Η συμφωνία για τη ναυπήγηση των δύο πρώτων στον κόσμο καινοτόμων πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου CO2 (LCO2) χωρητικότητας 22.000 κ.μ. από την Capital Group και τα ναυπηγεία Hyundai Heavy Industries της Νότιας Κορέας, που υπεγράφη την προηγούμενη Πέμπτη στον Πειραιά, αποτελεί όχι μόνο ένα ιστορικό ορόσημο για τον Ομιλο Capital, αλλά και για τη ναυτιλία διεθνώς.
Δεν είναι τυχαίο ότι η συγκεκριμένη επενδυτική κίνηση έγινε αντικείμενο εκτεταμένου ρεπορτάζ της διεθνούς ναυτιλιακής έκδοσης «TradeWinds». Η εφημερίδα σημειώνει ότι οι παραγγελίες ναυπήγησης των δύο πλοίων μεταφοράς LCO2 που ανακοινώθηκαν την περασμένη εβδομάδα ήταν η τελευταία τολμηρή βουτιά της ελληνικής πλοιοκτήτριας εταιρείας σε έναν νέο τομέα, η οποία φαίνεται να ξεπερνά τις παραγγελίες που σχεδιάζει άλλη εταιρεία ελληνικών συμφερόντων.
Επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 7 δισ. δολαρίων
Παράλληλα, προσθέτει, αποτελούν τμήμα ενός γιγαντιαίου επενδυτικού προγράμματος για νεότευκτα πλοία της Capital συνολικού ύψους περίπου 7 δισ. δολαρίων, τα οποία χαρακτηρίζονται ως «ο στόλος ενεργειακής μετάβασης» του Ομίλου.
Το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα ναυπήγησης νεότευκτων πλοίων της Capital περιλαμβάνει 57 πλοία με ημερομηνίες παράδοσης που εκτείνονται από το 2020 έως και το 2027. Πρόκειται για πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), δεξαμενόπλοια VLCC και MR που είναι έτοιμα για χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου και αμμωνίας, suezmaxes και LR2 διπλού καυσίμου και μια σειρά πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που είναι έτοιμα για χρήση υγροποιημένου φυσικού αερίου και εκτείνονται από πλοία τροφοδοσίας μέχρι πλοία χωρητικότητας 13.000 teu, εξηγεί στην «TradeWinds» ο διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners, κ. Γεράσιμος Καλογηράτος.
Νέα πρότυπα στην εμπορική ευελιξία
Είναι μια σιωπηλή «πράσινη επανάσταση» που εξελίσσεται τα τελευταία πέντε χρόνια και κορυφώνεται, με την παραγγελία των δύο πλοίων LCO2, για τα οποία την Πέμπτη υπεγράφη η συμφωνία ναυπήγησής τους, να είναι η πιο πρόσφατη κίνηση επέκτασης του Ομίλου σε έναν νέο τομέα, τονίζει το στέλεχος της Capital Group.
Τα πρωτοποριακά αυτά πλοία έχουν σχεδιαστεί για να μεταφέρουν έως 22.000 κυβικά μέτρα υγροποιημένου CO2 στους -55 βαθμούς Κελσίου, ενώ διαθέτουν επίσης τη δυνατότητα μεταφοράς αμμωνίας (ΝΗ3) και υγραερίου (LPG), θέτοντας νέα πρότυπα στην εμπορική ευελιξία. Επιπλέον, εφαρμόζουν πολυάριθμες τεχνολογίες εξοικονόμησης ενέργειας και είναι εξοπλισμένα μεταξύ άλλων για χρήση φυσικού αερίου (LNG) και άλλων εναλλακτικών καυσίμων κίνησης, ενώ είναι έτοιμα για την εγκατάσταση μηχανισμού συλλογής και αποθήκευσης CO2 και εγκατάσταση ηλεκτροδότησης από την ξηρά (AMP/cold ironing).
Οι προδιαγραφές αυτών των πλοίων αποτελούν το αποτέλεσμα προσεκτικού σχεδιασμού και εφαρμογής καινοτόμων ιδεών από την έμπειρη και εξιδεικευμένη τεχνική ομάδα της εταιρείας, σύμφωνα με τη δέσμευσή της στην ανάπτυξη εμπεριστατωμένης και πρωτοποριακής σκέψης.
Συμμαχία με εταίρους πρώτης κατηγορίας
Επιλέγοντας το ναυπηγείο Hyundai Heavy Industries για αυτό το φιλόδοξο έργο, επιβεβαιώνεται η σημασία που αποδίδει η Capital στη συμμαχία με εταίρους πρώτης κατηγορίας, που αντανακλούν τη δέσμευσή της στην άριστη ποιότητα.
Ο Ομιλος Capital εκτιμά ότι η θαλάσσια μεταφορά CO2 είναι μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά, στην οποία στοχεύει να κατακτήσει την πρώτη θέση. Οι επενδύσεις αυτές εντάσσονται στο πλαίσιο της ευρύτερης στόχευσης του Ομίλου να ακολουθήσει στην ανάπτυξη του στόλου του την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και τη συμμόρφωση με τους ισχύοντες και μελλοντικούς κανονισμούς με σημαντικά αυξημένο κόστος, εστιάζοντας στην πρόωση των πλοίων με την αξιοποίηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Σημαντική μείωση των εκπομπών CO2
Η «TradeWinds» επικαλείται στη συνέχεια τον ιδρυτή της Capital Βαγγέλη Μαρινάκη, ο οποίος, μιλώντας πρόσφατα στο TradeWindsShipowners Forum στο συνέδριο Nor-Shipping στο Οσλο, τόνισε πως για την απαλλαγή της ναυτιλίας από τις ανθρακούχες εκπομπές σήμερα ο μόνος τρόπος βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα είναι τα πολύ ενεργειακά αποδοτικά πλοία και η πρόωση με διπλό καύσιμο LNG.
Ο κ. Μαρινάκης δήλωσε ότι το LNG μπορεί να προσφέρει με βεβαιότητα σημαντική μείωση των εκπομπών CO2 άμεσα με μια δοκιμασμένη τεχνολογία πρόωσης, ενώ είναι ένα καύσιμο με μεγάλη διαθεσιμότητα και ώριμη υποδομή πρόσβασης σε αυτό.
Ο ίδιος σχολίασε ότι ενώ άλλα εναλλακτικά καύσιμα θα παίξουν σίγουρα ρόλο στο μέλλον, η αναμονή μέχρι να ωριμάσει η τεχνολογία και/ή το καύσιμο να είναι διαθέσιμο στις απαιτούμενες ποσότητες σε παγκόσμιο επίπεδο θα μπορούσε να σημαίνει ότι θα χαθούν χρόνια, αν όχι δεκαετίες, στην πορεία προς την απεξάρτηση από τον άνθρακα.