Μάχη για τα μερίδια αγοράς προϊόντων υψηλής πρωτεΐνης

Η τάση που έχει κερδίσει μια σταθερή θέση στο καλάθι των καταναλωτών λόγω της προτεραιοποίησης του υγιεινού τρόπου ζωής αλλά και της «απώλειας βάρους» κινητοποιεί τις βιομηχανίες τροφίμων και επενδύουν σε νέους πρωτεϊνούχους κωδικούς.

Μπάρες, επιδόρπια, ροφήματα, αλλά και σπαγγέτι, κριτσίνια, μπισκότα, κονσέρβες ψαρικών, κράκερ, δημητριακά πρωινού, ψωμί και έτοιμα γεύματα με ταμπελάκια «high protein» (υψηλής πρωτεΐνης) αυξάνονται και πληθύνονται στα ψυγεία και στα ράφια των σουπερμάρκετ. Ακόμη και τα τρόφιμα που είναι φυσικά πλούσια σε πρωτεΐνες, όπως το τυρί, το γιαούρτι και το γάλα, πωλούνται σε εκδόσεις με ενισχυμένη πρωτεΐνη!

Είναι το «high protein» ακόμη μια μόδα, όπως το «χωρίς φοινικέλαιο» πριν από λίγα χρόνια; Ή αποτελεί μια τάση που έχει κερδίσει ισχυρή θέση στην αγορά και, ακόμη περισσότερο, μια σταθερή θέση στο καλάθι των καταναλωτών ακόμη και σε εποχές που πολλοί μειώνουν, λόγω ακρίβειας, τις κλασικές πηγές πρωτεΐνης, όπως το κρέας και το ψάρι;

«Καθώς οι καταναλωτές ανησυχούν όλο και περισσότερο για τη διατροφή τους και με τον τρόπο με τον οποίο αυτή επηρεάζει την υγεία τους, ειδικά μετά την πανδημία, η ζήτηση για τρόφιμα και ποτά «Better for You», που συνήθως περιέχουν λιγότερη ζάχαρη, λιγότερους υδατάνθρακες και περισσότερη πρωτεΐνη, αυξάνεται» λένε στελέχη της βιομηχανίας τροφίμων, ενώ ταυτόχρονα έχει αρχίσει να καταγράφεται και στην ελληνική αγορά μια αυξανόμενη ζήτηση για συσκευασμένα τρόφιμα με καθαρές ετικέτες, απαλλαγμένα από τεχνητά πρόσθετα και συντηρητικά.

Οι μαχητές

Ο τριπλασιασμός των πωλήσεων σε αξία στη σχετικά καινούργια κατηγορία των επιδορπίων με περισσότερη πρωτεΐνη αποτυπώνει τη νέα μανία, με τις γαλακτοβιομηχανίες να συναγωνίζονται στο ποια θα «κλείσει» περισσότερο από το μακροθρεπτικό συστατικό στο κύπελλο.

Η ΔΕΛΤΑ του ομίλου Vivartia, η σερραϊκή Κρι-Κρι, η ΜΕΒΓΑΛ και η Ολυμπος των αδελφών Σαράντη ευθυγραμμίζουν τις στρατηγικές τους με τις παγκόσμιες τάσεις, επενδύοντας σε νέους πρωτεϊνούχους κωδικούς. Οπως κάνουν άλλωστε και οι πολυεθνικές Danone, Arla και Friesland Campina. Μάλιστα, την αναδυόμενη ευκαιρία επιδιώκουν να εκμεταλλευτούν και οι αλυσίδες σουπερμάρκετ λανσάροντας πρωτεϊνούχα γαλακτοκομικά προϊόντα – και όχι μόνο – με τη δική τους ετικέτα. Αλλωστε το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στην αγορά του γιαουρτιού και των επιδορπίων γιαουρτιού ξεπέρασε το 2023 το 30% σε όγκο και το 20% σε αξία.

Σε ό,τι αφορά τις μπάρες, που είναι και το πιο καθιερωμένο προϊόν στην κατηγορία high protein, εκτός από τους πολυεθνικούς κολοσσούς όπως η Nestle, η Kellogg’s και η General Mills, στη μάχη της πρωτεΐνης έχουν ριχτεί και σχεδόν όλες οι μεγάλες ελληνικές εταιρείες που παράγουν σνακ. Από τις ιστορικές βιομηχανίες Παπαδοπούλου, ION και Γιώτης μέχρι την εταιρεία μπισκότων Βιολάντα και την INTROFEX με το σήμα Millhouse. Ταυτόχρονα μερίδιο διεκδικούν και μικρότεροι «παίκτες», όπως η Σδούκος που δραστηριοποιείται στους ξηρούς καρπούς και η ΓΙΑΝΝΗΣ ΑΕΒΕ (Jannis) με ειδικότητα στα παστέλια. Ακόμη όμως και βιομηχανίες που μέχρι πρότινος δεν είχαν σχέση με την εν λόγω κατηγορία έχουν κάνει την είσοδό τους, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη γαλακτοβιομηχανία Ηπειρος.

Ενδεικτικό είναι πως το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς των protein bars έφτασε τα 3,6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2023. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της εταιρείας ερευνών IMARC, αναμένεται ότι η αγορά θα φτάσει τα 5,6 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ έως το 2032, παρουσιάζοντας ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 5% κατά την περίοδο 2024-2032. Την ίδια ώρα η Μέλισσα Κίκιζας έχει λανσάρει ζυμαρικά «boost» με έξτρα πρωτεΐνη, ambassador της οποίας είναι ο κορυφαίος αθλητής Γιάννης Αντετοκούνμπο, ενώ η Καραμολέγκος και η Παπαδοπούλου ζυμώνουν ψωμί επίσης με υψηλή δόση πρωτεΐνης.

Οι λόγοι

Είναι όμως μόνο η προτεραιοποίηση του υγιεινού τρόπου ζωής που ωθεί τους καταναλωτές να προσθέσουν περισσότερη πρωτεΐνη στη διατροφή τους;

Σύμφωνα με εκπροσώπους εταιρειών ερευνών, η πρωτεΐνη σημαίνει διαφορετικά πράγματα για διαφορετικούς ανθρώπους. Εκτός από τους αθλητές και τους λάτρεις της σωματικής άσκησης που πρέπει να καλύψουν τις υψηλότερες απαιτήσεις σε πρωτεΐνη για τη συντήρηση και την αποκατάσταση των μυών, για κάποιους ταυτίζεται με την «απώλεια βάρους», καθώς είναι γνωστό ότι προάγει τον κορεσμό. Και για άλλους σημαίνει «μυς», αλλά προς την κατεύθυνση της διατήρησης του μυοσκελετικού συστήματος σε καλή κατάσταση. Είναι χαρακτηριστικό πως οι έλληνες καταναλωτές που έχουν περάσει τα πρώτα -ήντα επιλέγουν με περισσότερη ευκολία γιαούρτια, γάλατα και επιδόρπια με έξτρα δόση πρωτεΐνης, λένε στελέχη της βιομηχανίας γαλακτοκομικών προϊόντων. Και είναι λογικό, αφού η μυϊκή μάζα παρουσιάζει φυσική απώλεια από 1% έως 2% κάθε χρόνο μετά την ηλικία των 50.

Την ίδια στιγμή, η έλλειψη χρόνου απαιτεί βολική και πολλές φορές εν κινήσει διατροφή. Τα σνακ με υψηλή περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη είναι μικρά, εύκολα στην κατανάλωση και συχνά διατίθενται σε διάφορες γεύσεις και μορφές που ταιριάζουν σε διαφορετικές προτιμήσεις.

Παγκόσμιο φαινόμενο

Το… φωτοστέφανο υγείας γύρω από την πρωτεΐνη αποτελεί ένα παγκόσμιο φαινόμενο που έκανε την εμφάνισή του πριν από περίπου μία δεκαετία. Στα τέλη του 2023 το 42% των καταναλωτών δήλωσε σε παγκόσμια έρευνα της Innova Market Insights ότι η πρωτεΐνη είναι το πιο σημαντικό συστατικό σε ένα γεύμα. Κάτι που εξηγεί και το γεγονός ότι οι συζητήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που αφορούσαν τον όρο «υψηλή πρωτεΐνη» έφτασαν σε υψηλό 5 ετών το 2023, ενώ παρουσιάζουν ετήσια αύξηση της τάξης του 32% εφέτος, σύμφωνα με την εταιρεία αναλύσεων BrandWatch. H παγκόσμια αγορά τροφίμων με βάση την υψηλή πρωτεΐνη αναμένεται να αυξάνεται ετησίως κατά 13,2% (CAGR 2024-2031).

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.