Ο ηγετικός ρόλος σε διεθνές επίπεδο της ελληνικής ναυτιλίας, ενός αληθινού πρωταθλητή των θαλασσών, όπως τη χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, επιβεβαιώθηκε και στα Ποσειδώνια 2022 που έκλεισαν τις πύλες τους την προηγούμενη Παρασκευή και ανανέωσαν το ραντεβού τους με τη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα για τον Ιούνιο του 2024. Τα εφετινά Ποσειδώνια ήταν πολύ ξεχωριστά καθώς «σημαδεύτηκαν» από δύο σημαντικές διεθνείς πρωτοβουλίες που εξήγγειλαν ο Πρωθυπουργός και η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, αλλά και από τις τοποθετήσεις κορυφαίων ελλήνων εφοπλιστών που εμφανίστηκαν αισιόδοξοι για την πορεία των ναυλαγορών τα επόμενα χρόνια. «Tα Ποσειδώνια 2022 ήταν τα μεγαλύτερα σε μέγεθος στην ιστορία μας και είμαστε ενθουσιασμένοι που βλέπουμε την εντυπωσιακή επιστροφή της παγκόσμιας ναυτιλιακής κοινότητας στην πατρίδα της ναυτιλίας» δήλωσε ο Θεόδωρος Βώκος, διευθύνων σύμβουλος των Εκθέσεων Ποσειδώνια Α.Ε. 68 συνέδρια- σεμινάρια Tα Ποσειδώνια 2022 φιλοξένησαν περισσοτέρους από 1.940 εκθέτες από 89 χώρες, ενώ στη διάρκεια των πέντε ημερών λειτουργίας της Εκθεσης πραγματοποιήθηκαν περισσότερα από 68 συνέδρια-σεμινάρια όπου εκδηλώθηκε όλος ο προβληματισμός της παγκόσμιας ναυτιλίας για τη μελλοντική εικόνα του κλάδου, ο οποίος βρίσκεται σε μία περίοδο μετάβασης από τα ορυκτά καύσιμα στα νέα εναλλακτικά καύσιμα μηδενικών ρύπων. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στα εγκαίνια της Εκθεσης αποκάλυψε ότι κάλεσε με επιστολή του προς την ίδια την πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen η ναυτιλία να αποτελέσει ευρωπαϊκή προτεραιότητα, με μια σειρά από προτάσεις: 1Να ενταθεί η έρευνα και η ανάπτυξη τεχνολογιών γύρω από τα εναλλακτικά καύσιμα. Να είναι ασφαλή για τα πλοία αλλά να είναι και βιώσιμα για την οικονομία. 2Να αναθεωρηθεί η ευρωπαϊκή νομοθεσία ώστε να διασφαλίζονται πραγματικά ίσοι όροι ανταγωνισμού στις μεταφορές. 3Να κατανέμονται δίκαια μεταξύ των κρατών-μελών τα έσοδα από το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών, ειδικά στο θαλάσσιο εμπόριο. 4Να ισχύσει ο μηχανισμός της αρχής «ο ρυπαίνων πληρώνει», με υπεύθυνο τον χειριστή και όχι τον ιδιοκτήτη του πλοίου. Είναι μια θέση που συμμερίζεται πλήρως και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Και με βάση όλα τα παραπάνω ανακοίνωσε την πρωτοβουλία του να προτείνει στη διεθνή ναυτιλιακή κοινότητα ο Πειραιάς να φιλοξενήσει ένα πραγματικό Centre of Excellence for carbon neutral maritime technologies (πρότυπο κέντρο ναυτιλιακών τεχνολογιών για ουδέτερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα). Από την πλευρά της η πρόεδρος της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) Μελίνα Τραυλού προανήγγειλε μία παγκόσμια εκστρατεία ενημέρωσης με ένα σαφές, ηχηρό, οικουμενικό μήνυμα: «Navigating the Future of Sustainable Shipping». Η κυρία Τραυλού κάλεσε τη ναυτιλιακή κοινότητα να συμμετάσχει στην πρωτοβουλία αυτή καθώς «το βιώσιμο μέλλον της ναυτιλίας μας χρειάζεται όλους». Η σφραγίδα των πλοιοκτητών Ξεχωριστές στιγμές στα Ποσειδώνια ήταν αναμφισβήτητα τα πολύ σημαντικά διεθνή συνέδρια όπως της CapitalLink και της Tradewinds με τη συμμετοχή κορυφαίων ελλήνων πλοιοκτητών, οι οποίοι με τις τοποθετήσεις τους ανέλυσαν τις επιπτώσεις που προκαλούν στον κλάδο οι γεωπολιτικές εξελίξεις, εκφράζοντας την αντίθεσή τους στον τρόπο με τον οποίο έχουν επιβληθεί οι κυρώσεις στη Ρωσία σχετικά με την εισβολή στην Ουκρανία, αλλά και «φώτισαν» τη «ρότα» που θα χαράξουν οι ναυλαγορές. Οι επιπτώσεις από τις κυρώσεις δεν έχουν ακόμη αποκαλυφθεί πλήρως, εκτίμησε ο πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Βαγγέλης Μαρινάκης, μιλώντας την προηγούμενη Δευτέρα στο διεθνές συνέδριο της Capital Link. Στο συνέδριο της Tradewinds ο κ. Μαρινάκης εμφανίστηκε αισιόδοξος για την πορεία των ναύλων λέγοντας πως το άνοιγμα της κινεζικής οικονομίας θα τονώσει τη ζήτηση. Τόνισε ότι επενδύει 4 δισ. σε νέα πλοία και υπογράμμισε ότι το LNG θα καθιερωθεί ως ναυτιλιακό καύσιμο για τα επόμενα 10-15 χρόνια στη μετάβαση για νέα πιο πράσινα καύσιμα. Ο Γιώργος Προκοπίου, ιδρυτής της Dynacom, μιλώντας στο συνέδριο της Capital Link εξέφρασε την αντίθεσή του στην επιβολή κυρώσεων, τονίζοντας πως ποτέ ιστορικά δεν λειτούργησαν. Αναφέρθηκε στην απόφαση αγοράς των ναυπηγείων Σκαραμαγκά, επισημαίνοντας πως ο λόγος είναι πατριωτικός. Ο κ. Προκοπίου τόνισε ακόμη ότι στην αγορά παρουσιάζονται ευκαιρίες καθώς αυξάνονται τα τονομίλια. Ευκαιρίες στην αγορά Η κυρία Αγγελική Φράγκου, πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος του ομίλου Navios, μιλώντας στο συνέριο της Tradewinds εκτίμησε δε ότι οι ναυλαγορές θα ανέβουν κι άλλο καθώς ο κόσμος άρχισε να επανέρχεται στην καθημερινότητα, να καταναλώνει ακόμα περισσότερο και να ταξιδεύει, ενώ θα αυξηθούν οι ναύλοι σε φορτηγά δεξαμενόπλοια και containers. Στα ίδια συνέδρια ο Γιάννης Κούστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Danaos, επισήμανε ότι η αγορά Container έχει δει πραγματικά πρωτοφανή ανάπτυξη και εκτίμησε πως είναι άσκοπο να πιεστεί η ναυτιλία να γίνει πράσινη όταν δεν υπάρχει πράσινη ενέργεια. Ο Πέτρος Παππάς, CEO της Star Bulk Carriers, τόνισε πως «η ναυτιλία είναι ο ελέφαντας στο δωμάτιο των μεταφορών», ενώ σε ό,τι αφορά την απεξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα ανέφερε ότι η ναυτιλία θα πρέπει να ξέρει ποιο θα είναι το επόμενο καύσιμο. Για τα κριτήρια ESG μίλησε μεταξύ άλλων ο δρ Νικόλας Τσάκος, CEO της ΤΕΝ, τονίζοντας πως η ναυτιλία έχει συνηθίσει να δίνει πίσω στην κοινωνία και στο περιβάλλον. Ο Γιώργος Οικονόμου, ιδρυτής του ΤΜS Group, αναφέρθηκε στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου, τονίζοντας πως και τώρα να ξεκινούσε θα επέλεγε την εμπλοκή με τα Bulk Carriers. O Xάρης Βαφειάς, διευθύνων σύμβουλος της Stealth Maritime Corporation, τόνισε ότι βρισκόμαστε στο σημείο που όλα τα δεδομένα συγκλίνουν στην πρόβλεψη πως πάμε σε ακόμα καλύτερες ναυλαγορές. Δύο στρατηγικές συμφωνίες προς την αειφορία με ABS και Lloyd’s Register Στρατηγικές συμφωνίες με δύο κορυφαίους νηογνώμονες που αντανακλούν τη δέσμευσή της για μία «πράσινη» ναυτιλία υπέγραψε η Capital Ship Management. Ειδικότερα, ο ABS και η Capital Ship Management (Capital) υπέγραψαν μια συμφωνία-ορόσημο για την υιοθέτηση της κορυφαίας στον κλάδο πλατφόρμας ψηφιοποίησης και απανθρακοποίησης του ABS, με σκοπό την υποστήριξη της στρατηγικής βιωσιμότητας της Capital. Το My Digital Fleet του ABS είναι η μόνη προσαρμόσιμη πλατφόρμα διαχείρισης κινδύνων που ενοποιεί, με απρόσκοπτο τρόπο, τα δεδομένα Τεχνητής Νοημοσύνης (ΑΙ) για την πραγματοποίηση βιώσιμων λειτουργιών και τη μείωση λειτουργικών κινδύνων. Τα περιβαλλοντικά δεδομένα παρέχουν εικόνα για τον αντίκτυπο των καθημερινών αποφάσεων στο αποτύπωμα άνθρακα ενός πλοίου και επιτρέπουν την αναγνώριση των επιλογών βελτίωσης για έναν βιώσιμο στόλο. Η δεύτερη συμφωνία αφορά τη συνεργασία της Capital και του Lloyd’s Register (LR) στις δοκιμές για τη χρήση βιοκαυσίμων σε πλοίο. Η δοκιμή αφορά τη χρήση μείγματος ναυτιλιακού καυσίμου με βιοκαύσιμα στο υπό διαχείριση, από την Capital, δεξαμενόπλοιο μεταφοράς αργού πετρελαίου «Apollonas», χωρητικότητας 300.000 τόνων DWT. Η Capital Product Partners ενισχύει τον στόλο με τέσσερα νεότευκτα πλοία Σε νέα μεγάλη επένδυση σε πιο «πράσινα» πλοία προχώρησε η Capital Product Partners (CPLP). Η εισηγμένη στον Nasdaq ναυτιλιακή εταιρεία απέκτησε τέσσερα νεότευκτα σύγχρονα πλοία έναντι συνολικού τιμήματος 597,5 εκατ. δολ. Ειδικότερα, η CPLP αγόρασε ένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG/C) μεταφορικής ικανότητας 174.000 κυβικών μέτρων (cbm) τελευταίας γενιάς X-DF και τρία πλοία οικολογικά, υβριδικά μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μεταφορικής ικανότητας 13.278 TEU το καθένα, τελευταίας γενιάς, όλα με μακροπρόθεσμες ναυλώσεις. Την ίδια στιγμή στο πλαίσιο της πολιτικής ανανέωσης του στόλου της, η CPLP προχώρησε στην πώληση δύο πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 8.266 TEU το καθένα, του M/V «Archimidis» και του M/V «Agamemnon», έναντι συνολικού τιμήματος 130,0 εκατομμυρίων δολαρίων. Το νεότευκτο LNG/C, που θα ονομαστεί «Asterix I», βρίσκεται υπό κατασκευή από τη Hyundai Heavy Industries Co. Ltd., Νότια Κορέα, συνοδεύεται από μακροπρόθεσμη χρονοναύλωση με τη Hartree Partners Power & Gas Company (UK) Limited («Hartree») για σταθερή περίοδο 5 ετών, η οποία, μαζί με την προαιρετική περίοδο, λήγει το 2031. Τα τρία οικολογικά αδελφά πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 13.278 TEU το καθένα, που θα ονομάζονται «Manzanillo Express», «Itajai Express» και «Buenaventura Express», βρίσκονται υπό κατασκευή στη Hyundai Samho Industries Co. Ltd., Νότια Κορέα, και έχουν εξασφαλίσει μακροπρόθεσμες ναυλώσεις με τη Hapag Lloyd Aktiengesellschaft για σταθερή περίοδο 10 ετών, η οποία, μαζί με τις προαιρετικές περιόδους, λήγει μεταξύ Οκτωβρίου 2038 και Μαΐου 2039. Ο κ. Γεράσιμος Καλογηράτος, διευθύνων σύμβουλος της CPLP, σχολίασε ότι «η πώληση των δύο παλαιότερων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων επιτρέπει στη CPLP να επωφεληθεί από την ιστορικά υψηλή αγορά εμπορευματοκιβωτίων και είναι σύμφωνη με τη στρατηγική της για πώληση παλαιότερων πλοίων. Ταυτόχρονα, αντικαθιστούμε ένα πλοίο ηλικίας δεκαέξι ετών και ένα πλοίο δεκαπέντε ετών, τα οποία συνδέονται με ναυλοσύμφωνα διάρκειας μικρότερης των δύο ετών και επανατοποθετούμε τα κεφάλαια που απελευθερώθηκαν από την πώληση σε τέσσερα ολοκαίνουργια, τελευταίας γενιάς LNG και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβώτιων, που συνδέονται με ναυλώσεις ελάχιστης διάρκειας 8,8 ετών και αναμενόμενων συμβολαιοποιημένων εσόδων ύψους 580,7 εκατ. δολ.». Η Capital Product Partners L.P. (εισηγμένη στον Nasdaq) χωρίς τις παραπάνω συναλλαγές ελέγχει έναν στόλο από 21 πλοία, εκ των οποίων έξι πλοία είναι μεταφοράς LNG τελευταίας γενιάς, έντεκα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Neo-Panamax, τρία πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Panamax και ένα πλοίο μεταφοράς χύδην Capesize.