Μετρό Θεσσαλονίκης: Τι πήγε λάθος – Οι 5 κινήσεις που το «ξεκόλλησαν»

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ μιλάει για την εξαγορά της εταιρείας από τον Ομιλο Intrakat και τις κινήσεις που έγιναν ώστε το μετρό Θεσσαλονίκης να «ξεβαλτώσει» και να είναι έτοιμο στις 30 Νοεμβρίου

Με πέντε κινήσεις η ΑΚΤΩΡ από τον περυσινό Νοέμβριο, όταν πέρασε στον όμιλο της Intrakat, πέτυχε να επανεκκινήσει και να είναι έτοιμη στις 30 Νοεμβρίου του 2024 να παραδώσει ένα έργο πνοής για τη Θεσσαλονίκη, το μετρό.

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ κ. Αλέξανδρος Εξάρχου αποκαλύπτει στο «Βήμα της Κυριακής» τους χειρισμούς της διοίκησης, ενώ ταυτόχρονα αναγγέλλει και την εξέλιξη των έργων προς Καλαμαριά.

Ο κ. Εξάρχου συστήνει επίσης τον τρόπο αποφυγής ανάλογων περιπετειών με έργα υποδομής, όπως αυτών που δοκίμασαν επί χρόνια το μετρό της Θεσσαλονίκης και προκρίνει τα μοντέλα των ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων.

Ως μέτοχος της Thrivest, τονίζει τη σημασία για την οικονομία της δημιουργίας του 5ου τραπεζικού πυλώνα που θα προκύψει με τη συγχώνευση των Attica Bank-Παγκρήτιας.

Κύριε Εξάρχου, το μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί γεγονός. Πότε παραδίδεται και ποιες είναι οι τελευταίες εκκρεμότητες;

«Από την πρώτη στιγμή που ολοκληρώσαμε την εξαγορά της ΑΚΤΩΡ και αναλάβαμε τις τύχες της, δηλώσαμε δημόσια χωρίς υπεκφυγές ότι θα παραδίδαμε το έργο στις 30 Νοεμβρίου. Τηρήσαμε αυτή τη δέσμευση με προσήλωση και άνευ παρεκκλίσεων, εργαζόμενοι νυχθημερόν για την έγκαιρη παράδοση του έργου τον Νοέμβριο του 2024, κάτι που αποτέλεσε την κορυφαία προτεραιότητα του Ομίλου μας από την πρώτη στιγμή. Αισθανόμαστε δικαιωμένοι και υπερήφανοι για την επικείμενη παράδοση του έργου, η οποία γίνεται πραγματικότητα χάρη στις υπεράνθρωπες προσπάθειες των ανθρώπων της ΑΚΤΩΡ. Πλέον, είμαστε στην τελική ευθεία για την ολοκλήρωση του έργου, κλείνοντας τις τελευταίες εκκρεμότητες που συνδέονται με την ανάληψή του από την εταιρεία λειτουργίας».

Το έργο είχε αναλάβει η ΑΚΤΩΡ πριν από την εξαγορά της από την Intrakat. Σε ποια κατάσταση βρήκατε τόσο τα «εργοτάξια» όσο και την εταιρεία, όταν πέρασε στον όμιλο; Ποιες ήταν οι κινήσεις που επιτάχυναν τις εργασίες;

«Οταν αγοράσαμε την ΑΚΤΩΡ, προχωρήσαμε κατά προτεραιότητα στην επανεκκίνηση του μηχανισμού παραγωγής έργων της εταιρείας. Αμεσα στηρίξαμε οικονομικά το έργο, διοχετεύοντας δεκάδες εκατ. ευρώ και επιτυγχάνοντας, έτσι, την ανάταξη των εργοταξίων. Από τον Νοέμβριο μέχρι σήμερα οι άνθρωποι της ΑΚΤΩΡ εργάστηκαν άοκνα προκειμένου να υπηρετήσουν την προθεσμία της 30ής Νοεμβρίου και πέτυχαν πάρα πολύ σημαντικά και καθόλου αυτονόητα πράγματα: Μεταξύ πολλών άλλων, εγκαταστήσαμε και ολοκληρώσαμε τις δοκιμές των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων, προχωρήσαμε στην εκπαίδευση του προσωπικού του αναδόχου λειτουργίας, ολοκληρώσαμε την κατασκευή του αμαξοστασίου και προχωρήσαμε στην επανατοποθέτηση, τη συντήρηση και την ανάδειξη των αρχαιοτήτων στον σταθμό Βενιζέλου, που θα είναι το νέο μουσείο της Θεσσαλονίκης και μοναδικό στο είδος του στην Ευρώπη».

Σε τι στάδιο βρίσκονται οι εργασίες για την επέκταση της γραμμής στην Καλαμαριά;

«Στην επέκταση της Καλαμαριάς, την οποία επίσης κατασκευάζει η ΑΚΤΩΡ, οι άνθρωποί μας εργάζονται πυρετωδώς με στόχο να παραδώσουν το έργο το 2025, εφόσον αντιμετωπιστούν κάποια ζητήματα που οφείλονται πρωτίστως στην καθυστέρηση κατασκευής της κύριας γραμμής. Το μοτίβο στην πορεία της ολοκλήρωσης του έργου θα είναι παρόμοιο με εκείνο της βασικής γραμμής: Ολοκλήρωση εργασιών κατασκευαστικού χαρακτήρα, δοκιμές και πιστοποιήσεις συστημάτων. Η ολοκλήρωση της επέκτασης της Καλαμαριάς αποτελεί προτεραιότητα για την ΑΚΤΩΡ και θα κάνουμε ό,τι είναι εφικτό για να φέρουμε το έργο εις πέρας, συμβάλλοντας έτσι σε μια πιο βιώσιμη και «πράσινη» Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, εργαζόμαστε σκληρά και για την κατασκευή του συγκοινωνιακού κόμβου στη Νέα Ελβετία, την οποία αναλάβαμε πρόσφατα, ώστε να συμπληρωθεί το παζλ των συγκοινωνιών της πόλης».

Χρειαζόμαστε ένα νέο πλαίσιο ανάθεσης των μεγάλων έργων, το οποίο θα εγγυάται ότι αφενός θα δημοπρατούνται με μελετητική ωριμότητα και στο σωστό κόστος και ότι αφετέρου αυτά θα αναλαμβάνονται από κατασκευαστές οι οποίοι θα μπορούν να τα εκτελέσουν.

Η περίπτωση του μετρό της Θεσσαλονίκης αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή για άλλα δημόσια έργα. Υπάρχει τρόπος αποφυγής τέτοιων περιπετειών;

«Πράγματι, το έργο σημαδεύτηκε από προβλήματα που είχαν σοβαρή επίπτωση στο χρονοδιάγραμμά του και στην καθημερινότητα της πόλης. Το πρώτο πρόβλημα συνδέεται με τη χρηματο-οικονομική δυνατότητα του παλιού αναδόχου να στηρίξει το έργο, ενώ το δεύτερο θέμα, που επισκίασε ουσιαστικά την κατασκευή όλη την προηγούμενη δεκαετία, ήταν το αρχαιολογικό. Το πρώτο θέμα λύθηκε διά της εισχώρησης της ΑΚΤΩΡ στο έργο. Και το δεύτερο με πολλή δουλειά, που εν πολλοίς σήμαινε ένα αρκετά διαφορετικό έργο από εκείνο που είχε αρχικά δημοπρατηθεί. Πιστεύω ότι μπορούμε να αντλήσουμε χρήσιμα μαθήματα από την περιπέτεια αυτή. Χρειαζόμαστε ένα νέο πλαίσιο ανάθεσης των μεγάλων έργων, το οποίο θα εγγυάται ότι αφενός θα δημοπρατούνται με μελετητική ωριμότητα και στο σωστό κόστος και ότι αφετέρου αυτά θα αναλαμβάνονται από κατασκευαστές οι οποίοι θα μπορούν να τα εκτελέσουν. Για εμάς τα έργα ΣΔΙΤ ή παραχώρησης πρέπει να γίνουν το κύριο μοντέλο παραγωγής έργων στη χώρα, καθώς η ιδιωτική χρηματοδότηση και η συμμετοχή του τραπεζικού τομέα της χώρας σε αυτήν αποθαρρύνουν τις καθυστερήσεις ή τις υπερβάσεις του κόστους».

Ο 5ος τραπεζικός πυλώνας και οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις

Κύριε Εξάρχου, είστε εκ των μετόχων της Thrivest που θα συμμετέχει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της Attica Bank. Ο νέος τραπεζικός πυλώνας που χτίζεται τι σηματοδοτεί στην οικονομία και την αγορά;

«Ο 5ος πυλώνας σηματοδοτεί τη διεύρυνση του ανταγωνισμού στην τραπεζική αγορά της Ελλάδας, η οποία χαρακτηρίζεται από ιδιαιτέρως υψηλή συγκέντρωση και έλλειψη ευελιξίας, εξαιτίας της υπαγωγής των συστημικών τραπεζών στους σκληρούς κανόνες του SSM. Σε άλλες χώρες, που επίσης έχουν γνωρίζει κρίση, λειτουργούν δεκάδες τραπεζικά ιδρύματα που συμβάλλουν στον υψηλό ανταγωνισμό στην αγορά. Αυτό ήταν το κενό που διακρίναμε και λάβαμε το ρίσκο να εμπλακούμε στη δημιουργία του 5ου πυλώνα, ο οποίος δεν ήταν καθόλου αυτονόητος το 2023. Και αυτό γιατί πιστεύαμε ότι δεν θα μπορούσε να υποστηριχθεί η ταχύτερα αναπτυσσόμενη οικονομία της ευρωζώνης από έναν τόσο μικρό αριθμό τραπεζών. Σύντομα, και σε συνέχεια της κύρωσης της συμφωνίας ΤΧΣ – Thrivest από τη Βουλή και της έγκρισης των γενικών συνελεύσεων Attica Bank και Παγκρήτιας, η νέα τράπεζα θα ξεκινήσει την ενιαία λειτουργία της, στοχεύοντας στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ), οι οποίες δυσκολεύονται ιδιαιτέρως να εξασφαλίσουν πρόσβαση σε πιστώσεις από τον τραπεζικό χώρο. Ωστόσο, αυτές δεν παύουν να αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας και πιστεύουμε ακράδαντα ότι οι ανάγκες τους συνιστούν πρώτης τάξεως επιχειρηματική ευκαιρία. Ετσι, ο 5ος πυλώνας θα στοχεύσει στρατηγικά στις ΜμΕ για να ξεκλειδώσει την αγορά και να δημιουργήσει αξία για όλους».

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.