ΑΑΔΕ: Νέο σαφάρι για αύξηση εσόδων από τα €10 δισ. της φοροδιαφυγής

Πολυεπίπεδο σχέδιο με όπλα τις νέες τεχνολογίες, την τεχνητή νοημοσύνη, την καθολική διασύνδεση ταμειακών μηχανών και συσκευών ηλεκτρονικής πληρωμής POS αλλά και σαρωτικές διασταυρώσεις

«Πάνω από όλα η πάταξη της φοροδιαφυγής με όλα τα όπλα και όλα τα μέσα». Αυτή είναι η κεντρική εντολή της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών και της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων προς όλες τις φορο-ελεγκτικές υπηρεσίες του κράτους για την αύξηση των εσόδων του προϋπολογισμού και μακροπρόθεσμα τις αλλαγές στα τεκμήρια αλλά και στους ίδιους τους φορολογικούς συντελεστές που επιβαρύνουν μισθωτούς, συνταξιούχους, επαγγελματίες, αγρότες.

Το πολυεπίπεδο σχέδιο της ΑΑΔΕ βασίζεται στις νέες τεχνολογίες, την τεχνητή  νοημοσύνη, την καθολική διασύνδεση ταμειακών μηχανών και συσκευών ηλεκτρονικής πληρωμής POS αλλά και σε σαρωτικές διασταυρώσεις δηλωθέντων εισοδημάτων και περιουσιακών στοιχείων προκειμένου να εντοπιστούν περιπτώσεις φοροδιαφυγής.

Ο διοικητής της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων προσδιορίζει το ύψος της φοροδιαφυγής στην Ελλάδα στα 8 με 10 δισ. ευρώ ετησίως, ενώ μικρή αποκλιμάκωση εμφανίζει το λεγόμενο «κενό ΦΠΑ», δηλαδή τι πρέπει να εισπράττει το Δημόσιο και τι ποσά μπαίνουν τελικά στα ταμεία του κράτους.

Παροχές και στόχοι

Αν καταφέρουν στο υπουργείο Οικονομικών να «συλλάβουν» μέρος έστω της παραπάνω φοροδιαφυγής τότε γίνεται αντιληπτό ότι και περισσότερες δυνατότητες για μειώσεις φόρων θα υπάρξουν και οι στόχοι για πρωτογενή πλεονάσματα, μέσα από τους νέους κανόνες σταθερότητας και ανάπτυξης που θα εφαρμοστούν σύντομα, θα είναι πιο εύκολο να πιαστούν. Αν συμβεί αυτό, ούτε η ελληνική οικονομία θα μπει σε περιπέτειες ούτε οι πολίτες θα κληθούν να βάλουν για μία ακόμη φορά βαθιά το χέρι στην τσέπη.

Ενδεικτικό του ότι το υπουργείο Οικονομικών δεν θέλει να «πέφτει κάτω» ούτε ένα ευρώ είναι ότι ενεργοποιεί μετά από αρκετά χρόνια εξαγγελία που έχει να κάνει με σύστημα ελέγχων με ηλεκτρονικές διασταυρώσεις για τα ανασφάλιστα οχήματα, για όσα δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ και για εκείνα για τα οποία δεν έχουν καταβληθεί τα τέλη κυκλοφορίας. Οπως αναφέρει χαρακτηριστικά αρμόδιος παράγοντας της Καραγεώργη Σερβίας στο «Βήμα της Κυριακής», «γιατί να θεωρείται φοροφυγάς όποιος εισπράττει ΦΠΑ και δεν τον καταβάλλει στο κράτος και να μην είναι και εκείνος που δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας ή δεν ασφαλίζει το αυτοκίνητό του και συνεχίζει να κυκλοφορεί ανενόχλητος στερώντας έσοδα από το κράτος και δημιουργώντας προβλήματα σε όλους τους άλλους;».

Πάντως, πόσες και πόσες φορές είχαν εξαγγείλει κατά το παρελθόν οι εκάστοτε υπουργοί Οικονομικών ότι με εξελιγμένα συστήματα θα εντοπίζουν εξ αποστάσεως τα ανασφάλιστα οχήματα και όσα δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ αλλά τελικά πολλοί είναι εκείνοι που εξακολουθούν να κυκλοφορούν στους δρόμους χωρίς να έχουν πληρώσει ούτε ένα ευρώ αποτελώντας παράλληλα κινούμενο δημόσιο κίνδυνο.

POS και ταμειακές

Πάντως, το υπουργείο Οικονομικών παίζει κυριολεκτικά τα «φοροεισπρακτικά ρέστα του» μέσα από τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS καθώς όταν μπουν και οι τελευταίοι (περίπου 17.000 μικρομεσαίες επιχειρήσεις) τότε θα μπορεί η ΑΑΔΕ να πραγματοποιεί online διασταυρώσεις για το αν κάποιος που πλήρωσε με πλαστικό χρήμα για ένα προϊόν ή μία υπηρεσία η συναλλαγή αυτή έχει καταγραφεί και στα βιβλία της εταιρείας. Παλαιότερα κάποιος έμπορος μπορούσε να δεχτεί πληρωμή με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα και την ίδια στιγμή να μην έκοβε απόδειξη. Τώρα αν ακολουθήσει την ίδια παράνομη τακτική, το μόνο βέβαιο είναι ότι θα εντοπιστεί σε χρόνο-ρεκόρ από την Εφορία καθώς η συναλλαγή θα έχει καταγραφεί μέσω του τραπεζικού του λογαριασμού.

Μάλιστα μέσω της καθολικής εφαρμογής MyData και χωρίς να χρειάζεται ο λογιστής να «τραβήξει» τα στοιχεία έκδοσης τιμολογίων ή αποδείξεων λιανικών πωλήσεων θα εμφανίζονται αυτόματα στα ηλεκτρονικά βιβλία της εταιρείας όλες οι συναλλαγές που πληρώθηκαν μέσω πλαστικού χρήματος καθώς αυτόματα θα κόβονται και οι αποδείξεις ακόμη και αν ο επιχειρηματίας δεν επιθυμεί να συμβεί αυτό.

Αξίζει να τονιστεί ότι μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί πάνω από 250.000 διασυνδέσεις από τις υπόχρεες επιχειρήσεις, ενώ για τις 17.000 επιχειρήσεις οι οποίες δεν ανταποκρίθηκαν καθόλου στις υποχρεώσεις τους ήδη έχουν ξεκινήσει οι διαδικασίες ελέγχων και τα πρόστιμα που θα τους επιβληθούν θα είναι 10.000 ή 20.000 ευρώ.

Οσον αφορά το σύστημα MyData, τα στοιχεία που έχουν καταγραφεί μέχρι στιγμής είναι άκρως εντυπωσιακά. Από τον Οκτώβριο του 2020 έχουν εγγραφεί περίπου 1.400.000 επιχειρήσεις, οι οποίες έχουν εκδώσει συνολικά 3.200.000.000 παραστατικά συνολικής αξίας πάνω από 2,3 τρισεκατομμύρια ευρώ!

Σκανάρισμα απόδειξης

Για το κυνήγι κατά της φοροδιαφυγής το υπουργείο Οικονομικών έχει «προσλάβει» και χιλιάδες πολίτες που έχουν κατεβάσει την εφαρμογή «Appodixi», καθώς σε ελεγκτές της Εφορίας έχουν εξελιχθεί περισσότεροι από 200.000 πολίτες που σκανάρουν καθημερινά αποδείξεις μέσω της συγκεκριμένης εφαρμογής προκειμένου να εντοπίσουν φοροφυγάδες και να κερδίσουν έως 3.000 ευρώ.

Τη χρηματική αμοιβή των 3.000 ευρώ κατ’ ανώτατο θα τη λάβουν όλοι όσοι μέσω του κινητού τους «καρφώνουν» επώνυμα περιπτώσεις φοροδιαφυγής με «μαϊμού» αποδείξεις και παραποιημένες ταμειακές μηχανές.

Τα ποσά που θα λάβουν οι φορολογούμενοι ξεκινούν από 100 ευρώ για απλές περιπτώσεις φοροδιαφυγής και μπορούν να φθάσουν τις 3.000 ευρώ αν το πρόστιμο που επιβληθεί από την Εφορία είναι σημαντικό. Μέχρι σήμερα έχουν φθάσει στην ΑΑΔΕ περισσότερες από 166.000 καταγγελίες όπου περίπου το 45% αυτών είναι επώνυμες και οι υπόλοιπες ανώνυμες.

Προσαύξηση περιουσίας

Τέλος, σύμφωνα με σχετική απόφαση, από 1.1.2024 ενεργοποιείται η λειτουργίας του «Συστήματος Αυτοματοποιημένου Ελέγχου Προσαύξησης Περιουσίας» το οποίο θα αξιοποιεί τα δεδομένα του Αρχείου Χρηματοπιστωτικών Προϊόντων και Αναλυτικών Χρηματοπιστωτικών Συναλλαγών.

Το νέο σύστημα έχει ως στόχο την ταχεία λήψη και επεξεργασία στοιχείων και πληροφοριών που αφορούν ελεγχόμενα πρόσωπα κατά τρόπο τυποποιημένο και ενιαίο προκειμένου να καταστεί ταχύτερος και αποτελεσματικότερος ο προσδιορισμός της φορολογητέας ύλης και συνεπώς αποτελεσματικότερη και αποδοτικότερη η φορολογική ελεγκτική διαδικασία, με τελικό σκοπό την περιστολή της φοροδιαφυγής, την προαγωγή του δημοσίου συμφέροντος και την εμπέδωση της φορολογικής δικαιοσύνης.

Για έναν χρόνο «παγώνουν» τα επιτόκια των ρυθμίσεων

«Παγώνουν» για έναν ακόμη χρόνο τα επιτόκια στις ρυθμίσεις ληξιπρόθεσμων οφειλών προς την Εφορία καθώς στο υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών έλαβαν τα μηνύματα από την αγορά ότι αν δεν δοθεί παράταση θα εκτοξευθούν οι επιβαρύνσεις των οφειλετών που έχουν ή θα προχωρήσουν σε ρύθμιση.
Με τη νομοθετική παρέμβαση που προωθεί το ΥΠΕΘΟ, όπως προανήγγειλε ο ίδιος ο υπουργός κ. Κωστής Χατζηδάκης, το επιτόκιο ρύθμισης οφειλών για τις 12 δόσεις θα παγώσει στο 4,34% και αυτό των 24 έως 48 δόσεων στο 5,84%. Σε διαφορετική περίπτωση για τις 12 δόσεις ανέρχεται σε 6,68% και αυτό των 24 έως 48 δόσεων σε 8,18%.

Ηλεκτρονική διασταύρωση Στο στόχαστρο απλήρωτα τέλη ΙΧ και 500.000 ανασφάλιστα οχήματα

Με νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών ενεργοποιείται ένα νέο σύστημα ηλεκτρονικών ελέγχων αξιοποιώντας διαφορετικές βάσεις δεδομένων του Δημοσίου για τον εντοπισμό όλων των ανασφάλιστων οχημάτων (εκτιμάται ότι ξεπερνούν σε αριθμό τις 500.000), εκείνων που δεν έχουν υποβληθεί σε έλεγχο ΚΤΕΟ ενώ έχουν υποχρέωση και οχημάτων των οποίων οι ιδιοκτήτες δεν έχουν καταβάλει τα τέλη κυκλοφορίας ή τις οφειλές που μπορεί να προκύψουν σε περίπτωση μεταβίβασης.

Οι έλεγχοι θα διενεργούνται σε εξάμηνη βάση από τη ΓΓΠΣ με ηλεκτρονική διασταύρωση δεδομένων από τις βάσεις δεδομένων της ΑΑΔΕ, των υπουργείων Υποδομών και Μεταφορών, Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών, της Ενωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών, από το μητρώο Ασφαλισμένων Οχημάτων του Επικουρικού Κεφαλαίου και του ΤAXISnet. Μάλιστα, έλεγχοι θα διενεργούνται και κατόπιν έκδοσης σχετική εντολής ή κατόπιν ηλεκτρονικών διασταυρώσεων από την ΑΑΔΕ με άντληση στοιχείων από τους παραχωρησιούχους αυτοκινητοδρόμων καθώς και μέσω ειδικής εφαρμογής κινητών συσκευών για τη σάρωση πινακίδων.
Εφόσον εντοπιστούν παραβάσεις, ειδοποιείται ο κάτοχος της άδειας κυκλοφορίας του οχήματος και του επιβάλλονται σε περίπτωση ανασφάλιστου οχήματος τα εξής πρόστιμα: 1.000 ευρώ για τα λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης, 500 ευρώ για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα κάθε φύσης, 250 ευρώ για τα δίκυκλα. Σε περίπτωση που διαπιστώνεται οφειλή τελών κυκλοφορίας ενός τουλάχιστον έτους βεβαιώνονται στο σύνολό τους τα οφειλόμενα τέλη κυκλοφορίας μετά του προστίμου που αναλογεί, ενώ σε περίπτωση που διαπιστώνεται ότι το όχημα δεν έχει υποβληθεί εμπροθέσμως σε περιοδικό τεχνικό έλεγχο ΚΤΕΟ, επιβάλλεται από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών το προβλεπόμενο πρόστιμο.

Από το 2025 θα επιβάλλονται κλιμακωτά πρόστιμα σε περίπτωση εκπρόθεσμης καταβολής των τελών κυκλοφορίας οχημάτων και συγκεκριμένα οι ιδιοκτήτες ΙΧ θα πληρώνουν επιπλέον 25% επί του τέλους αν καταβληθεί εντός του Ιανουαρίου, 50% αν καταβληθεί τον Φεβρουάριο και 100% αν πληρωθούν τα τέλη κυκλοφορίας από αρχές Μαρτίου και μετά.
Πολύ σοβαρή παράβαση με αυστηρότατο πρόστιμο θα είναι πλέον η περίπτωση που κάποιος έχει θέσει το όχημά τους σε ακινησία και ενώ έχει ορίσει μία συγκεκριμένη διεύθυνση όπου θα βρίσκεται το όχημα, αυτό εντοπιστεί σταθμευμένο σε διαφορετικό σημείο. Στην περίπτωση αυτή αίρεται η ακινησία και επιβάλλεται πρόστιμο 10.000 ευρώ από την ΑΑΔΕ πέραν των τελών κυκλοφορίας και του προστίμου μη καταβολής τους.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.