Συναλλαγές 1,57 τρισεκατομμυρίων ευρώ έχει καταγράψει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), μέσω του νέου συστήματος MyData, των εφαρμογών timologio και appodixi, από την ηλεκτρονική διαβίβαση 2,3 δισεκατομμυρίων παραστατικών, ενώ από την έως τώρα διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με την ΑΑΔΕ έχουν προκύψει 8 δισ. αποδείξεις συνολικού ύψους 250 δισ. ευρώ.

Τα αποκαλυπτικά αυτά στοιχεία παρουσιάζει, μεταξύ άλλων, στο «Βήμα της Κυριακής» ο διοικητής της ΑΑΔΕ Γιώργος Πιτσιλής, αποδεικνύοντας ότι με το νέο Taxis η ζωή των φοροφυγάδων γίνεται πολύ πιο δύσκολη, ενώ η εξυπηρέτηση των πολιτών βελτιώνεται διαρκώς. Μάλιστα, για την περιστολή της φοροδιαφυγής ο διοικητής ΑΑΔΕ δίνει πολύ μεγάλη έμφαση στις διασταυρώσεις μέσω αλγορίθμων και τεχνητής νοημοσύνης, ενώ το επόμενο διάστημα θα υπάρξει νέο πλαίσιο για ακόμη πιο αποτελεσματικούς φορολογικούς και τελωνειακούς ελέγχους.

Ο κ. Πιτσιλής αποκαλύπτει επίσης ότι πλέον οι εφορίες θα λειτουργούν ως σημεία φορολογικής εξυπηρέτησης πολιτών χωρίς γεωγραφικούς περιορισμούς, ενώ μέσω της ψηφιακής διαχείρισης επιστροφών και συμψηφισμών το πρώτο εξάμηνο του 2023 καταγράφεται ποσό-ρεκόρ 3,4 δισεκατομμυρίων ευρώ. Παράλληλα προχωράει το σχέδιο αυτοματοποιημένης χορήγησης ΑΦΜ σε ανήλικα τέκνα.

 

Υστερα από 25 χρόνια το Taxis αλλάζει ριζικά και αυτή η αλλαγή έχει την υπογραφή σας. Τι καινούργιο να περιμένουν πολίτες και επιχειρήσεις από το νέο Taxis;

«Το νέο Taxis είναι το καινοτόμο λειτουργικό περιβάλλον για μια πλήρως ψηφιοποιημένη και πολιτοκεντρική φορολογική διοίκηση. Στο Taxis επόμενης γενιάς ο πολίτης έχει συγκεντρωμένη την πλήρη εικόνα και το ιστορικό των συναλλαγών του με τη φορολογική διοίκηση και αποκτά ένα μοναδικό σημείο επαφής και ψηφιακής εξυπηρέτησης. Καταργούνται δηλαδή πλήρως τα σημερινά γεωγραφικά εμπόδια που προκύπτουν από τις τοπικές αρμοδιότητες των Εφοριών όπου σήμερα «ανήκουν» οι πολίτες. Τα γεωγραφικά εμπόδια καταργούνται και για τη φορολογική διοίκηση, που θα ελέγχει κεντρικά το σύνολο των οικονομικών συναλλαγών και αποκτά αυξημένες ικανότητες ανάλυσης δεδομένων. Και, βεβαίως, το νέο Taxis θα έχει αυξημένες δυνατότητες και ευελιξία στη διαρκή ενσωμάτωση των νέων τεχνολογιών που θα έρθουν τα επόμενα χρόνια, όπως τα εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης που αναπτύσσονται ταχύτατα σήμερα».

Πιστεύετε ότι το σημερινό μοντέλο οργάνωσης των φορολογικών υπηρεσιών ανταποκρίνεται στο όραμά σας για μια πλήρως ψηφιοποιημένη φορολογική διοίκηση;

«Σαφέστατα όχι. Το σημερινό μοντέλο κατά βάση είναι το ίδιο μοντέλο τοπικού κατακερματισμού που υπάρχει στις υπηρεσίες μας από τα μέσα του 19ου αιώνα. Γι’ αυτό και το αλλάζουμε, το εξελίσσουμε ξεκινώντας από την ίδια του την αρχιτεκτονική. Το πρώτο μεγάλο βήμα γίνεται στην Αττική και στη Θεσσαλονίκη, όπου κατοικεί και δραστηριοποιείται σχεδόν το 50% των ΑΦΜ της χώρας. Αφήνουμε πίσω το μοντέλο των συνολικά τοπικών 36 ΔΟΥ και δημιουργούμε πολυδύναμες εξειδικευμένες περιφερειακές υπηρεσίες. Η αρχή έγινε με τα έξι ελεγκτικά κέντρα και ακολουθούν από μια υπηρεσία στην Αττική και μια στη Θεσσαλονίκη αντίστοιχα για τη βεβαίωση και είσπραξη των φόρων, τη φορολογία ακινήτων και τις λοιπές λειτουργίες υποστήριξης και εξυπηρέτησης. Ταυτόχρονα, οι σημερινές ΔΟΥ μετεξελίσσονται σε υπηρεσίες εξυπηρέτησης πολιτών που δεν έχουν πρόσβαση σε ψηφιακά μέσα, αλλά και καθοδήγησης των φορολογουμένων στην ορθή εκπλήρωση των υποχρεώσεών τους. Και όλα αυτά, σε κτίρια σύγχρονα και ασφαλή για τους εργαζομένους στην ΑΑΔΕ και τους πολίτες που θα χρειαστεί να τα επισκεφθούν, με το ελάχιστο δυνατό ενεργειακό αποτύπωμα και με τις απαιτούμενες υποδομές και εξοπλισμό».

Το myDATA και η online διασύνδεση ταμειακών μηχανών και POS με την Εφορία αποτελεί επανάσταση. Τι έχετε καταγράψει μέχρι σήμερα και πότε θα έχουμε πλήρη διασύνδεση ταμειακών με POS;

«Το myDATA μαζί με την εφαρμογή timologio για τη δωρεάν έκδοση παραστατικών μέσω ΑΑΔΕ και το appodixi για τον έλεγχο γνησιότητας και διαβίβασης των αποδείξεων έχουν διαμορφώσει ένα νέο οικοσύστημα στην παρακολούθηση των συναλλαγών σε πραγματικό χρόνο και στην καθημερινή λογιστική των επιχειρήσεων. Πλέον, έχουμε λάβει σχεδόν 2,3 δισεκατομμύρια παραστατικά συνολικής αξίας άνω των 1,57 τρισεκατομμυρίων ευρώ, ενώ μέσω της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με την ΑΑΔΕ έχουν διαβιβαστεί συναλλαγές συνολικού ποσού 250 δισεκατομμυρίων ευρώ από 8 δισεκατομμύρια αποδείξεις.

Προχωράμε με ταχύτητα και ασφάλεια στα επόμενα βήματα, τη διασύνδεση των ταμειακών μηχανών με τα POS και την πιλοτική εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής, με τα οποία αντιμετωπίζουμε τη φοροδιαφυγή στις λιανικές και χονδρικές πωλήσεις αντίστοιχα. Και τα δύο είναι έργα διεθνώς πρωτοποριακά, καθώς ελάχιστες χώρες τα έχουν εφαρμόσει ήδη, γι’ αυτό και είναι τεχνικά περίπλοκα. Απαιτείται, λοιπόν, η στενή συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων παραγόντων της αγοράς (κατασκευαστές ταμειακών μηχανών, εκκαθαριστές συναλλαγών POS, κατασκευαστές – πάροχοι υπηρεσιών δικτύου POS, πάροχοι ηλεκτρονικής τιμολόγησης, εταιρείες ανάπτυξης λογισμικών, εγκαταστάτες ταμειακών μηχανών), με τους οποίους είμαστε σε καθημερινή επικοινωνία, και η συνεπής τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων που θα τεθούν σε συνεργασία με το υπουργείο Οικονομικών. Από την πλευρά μας, είμαστε αποφασισμένοι να ολοκληρώσουμε το ταχύτερο τα έργα αυτά, για να προστατεύσουμε ακόμα περισσότερο τους συνεπείς πολίτες και τις επιχειρήσεις που πλήττονται από τον αθέμιτο ανταγωνισμό τον οποίο προκαλεί η φοροδιαφυγή».

 

Ποια μέτρα θα λάβετε και ποια καινούργια εργαλεία θα χρησιμοποιήσετε για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου;

«Για την περιστολή της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου κινούμαστε σταθερά σε δύο άξονες: Ο πρώτος είναι η διαρκής ανάπτυξη καινοτόμων εργαλείων ελέγχου και διασταυρώσεων μέσω αλγορίθμων και τεχνητής νοημοσύνης. Το έργο αυτό έχει αποδώσει ήδη καρπούς, με τον εντοπισμό νέων μορφών παραβατικότητας που έρχονται στο φως, όπως οι παραποιήσεις φορολογικών μηχανισμών, οι επεμβάσεις στα συστήματα εισροών – εκροών στα πρατήρια καυσίμων, η μαζική μη έκδοση αποδείξεων, αλλά και η, στα όρια της πρόκλησης θα έλεγα, διαφήμιση και πώληση προϊόντων και υπηρεσιών χωρίς παραστατικά μέσω των social media από τους γνωστούς influencers. Τα ψηφιακά αυτά εργαλεία αποτελούν πολύ ισχυρά όπλα για τους επιτόπιους ελέγχους, καθώς δίνουν τη δυνατότητα στους ελεγκτές μας, μέσω και του ΕΛΕΓΧΟΣlive που ξεκινάει πιλοτικά σε λίγες ημέρες, να πηγαίνουν πιο διαβασμένοι στις επιχειρήσεις που ελέγχουν. Ο δεύτερος άξονας είναι η επεξεργασία προτάσεων προς την πολιτική ηγεσία για τη διαμόρφωση ενός συνεκτικού νομοθετικού και κανονιστικού πλαισίου που θα αυξήσουν την αποτελεσματικότητα των φορολογικών και τελωνειακών ελέγχων. Επισημαίνω, πάντως, ότι η μάχη κατά της φοροδιαφυγής και του λαθρεμπορίου είναι υπόθεση όλων μας: κράτους, επιχειρήσεων και πολιτών. Και χρειάζεται όλοι να κάνουμε αυτό που μας αναλογεί για να την αντιμετωπίσουμε, τόσο σε συλλογικό επίπεδο όσο και στις καθημερινές μας συναλλαγές. Με απλά λόγια, να ζητούμε πάντα την απόδειξη».

Και μια τελευταία ερώτηση…

{ERT}Ποιες άλλες εφαρμογές σχεδιάζονται όπου πολίτες και επιχειρήσεις θα συνδέονται εξ αποστάσεως με την ΑΑΔΕ;{ERT}
«Αυτή την περίοδο εργαζόμαστε εντατικά για την κεντρική ψηφιακή διαχείριση των επιστροφών και συμψηφισμών, όπου στο πρώτο εξάμηνο του 2023 καταγράφεται ποσό-ρεκόρ 3,4 δισεκατομμυρίων ευρώ, την ψηφιοποίηση της φορολογικής ενημερότητας με παρακράτηση φόρου στις μεταβιβάσεις ακινήτων και στις πληρωμές από φορείς του δημόσιου τομέα και την επέκταση της αυτόματης δήλωσης Ε9, που ξεκίνησε την Παρασκευή 7/7 για τις πωλήσεις ακινήτων, και στις δωρεές και γονικές παροχές. Ταυτόχρονα, υλοποιούμε ψηφιακές λύσεις για μια σειρά από θέματα καθημερινότητας που απασχολούν τις επιχειρήσεις και τους πολίτες, όπως η αυτόματη διακοπή εργασιών και, σε συνεργασία και με τη ΓΓ Πληροφοριακών Συστημάτων, η αυτοματοποιημένη χορήγηση ΑΦΜ σε ανήλικα τέκνα».