Το ισχυρό «παρών» των μεγάλων ελληνικών κατασκευαστικών ομίλων αλλά και δύο ξεχωριστές συμμετοχές στον διαγωνισμό για το έργο ΣΔΙΤ επισφράγισαν το πρώτο ορόσημο για την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Αξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ). Η εκδήλωση ενδιαφέροντος από 5+5 μνηστήρες για τους δύο διαγωνισμούς στην πρώτη φάση της διεθνούς διαδικασίας διασφαλίζει μια καλή εκκίνηση για το έργο συνολικής αξίας περίπου 1,35 δισ. ευρώ.
Για το μεγάλο κομμάτι του αυτοκινητόδρομου Χανιά – Χερσόνησος, μήκους 163 χλμ., που θα κατασκευαστεί με σύμβαση παραχώρησης, εκδήλωσαν ενδιαφέρον οι εξής: ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, J&P-ΑΒΑΞ, η κοινοπραξία Μυτιληναίος με την ισπανική Acciona και η Vinci Concession-Vinci Highways. Aφορά τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία και συντήρηση ενός έργου προϋπολογισμού 1,1 δισ. ευρώ.
Δεν είναι λίγοι εκείνοι που θεωρούν αναμενόμενη τη συμμετοχή των ελλήνων κατασκευαστών, αλλά περίμεναν εντονότερη ξένη παρουσία στον κύριο διαγωνισμό, όμως φαίνεται ότι ο παράγοντας country risk αποθάρρυνε διεθνείς ομίλους.
O διαγωνισμός για το έργο ΣΔΙΤ που αφορά το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22,5 χλμ., επεφύλαξε δύο ενδιαφέρουσες συμμετοχές κι ένα «μπόνους». Πέρα από τις ΑΚΤΩΡ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ που και εδώ πορεύονται αυτόνομα, η J&P-ΑΒΑΞ κατέβηκε σε κοινοπραξία με το fund Marguerite που επενδύει σε υποδομές και συμμετέχει ήδη στην εταιρεία διαχείρισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, έχοντας το 10% της Fraport Greece. Εχει και τη στήριξη της ΕΤΕπ.
Ενδιαφέρον εκδήλωσε ακόμη ο ισραηλινός όμιλος Shikun & Binui, με ισχυρή παρουσία στον τομέα των παραχωρήσεων στο Ισραήλ και ετήσια έσοδα περί το 1,5 δισ. ευρώ. Την πεντάδα σε αυτόν τον διαγωνισμό συμπληρώνει η κοινοπραξία Μυτιληναίος – Acciona μαζί με τον νοτιοαφρικανικών συμφερόντων όμιλο Intertoll.
Ολγα Κλώντζα