Η εποχή του «ψηφιακού» ταξιδιώτη έχει ήδη ξεκινήσει. Η διαδικασία αναζήτησης, επιλογής και αγοράς ταξιδιωτικών υπηρεσιών μέσω του Διαδικτύου αναπτύσσεται δυναμικά.
Σύμφωνα με την Google, πάνω από το 65% των ταξιδιωτών αναψυχής και το 70% των business travelers ξεκινούν την αναζήτηση για τα ταξίδια τους από το Διαδίκτυο, ενώ το κατ’ εξοχήν μέσο που χρησιμοποιούν κατά την αναζήτηση των ταξιδιωτικών πληροφοριών είναι το κινητό.
Μάλιστα, σε αγορές με ώριμους διαδικτυακά χρήστες, όπως η Αμερική, η Αυστραλία, το Ηνωμένο Βασίλειο κ.λπ., η χρήση των κινητών ξεπερνά ακόμη και τη χρήση των υπολογιστών. Σε αυτό το περιβάλλον οι ξενοδόχοι καλούνται να ανταποκριθούν στις νέες ψηφιακές ανάγκες, πολλές φορές ακόμη και να τις προβλέψουν. Προηγήθηκε η επανάσταση της ψηφιακής τεχνολογίας στις αερομεταφορές, στις κρατήσεις διακοπών, στην πλοήγηση και στις έρευνες διαδικτυακής άντλησης πληροφοριών προορισμού, που έχει ανατρέψει τα παραδοσιακά μοντέλα λειτουργίας των τουριστικών επιχειρήσεων και συμπεριφοράς των καταναλωτών, δημιουργώντας ένα εντελώς καινούργιο και συνεχώς μεταβαλλόμενο ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Δημιουργία ευκαιριών
Η σημασία των ψηφιακών τεχνολογιών στον τουρισμό και η συμβολή τους στη δημιουργία ευκαιριών για καινοτομία βρέθηκε στο επίκεντρο συνεδρίου του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού που διοργανώθηκε την περασμένη Πέμπτη στη Βουδαπέστη, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Τουρισμού 2018.
Βασικό θέμα της εφετινής Παγκόσμιας Ημέρας Τουρισμού ήταν η ένταξη στον χάρτη της βιώσιμης ανάπτυξης όλων των δυνατοτήτων που παρέχει η τεχνολογία στον τουρισμό, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, οι ψηφιακές πλατφόρμες και τα «μεγάλα δεδομένα» (big data).
Ψηφιακές εφαρμογές
Οπως τονίστηκε στο συνέδριο, παγκοσμίως οι απαιτήσεις των καταναλωτών εξελίσσονται τόσο γρήγορα όσο και η ίδια η τεχνολογία κινητών μέσων. Χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Αυστραλία, η Σουηδία, η Ολλανδία, η Αυστρία και η Βρετανία είναι πρωτοπόρες στην αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, διαθέτοντας εξελιγμένες εφαρμογές που απλοποιούν τις επιχειρησιακές διαδικασίες και στηρίζουν το τουριστικό κοινό και τη βιομηχανία.
Στο άμεσο μέλλον, τονίστηκε, δεν θα υπάρχει δωμάτιο ξενοδοχείου που δεν θα διαθέτει έξυπνο προσωπικό βοηθό. Ηδη, η Alexa του Amazon και η Siri της Apple, που εκτελούν φωνητικές εντολές, έχουν αλλάξει τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων που δεν ήταν απαραίτητα τεχνολογικά ενημερωμένοι.
Οπως επισημάνθηκε στο συνέδριο, υπάρχουν πλέον αρκετά επιτυχημένα παραδείγματα ξενοδοχείων που διαφοροποιούνται, εφαρμόζοντας μαζική εξατομίκευση με σκοπό να εκπλήξουν και να ικανοποιήσουν τους επισκέπτες τους.
Η υποδοχή στα ξενοδοχεία, όσο εξυπηρετικός, ευγενικός ή αποτελεσματικός κι αν είναι ο υπάλληλος, ελάχιστα αρέσει πλέον στον ταξιδιώτη. Τη «λύση» έρχονται να δώσουν τα ηλεκτρονικά check in, που επιδιώκουν να απλοποιήσουν τη διαδικασία. Ετσι, στο ξενοδοχείο Yotel της Νέας Υόρκης εφαρμόζεται το self service check in σε ειδικά κιόσκια, όπου ο πελάτης παραλαμβάνει μόνος του το κλειδί του, χωρίς αναμονή. Το Yotel είναι το εμπορικό σήμα της εταιρείας, η οποία λειτουργεί άλλα τρία ξενοδοχεία στο Λονδίνο και στο Αμστερνταμ.
Επιπροσθέτως, στο ίδιο ξενοδοχείο της Νέας Υόρκης τελειοποιήθηκε πρόσφατα η λειτουργία του ρομπότ Yobot. Πρόκειται για ένα ρομποτικό σύστημα, το μοναδικό στο είδος του παγκοσμίως, το οποίο διαθέτει αρθρωτό βραχίονα και συλλέγει, αποθηκεύει και ανακτά τις αποσκευές των επισκεπτών στο λόμπι του ξενοδοχείου.
Το θεατρικά φωτισμένο ρομπότ λειτουργεί ως πόλος έλξης για τους επισκέπτες του ξενοδοχείου και στεγάζεται πίσω από ένα ασφαλές περίβλημα από γυαλί. Το ρομπότ σηκώνει και αποθηκεύει τις αποσκευές των επισκεπτών σε ένα από τα 117 ντουλάπια. Οταν οι φιλοξενούμενοι είναι έτοιμοι να φύγουν, παρουσιάζουν τη γραμματοσήμανσή τους στον Yobot, ο οποίος αμέσως ανακτά τις τσάντες τους.
24ωρη ενημέρωση
Στην αλυσίδα ξενοδοχείων Mama Shelter ξεκίνησε να λειτουργεί (σε ορισμένες μονάδες) η «εικονική ρεσεψιόν», παρέχοντας 24ωρη ενημέρωση για την κίνηση, τον καιρό και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Πρόκειται για υπηρεσία που έχει αποδειχθεί πολύ δημοφιλής. Το άκρως νεανικό ξενοδοχείο CityHub στο Αμστερνταμ διαθέτει οθόνες αφής στις φουτουριστικές «κάψουλές» του και προσφέρει στους πελάτες του μια σειρά από διαδραστικές υπηρεσίες, όπως τη δυνατότητα επιλογής φωτισμού στο δωμάτιο ανάλογα με τη διάθεση του φιλοξενουμένου: κόκκινο για ενέργεια και έντονες συναισθηματικά καταστάσεις, μπλε για χαλάρωση και ηρεμία.
Την ίδια στιγμή, η παγκόσμια ξενοδοχειακή αλυσίδα Starwood πήγε την εφαρμογή της τεχνητής νοημοσύνης στην ξενοδοχειακή φιλοξενία ένα βήμα παραπέρα. Στα ξενοδοχεία Aloft έχει κάνει ήδη το ντεμπούτο του ο ALO, ο πρώτος ρομποτικός μπάτλερ.
Ο ALO εξοικονομεί χρόνο στο room service και επιτρέπει την παραμετροποίηση των προσφερόμενων υπηρεσιών. Πρόκειται για μια πρωτοποριακή εφαρμογή αναγνώρισης φωνής, με την οποία ο πελάτης προσαρμόζει τον φωτισμό και τη θερμοκρασία του χώρου του με μια φωνητική εντολή. Επιπλέον, μπορεί να επιλέξει μουσική από το iPod του, χρησιμοποιώντας τη Siri, τον «έξυπνο» προσωπικό βοηθό της Apple.
Οι πελάτες ξεκλειδώνουν με το κινητό
Κάτι που επιβεβαιώνεται διαρκώς στις έρευνες για τις ξενοδοχειακές εμπειρίες, είναι πως ο πελάτης «μισεί» τα κλειδιά. Οι νέες τεχνολογίες «άκουσαν» το αίτημα αυτό και έδωσαν καινοτόμες απαντήσεις.
Στο CityHub του Αμστερνταμ, για παράδειγμα, χρησιμοποιούνται τα βραχιολάκια αναγνώρισης RFID. Εξασφαλίζουν πρόσβαση στο δωμάτιο, στο self service bar, στους προσωρινούς αποθηκευτικούς χώρους, αλλά και συμμετοχή σε μια κοινωνική πλατφόρμα όπου υπάρχει διάδραση ανάμεσα στους επισκέπτες του ξενοδοχείου.
Επίσης, στα ξενοδοχεία Aloft και Element and W έχουν, πλέον, καταργηθεί τα κλειδιά. Τα νέα κλειδιά είναι τα «έξυπνα» κινητά του κάθε πελάτη, που του ανοίγουν κάθε πόρτα στην οποία έχει πρόσβαση.
Επίσης, στα ξενοδοχεία Aloft και Element and W έχουν, πλέον, καταργηθεί τα κλειδιά. Τα νέα κλειδιά είναι τα «έξυπνα» κινητά του κάθε πελάτη, που του ανοίγουν κάθε πόρτα στην οποία έχει πρόσβαση.