Πιο κοντά από ποτέ στην προσφορά ολοκληρωμένης online εξυπηρέτησης στους πελάτες τους βρίσκονται οι ελληνικές τράπεζες. Κεντρικό ρόλο για την επιτάχυνση του ψηφιακού τους μετασχηματισμού έπαιξε αναμφίβολα η πανδημία, που κατέστησε επιτακτική την ανάγκη για εξ αποστάσεως εργασίες και συναλλαγές. Αμεσα, μετά το πρώτο lockdown, τα πιστωτικά ιδρύματα κινητοποιήθηκαν και έθεσαν σε λειτουργία πληθώρα εργαλείων, των οποίων το λανσάρισμα θα χρειαζόταν μήνες υπό φυσιολογικές συνθήκες, όπως παραδέχονται στελέχη τους. Μια απλή περιήγηση στις υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking, m-banking) είναι αρκετή για γίνει αντιληπτό το εύρος των αναβαθμίσεων. Πλέον παρέχεται η ευχέρεια σε οποιονδήποτε να κάνει από τον χώρο του δουλειές που μέχρι πριν από 1 ή 2 χρόνια γίνονταν μόνο στο φυσικό δίκτυο. Με τον τρόπο αυτόν τα πιστωτικά ιδρύματα καλύπτουν το χαμένο έδαφος από τους παγκόσμιους ψηφιακούς πρωταθλητές και βελτιώνουν αισθητά την αποδοτικότητά τους. Πολύ σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό πελατών εξοικειώνεται σε σύντομο χρονικό διάστημα με τις νέες e-δυνατότητες και εγκαταλείπει οριστικά τις παλαιές συνήθειες. Μόνο τυχαίο δεν είναι πως για ορισμένα απλά προϊόντα, εντός λίγων μηνών μετά την online διάθεσή τους, 1 στις 4 πωλήσεις γίνονται ηλεκτρονικά. «Μεταρρυθμίσεις» Οι βασικές «μεταρρυθμίσεις» που ολοκληρώθηκαν την τελευταία διετία από τις τράπεζες είναι οι εξής: Παροχή υπηρεσιών και διάθεση προϊόντων: Πλέον, οι τράπεζες προσφέρουν απλά προϊόντα, όπως καταθετικούς λογαριασμούς, πρώτης ζήτησης και προθεσμιακούς, κάρτες χρεωστικές και πιστωτικές, μικρά καταναλωτικά δάνεια και τυποποιημένα ασφαλιστικά προγράμματα μέσω e-banking. Στην καταναλωτική πίστη, μάλιστα, το δάνειο μπορεί να είναι διαθέσιμο ακόμη και εντός 10 λεπτών από την αίτηση στον καταθετικό λογαριασμό του πελάτη. Για πιο σύνθετα προϊόντα, όπως επενδυτικά, στεγαστικά ή επιχειρηματικά, για τα οποία είναι απαραίτητη η επικοινωνία με εξειδικευμένο σύμβουλο, παρέχεται σε συγκεκριμένες ή όλες τις κατηγορίες πελατών η δυνατότητα συνομιλίας μέσω βιντεοκλήσης (video-banking). Στην κατηγορία των επενδύσεων μάλιστα, σε ορισμένες περιπτώσεις ο ίδιος ο πελάτης, μετά την εξ αποστάσεως επικοινωνία με εκπρόσωπο της τράπεζας, ολοκληρώνει μέσω e-banking τη συναλλαγή. Τέλος, είναι πλέον δυνατή για φυσικά και νομικά πρόσωπα η παρακολούθηση των προϊόντων που διατηρούν σε όλες τις τράπεζες από ένα σημείο. Ρυθμίσεις τραπεζικών προϊόντων: Μέσω e-banking ή mobile banking γίνεται άμεση αλλαγή ρυθμίσεων που αφορούν συγκεκριμένα προϊόντα. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν το προσωρινό πάγωμα, η δήλωση απώλειας και η μεταβολή των ορίων καρτών, η υπενθύμιση ή επανέκδοση του PIN τους και η διαχείριση ρυθμίσεων για ειδοποιήσεις και για προσωπικά στοιχεία/κωδικούς. Online ταυτοποίηση: Πρόκειται για την τελευταία λέξη της μόδας. Καθιστά δυνατή την εξ αποστάσεως εγγραφή νέων πελατών χωρίς καμία επίσκεψη σε κατάστημα, με τη διαδικασία να ξεκινά online και να ολοκληρώνεται με βιντεοκλήση. Ετσι, μπορεί κάθε Ελληνας, όπου κι αν βρίσκεται, να αποκτήσει νέο κωδικό πελάτη. Επιπλέον, με τη νέα υπηρεσία eGov – KYC, η αποστολή όλων των απαραίτητων στοιχείων (επικαιροποίηση) μπορεί να γίνεται απευθείας από το gov. Ετσι, ο πελάτης δεν χρειάζεται να συγκεντρώνει έγγραφα. Δίνει τη συγκατάθεσή του και όλα τα υπόλοιπα αναλαμβάνονται από την τράπεζα. Νέα e-πορτοφόλια: Στο πλαίσιο της ψηφιοποίησης των προϊόντων, οι τράπεζες δίνουν τη δυνατότητα εκτέλεσης συναλλαγών με κάρτα σε φυσικά POS μέσω εφαρμογών σε κινητές συσκευές. Ετσι, αντί να κουβαλά κάποιος μαζί το πορτοφόλι με τις κάρτες του, έχει στην τσέπη μόνο το κινητό του και με αυτό μπορεί να κάνει όλες τις αγορές του.