Αν έχετε χρόνο και διάθεση για μια μικρή περιήγηση στο Διαδίκτυο, κάντε τον κόπο για μια στάση στο site της Endeavor, ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού ο οποίος «επιλέγει και στηρίζει ταχέως αναπτυσσόμενες επιχειρήσεις ανά τον κόσμο, ικανές να μετασχηματίσουν τις τοπικές οικονομίες». Η Endeavor υπάρχει και λειτουργεί στη χώρα μας από το 2012, όταν με πρωτοβουλία της Μαρέβα Γκραμπόφσκι ιδρύθηκε η Endeavor Greece, εγκαινιάζοντας και την παρουσία του διεθνούς οργανισμού στην Ευρώπη. Σήμερα, πρόεδρος της Endeavor στην Ελλάδα είναι η Κωστάντζα Σμπώκου-Κωνσταντακόπουλου και στο Διοικητικό Συμβούλιο συμμετέχουν μεταξύ άλλων ο Δημήτρης Παπαλεξόπουλος, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος, ο Ευτύχης Βασιλάκης, η Ιωάννα Παπαδοπούλου, η Μαρίλυ Φραγκίστα, ο Γιάννης Στασινόπουλος. Πλεονέκτημα Στο site του μη κερδοσκοπικού οργανισμού υπάρχει η ενότητα «Γνωρίστε τους Επιχειρηματίες μας», δηλαδή τους επιχειρηματίες που ως πρόσωπα έχουν ενταχθεί στο μεγάλο διεθνές δίκτυο της Endeavor. Εκεί, θα βρείτε κι ένα πρόσωπο των ημερών, τον Γιάννη Τσιώρη, τον συνιδρυτή της InstaShop, η οποία εξαγοράστηκε, έναντι ποσού 360 εκατ. δολάρια, από τη γερμανική Delivery Hero που διαθέτει πλέον ισχυρές βάσεις και στην ελληνική αγορά, καθώς ελέγχει εταιρείες όπως η Efood, η Deliveras, η ClickDelivery. Διαβάζω: «Ο Γιάννης είναι έλληνας επιχειρηματίας. Σπούδασε στη Σχολή Μηχανικών Παραγωγής στο Πολυτεχνείο της Κρήτης και απέκτησε τον μεταπτυχιακό του τίτλο στον τομέα της Γενικής Διοίκησης στη Σχολή Διοίκησης Επιχειρήσεων του Ρότερνταμ στην Ολλανδία, όπου έζησε για πέντε χρόνια, και ίδρυσε το Τμήμα Ενημέρωσης Αγοράς της Philips στη Μέση Ανατολή και τη μονάδα φωτισμού στην Τουρκία. Η InstaShop είναι η δεύτερη startup του, καθώς πριν από αυτήν είχε δημιουργήσει μια εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης βασισμένη στη φωνή, με το όνομα Vound». Με άλλα λόγια, ο Γιάννης – ένας σύγχρονος πολίτης του κόσμου – κυριολεκτικά «έπιασε τη καλή» με τη δεύτερη φορά. Τριακόσια εξήντα εκατ. ευρώ για μια εταιρεία που ιδρύθηκε μόλις το 2015 αλλά είχε εξαρχής ένα συγκριτικό πλεονέκτημα: ιδρύθηκε εκτός Ελλάδος και επέλεξε να δραστηριοποιηθεί σε αγορές όπου η αντίληψη για την επιχειρηματικότητα είναι πολύ διαφορετική από τη δική μας αγορά. Διεθνής παρουσία Μένουμε στο site της Endeavor για να γνωρίσουμε κάπως καλύτερα την εταιρεία που οι μέτοχοί της εξασφάλισαν ένα τίμημα- ρεκόρ στα δεδομένα των ελληνικής ιδιοκτησίας startups με διεθνή παρουσία: «Η InstaShop, που ιδρύθηκε στο Ντουμπάι το 2015, αποτελεί τη μεγαλύτερη σε ζήτηση διαδικτυακή πλατφόρμα για την παραγγελία οπωροκηπευτικών, φαρμακευτικών και άλλων προϊόντων στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής (MENA region). Αυτή τη στιγμή δραστηριοποιείται σε αρκετές χώρες της Μέσης Ανατολής, ανάμεσα στις οποίες τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κατάρ, το Μπαχρέιν, η Αίγυπτος και άλλες περιοχές, καθώς έχει ενσωματώσει χιλιάδες καταστήματα στο δίκτυό της». Αλλά, γιατί μπορεί να μας ενδιαφέρει η εξαγορά – έστω ελληνικών συμφερόντων – μιας startup που ιδρύθηκε και λειτουργεί εκτός ελληνικών συνόρων; Ας αποτολμήσουμε μια εκδοχή απάντησης: Ο Γιάννης Τσιώρης – συνιδρυτής μαζί με την Ιωάννα Αγγελιδάκη της InstaShop – είναι και παραμένει οργανικό μέλος του εγχώριου οικοσυστήματος καινοτομίας. Εδώ σπούδασε, εδώ αναγνωρίστηκε η δουλειά του, εδώ συγκέντρωσε τα πρώτα χρήματα για την εταιρεία του. Στη Θεσσαλονίκη Ας μη μας διαφύγει όμως και το γεγονός ότι ένα τμήμα της εταιρείας (μια βάση από developers) βρίσκεται εγκατεστημένο στην Ελλάδα. Πιο συγκεκριμένα, η βάση βρίσκεται στo συγκρότημα Balkan Center στη Θέρμη της Θεσσαλονίκης, μιας πόλης με καλό δυναμικό στελεχών πληροφορικής. Επιπλέον, η εταιρεία έκανε την εμφάνισή της σε περιοχές της Θεσσαλονίκης την περίοδο της καραντίνας. Σε σχετική ανάρτησή της στο Facebook σημειώνει: «Το InstaShop ήρθε στη Θεσσαλονίκη! Κατέβασε την εφαρμογή δωρεάν και ψώνισε ό,τι χρειάζεσαι από το σουπερμάρκετ σε μερικά κλικ! Παράδοση στο σπίτι μέσα σε 90 λεπτά. Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη στην Τούμπα, στη Μαλακοπή και στην Τριανδρία». Τα δύο στοιχεία ελληνικού ενδιαφέροντος, δηλαδή η λειτουργία του τμήματος R&D στη Θεσσαλονίκη αλλά και η αρχική επένδυση από ένα ελληνικό fund του Equifund (VentureFriends), οδήγησαν και τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να στείλει συγχαρητήρια στους έλληνες ιδρυτές της InstaShop μέσω του επίσημου λογαριασμού του (@PrimeministerGR) στο Twitter. Επιπλέον, βρήκε την ευκαιρία να επισημάνει ότι η εξαγορά λειτουργεί θετικά προς την κατεύθυνση ενίσχυσης του εγχώριου οικοσυστήματος καινοτομίας, καθώς προσελκύει το ενδιαφέρον των διεθνών επενδυτικών κύκλων για το ελληνικό επιχειρηματικό δυναμικό.