρεμιέρα την ερχόμενη Παρασκευή στις ΗΠΑ σε σκηνοθεσία της Γκρέτα Τζέργουιγκ από τη Warner Bros, είναι εμφανής η διάθεση «τρολαρίσματος» των στερεοτύπων της «χαζής ξανθιάς» με τον εξωπραγματικό σωματότυπο. Διότι, σύμφωνα με τους ειδικούς, μόνο ένα στα 100.000 κοριτσάκια θα αποκτήσει τις θεϊκές αναλογίες της διάσημης κούκλας, που ακόμα αποφέρει περί τα 1 δισ. δολάρια ετησίως στη Mattel.
Αλλαξαν οι καιροί και εξάλλου η αμερικανική εταιρεία παιχνιδιών έχει εισαγάγει κι άλλες, πιο «γήινες» εκδοχές της Μπάρμπι. Ακόμα και σε τενίστρια με πρότυπο τη γιαπωνέζα πρωταθλήτρια Ναόμι Οσάκα τη μεταμόρφωσε, αναγνωρίζοντας ότι «η σέξι γκαρνταρόμπα και τα ψηλά τακούνια δεν ενθουσιάζουν τα σημερινά κορίτσια παρά μόνο τους σεξιστές πατεράδες τους», όπως αποφαίνονται οι ειδικοί (πάλι αυτοί…).
Φυσικά πρώτος στόχος της Mattel, αλλά και της επίσης αμερικανικής Hasbro και της δανέζικης Lego, είναι οι γονείς και όχι τα παιδιά τους. Η Lego, ας πούμε, θέλοντας να δώσει μια απάντηση στην αγωνία των γεννητόρων για την ψηφιακή κατάρτιση των απογόνων τους αποφάσισε να εισαγάγει τα διάσημα πλαστικά τουβλάκια της στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης. «Είναι μια μακροπρόθεσμη αποστολή ψηφιοποίησης της ανθρώπινης δημιουργικότητας που τόσο απτά προώθησε η δανέζικη εταιρεία με τα προϊόντα της» κατά τον «Economist».\
Η αναγέννηση ενός κλάδου
Βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι η παγκόσμια βιομηχανία παιχνιδιών, έπειτα από την ώθηση που της έδωσαν οι εγκλεισμοί γονέων και τέκνων στα σπίτια τους τη διετία της πανδημίας. Αιτία η οικονομική ανασφάλεια και βέβαια η ακρίβεια, που ροκανίζει τα οικογενειακά εισοδήματα. Αλλά ο κλάδος ανασυγκροτείται τάχιστα και προετοιμάζεται για ένα νέο ξεκίνημα.
Οι «παλιμπαιδίζοντες» στο στόχαστρο
Είναι κοινοτοπία να επαναλάβει κανείς ότι οι κατασκευαστές παιχνιδιών έχουν ως πρώτο μέλημα να γοητεύσουν με τα προϊόντα τους τούς γονείς και δευτερευόντως τα παιδιά. Και στόχος δεν είναι μόνο οι μπαμπάδες που αδημονούν για να (ξανα)παίξουν ποδοσφαιράκι, τρενάκι ή αγώνες αυτοκινήτων μπαμπάδες. Στόχος είναι οι… «kidults». Οι «παιδήλικες» θα μπορούσαμε να πούμε μεταφράζοντας τον όρο από τα αγγλικά, αλλά προς τι ο νεολογισμός, όταν διαθέτουμε την ακριβέστατη εν προκειμένω λέξη «παλιμπαιδισμός»;
Στους «παλιμπαιδίζοντες» η παγκόσμια βιομηχανία παιχνιδιών χρωστά το ένα τέταρτο του τζίρου της – περισσότερα από 9 δισ. δολάρια μόνο στις ΗΠΑ. Πρόκειται είτε για καταναλωτές εφήβους και ενηλίκους (δίχως μικρά παιδιά) που παθιάζονται να παίζουν παιχνίδια είτε για συλλέκτες (και οι κούκλες Μπάρμπι έχουν σπουδαία θέση στις συλλογές).
«Οι πωλήσεις παιχνιδιών εκτινάχθηκαν κατά την πανδημία, καθώς πολλοί ενήλικοι καταπολέμησαν με αυτά τη μοναξιά και την απόγνωση των εγκλεισμών» δήλωσε στον νεοϋορκέζικο ιστότοπο TheStreet η Τζένιφερ Λιντς της Toy Association.
Το νέο ξεκίνημα και οι πωλήσεις
Προτού ακόμα βάλει τα ψηφία και τα εικονοστοιχεία (pixels) για τα καλά στα προϊόντα της, η Lego ευτύχησε να δει πέρυσι τις πωλήσεις της να εκτινάσσονται κατά 17% υψηλότερα. Αντίθετα, ο τζίρος της Mattel έμεινε στάσιμος, ενώ εκείνος της Hasbro υποχώρησε κατά 9% συγκριτικά με το 2021. Ηταν βέβαια η πρώτη χρονιά με τον Κρις Κοκς στο «τιμόνι» της Hasbro.
Πρώην στέλεχος της Microsoft, ο Κοκς ανακοίνωσε τον περασμένο Ιανουάριο μείωση κατά 15% του εργατικού δυναμικού της εταιρείας στο πλαίσιο ενός νέου ξεκινήματος για την αύξηση του μεριδίου της επιχείρησης στις προσχολικές ηλικίες – η Hasbro κατασκευάζει τη διαχρονική Monopoly, αλλά και τους Transformers και τους Dungeons & Dragons.