Πρόσω ολοταχώς για την έναρξη των διαγωνιστικών διαδικασιών για τις υποπαραχωρήσεις δραστηριοτήτων στα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας. Στις πρώτες θέσεις της λίστας των υπό αξιοποίηση λιμένων βρίσκονται τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης (για το συγκεκριμένο θέμα υπήρξαν συζητήσεις και στο περιθώριο της πρόσφατης ΔΕΘ) και της Καβάλας, ενώ σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς με γνώση του θέματος ο διαγωνισμός για την Αλεξανδρούπολη εκτιμάται ότι μπορεί να βγει στον «αέρα» στα τέλη Οκτωβρίου με αρχές Νοεμβρίου και για την Καβάλα στις αρχές του Δεκεμβρίου.
Στην Αλεξανδρούπολη είχε βρεθεί ο πρεσβευτής των ΗΠΑ κ. Τζέφρι Πάιατ, ο οποίος είχε πει ότι η παρουσία του επιβεβαιώνει το αμερικανικό ενδιαφέρον για την περιοχή. Επίσης σε εκδήλωση τον Απρίλιο στη Θεσσαλονίκη είχε επισημάνει με νόημα πως οι μελλοντικοί διαγωνισμοί για τα λιμάνια της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας προσφέρουν «νέες ευκαιρίες» για βιομηχανική και αγροτική ανάπτυξη της Βόρειας Ελλάδας, ενώ ειδικά για την Αλεξανδρούπολη σημείωσε πως πρόκειται για σημείο «στρατηγικής» σημασίας.
«Ελκυστική» πρόταση για επενδυτές
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα δύο λιμάνια είναι τα πρώτα που μπορούν να προσελκύσουν σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, κυρίως λόγω της γεωστρατηγικής σημασίας τους.
Στο πλαίσιο αυτό, η Αλεξανδρούπολη είναι «ελκυστική» για τους επενδυτές και ήδη προσελκύει αυξημένο ενδιαφέρον για την εμπορευματική δραστηριότητα και τις προοπτικές της, καθώς το λιμάνι συνδέεται με την Εγνατία οδό, δίνοντας εύκολη δίοδο στα εμπορεύματα Ανατολής και Δύσης. Ουσιαστικά θα μπορεί να γίνει μεταφορά εμπορευμάτων μέσω σιδηροδρόμου προς λιμάνια των ανατολικών βαλκανικών χωρών (Βουλγαρία, Ρουμανία) και τα εμπορικά πλοία θα παρακάμπτουν τον Βόσπορο.
Παράλληλα αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική, μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα.
Το συγκεκριμένο λιμάνι έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον επενδυτικών σχημάτων από την Κίνα, τις ΗΠΑ, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Κατάρ.
Στους πυλώνες του master plan του λιμένα Αλεξανδρούπολης που τέθηκε υπό διαβούλευση σχετικά με την κατασκευή διεθνούς εμπορευματικού κέντρου, σημειώνεται ότι περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τον σχεδιασμό και την κατασκευή κτιριακών εγκαταστάσεων και υποδομών εμπορευματικού κέντρου και προσέλκυση δραστηριοτήτων ελαφράς μεταποίησης και υπηρεσιών logistics προστιθέμενης αξίας.
Επιπλέον στο ενδεικτικό περιεχόμενο της σύμβασης παραχώρησης σημειώνεται: «Ολοκληρωμένος σχεδιασμός χρήσεων γης και ανάπλασης παραλιακού μετώπου, προώθηση της ανάπλασης και κατασκευή τουριστικών – ψυχαγωγικών καταστημάτων και εγκαταστάσεων, ενσωμάτωση υποδομών θαλάσσιου αθλητισμού στη ζώνη ανάπλασης (δυτικά του ναΐσκου Αγ. Εύπλου), ενσωμάτωση μερών της ζώνης ακτοπλοΐας στον συνολικό σχεδιασμό με ενδεχόμενη ανάπτυξη και επιβατικού σταθμού». Για το θέμα της ανάπτυξης – λειτουργίας μαρίνας και θέσεων ελλιμενισμού σκαφών αναφέρεται: «Εκμετάλλευση υφιστάμενων θέσεων ελλιμενισμού σε Αλεξανδρούπολη και Μάκρη, αναβάθμιση υφιστάμενων υποδομών και αύξηση χωρητικότητας εγκαταστάσεων ελλιμενισμού σε Αλεξανδρούπολη και Μάκρη, μελέτη, χωροθέτηση, κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση νέας μαρίνας στην Αλεξανδρούπολη».
«Απόστολος Παύλος» και «Φίλιππος Β΄»
Σε ό,τι αφορά το λιμάνι της Καβάλας, αυτό εξυπηρετεί ήδη δραστηριότητα κρουαζιέρας – ακτοπλοΐας από τον επιβατηγό λιμένα «Απόστολος Παύλος», ενώ έχει και το «Φίλιππος Β΄», που είναι μόνο εμπορευματικό λιμάνι και έχει αυτονομία. Και αυτό το λιμάνι συνδέεται απευθείας με την Εγνατία Οδό.
Το λιμάνι της Καβάλας αποτελεί έναν σημαντικό κόμβο θαλάσσιων μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή, με ιδιαίτερη έμφαση στον χώρο των Ανατολικών Βαλκανίων, το οποίο διαθέτει επαρκείς υποδομές και φυσικά βυθίσματα για την εξυπηρέτηση μεγαλύτερων επιβατικών και εμπορικών πλοίων, σημειώνεται στην ιστοσελίδα του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας, ενώ γίνεται λόγος για ανταγωνιστικό τιμολόγιο αποθήκευσης φορτίων, εφαρμογή ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος στις λειτουργίες του λιμανιού και συνθήκες λειτουργίας και ασφάλειας βάσει των διεθνών προτύπων και κανονισμών.
Μετά τους λιμένες Αλεξανδρούπολης και Καβάλας, σειρά θα πάρουν τα λιμάνια της Ηγουμενίτσας και της Κέρκυρας στη δυτική απόληξη της Εγνατίας Οδού και ο Βόλος. Τα υπόλοιπα 5 λιμάνια (Πάτρα, Ηράκλειο, Λαύριο, Ραφήνα και Ελευσίνα) τα οποία βρίσκονται σε φάση ωρίμασης θα πάρουν τον δρόμο της αξιοποίησης από το 2019.
Οι σύμβουλοι που θα συνδράμουν το ΤΑΙΠΕΔ στους διαγωνισμούς έχουν προσληφθεί και σύμφωνα με πληροφορίες μέχρι το τέλος του μήνα θα υποβάλουν τις τεχνικοοικονομικές μελέτες.