Με εντυπωσιακή αύξηση της αξίας αλλά και του όγκου των εξαγωγών τους έκλεισαν οι εξαγωγές φρούτων και λαχανικών την εμπορική περίοδο 2017-18. Οπως επισημαίνει ο ειδικός σύμβουλος της Incofruit Hellas (Σύνδεσμος Ελληνικών Επιχειρήσεων Εξαγωγής, Διακίνησης Φρούτων-Λαχανικών και Χυμών), κ. Γιώργος Πολυχρονάκης, τα οπωροκηπευτικά κατέχουν σημαντική θέση στο εξωτερικό εμπόριο της χώρας. Σύμφωνα µε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σε ό,τι αφορά τη διάθεση της παραγωγής, στην εσωτερική αγορά απορροφάται το 55% των φρούτων και το 60% των λαχανικών, ενώ τα υπόλοιπα κατευθύνονται σε ξένες αγορές. Αντιστοίχως μεταποιείται το 15% των φρούτων (κυρίως σε κομπόστες ροδάκινου) και το 25% των λαχανικών (κυρίως σε ντοματοπολτό).

Οι εξαγωγές των νωπών φρούτων και λαχανικών κατά την περίοδο Οκτώβριος 2017 – Σεπτέμβριος 2018 παρουσίασαν αύξηση σε αξία και όγκο. «O επαναπροσδιορισμός των στόχων εξαγωγής των προϊόντων με διεύρυνση των παραδοσιακών αγορών και το άνοιγμα νέων, αλλά και λόγω του ρωσικού εμπάργκο, σε συνδυασμό με την υποκατανάλωση στην εγχώρια αγορά, απέδωσε σημαντικά» σημειώνει ο κ. Πολυχρονάκης.

Σύμφωνα με τον ΠΣΕ, τα περισσότερα λαχανικά κατευθύνονται στις αγορές της Γερμανίας (12,7%), της Ιταλίας, της Αυστραλίας και της Βρετανίας. Οσον αφορά τα φρούτα, οι εξαγωγές το 2017 σε βερίκοκα, κεράσια και ροδάκινα κατευθύνονταν κυρίως σε Γερμανία (19,4%), Γαλλία (12,3%), Βρετανία, Πολωνία και ΗΠΑ.

Συγκριτικά, την περίοδο 2017-2018 σε σχέση με την προηγούμενη (2016-2017), βάσει στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ, καταγράφηκε αύξηση εξαγωγών σε αξία σε ακτινίδια (76% – ρεκόρ όλων των εποχών για τη χώρα), λεμόνια (143%), μανταρίνια (17,5%), πορτοκάλια (8,24%), καρπούζια (18,74%), νεκταρίνια (18,26%), βερίκοκα (24,19%), φράουλες (6%) και ντομάτες (7,6%). «Τα επιτεύγματα στις εξαγωγές νωπών οπωροκηπευτικών και η συνεχής ανοδική τους πορεία οφείλονται αφενός στη βελτίωση την τελευταία 20ετία της προσπάθειας των ελλήνων παραγωγών που εφάρμοσαν σύγχρονες καλλιεργητικές μεθόδους, παράγοντας προϊόντα σωστής ποιότητας, και αφετέρου στον εκσυγχρονισμό του μάρκετινγκ. Οι παράγοντες αυτοί συνέβαλαν στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και στην τοποθέτηση των προϊόντων κατευθείαν στα ράφια μεγάλων αλυσίδων υπερκαταστημάτων λιανικής πώλησης» σημειώνει ο κ. Πολυχρονάκης. Οπως εκτιμά ο ίδιος, τα στοιχεία δείχνουν ότι το 2018 θα καταγραφεί νέο ρεκόρ στην αξία των εξαγωγών, καταρρίπτοντας εκείνο του 2016.

Οι προσπάθειες για διείσδυση σε νέες αγορές, ειδικά σε εκείνες της Ρωσίας και της Κίνας, εντείνονται τα τελευταία χρόνια. Στην 1η Διεθνή Εκθεση Εισαγωγών στη Σανγκάη τον περασμένο Νοέμβριο συμμετείχαν 22 ελληνικές εταιρείες, με τους Κινέζους να δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο, το μέλι, το εμφιαλωμένο νερό και το κρασί. Ενδεικτικό των τεράστιων προοπτικών που ανοίγονται αποτελεί το γεγονός ότι σήμερα μόνο το 1% της κατανάλωσης ελαίων στην Κίνα είναι ελαιόλαδο που εισάγεται από χώρες της ΕΕ.