Τα επίχειρα της επιβράδυνσης του αναπτυξιακού ρυθμού της κινεζικής οικονομίας πληρώνει η Apple ή την κόπωση των καταναλωτών από τα προϊόντα της; Μάλλον και τα δύο. Η συγκυρία για την πρωτοποριακή καλιφορνέζικη εταιρεία δεν είναι ευνοϊκή. Κάτι που αποτυπώνεται στην τιμή της μετοχής της – 58 δισ. δολάρια «έκαναν φτερά» μέσα σε λίγα λεπτά από τη χρηματιστηριακή της αξία στις 2 Ιανουαρίου, όταν προειδοποίησε ότι δεν θα πετύχει τους οικονομικούς στόχους της το τελευταίο τρίμηνο εξαιτίας της κάμψης των πωλήσεών της στην Κίνα. Η τελευταία «βουτιά» της μετοχής ανέβασε στο 30% τις απώλειες της αξίας της το τελευταίο τρίμηνο. Την περασμένη Τετάρτη η εταιρεία προανήγγειλε τη μείωση κατά 10% της παραγωγής iPhone το πρώτο τρίμηνο του 2019.
Αστοχίες
Ηταν η πρώτη φορά από το 2007, όταν ο ιδιοφυής Στιβ Τζομπς είχε παρουσιάσει ντυμένος στα μαύρα το πρώτο iPhone, που η Apple αναγνωρίζει ότι υπερεκτίμησε τη ζήτηση για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της. Αλλά δεν ήταν η πρώτη ούτε η τελευταία εταιρεία που απέδωσε τις οικονομικές αστοχίες της στην πτώση της ζήτησης στην Κίνα. Είχαν προηγηθεί η Ford, η Hyundai και η Nissan, ενώ ακολούθησαν και άλλες, με σημαντικότερη, ασφαλώς, τη μεγάλη της ανταγωνίστρια στον κλάδο των κατασκευαστών κινητών τηλεφώνων, την κορεατική Samsung.
Είναι σαφές και αδιαμφισβήτητο ότι το «φρενάρισμα» της κινεζικής οικονομίας αποδεικνύεται πιο απότομο από το προσδοκώμενο από τη νομενκλατούρα του Πεκίνου, που είχε κατά νου να εμποδίσει την «υπερθέρμανση» και να ανακόψει την τρελή κούρσα των τιμών των ακινήτων στις μεγάλες πόλεις. Εξάλλου την περασμένη Τετάρτη ανακοινώθηκε ότι το 2018 οι πωλήσεις αυτοκινήτων στην Κίνα μειώθηκαν (κατά 6%) για πρώτη φορά την τελευταία… εικοσαετία. Και δεν οφείλεται η πτώση μόνο στη μείωση της ζήτησης των δασμολογημένων (δίκην αντιποίνων) εισαγόμενων αυτοκινήτων από τις ΗΠΑ. Ακόμα και η μεγαλύτερη σε πωλήσεις κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία, η Geely, προανήγγειλε για εφέτος μηδενική αύξηση των πωλήσεών της.
Κορεσμός
Είναι η Κίνα, αλλά είναι και ο κορεσμός της Δύσης που ροκανίζουν τις πωλήσεις της Apple – των iPhone, για να είμαστε ακριβέστεροι. «Μετρήσεις της κοινής γνώμης για την απήχηση των «έξυπνων» κινητών έδειξαν ότι τα νέα μοντέλα της αμερικανικής φίρμας δεν ενθουσιάζουν τους καταναλωτές τόσο όσο στο παρελθόν. Η αγορά των smartphones είναι κορεσμένη κι αυτό θέτει προβλήματα στην Apple, καθώς η γκάμα των iPhone συνεισφέρει κατά 60% στο σύνολο των πωλήσεών της» αναφέρει ο Πιερ-Ιβ Ντιγκουά του «Figaro».
Ο ανταγωνισμός των κινεζικών Huawei στη χώρα παραγωγής τους αλλά και στην Ευρώπη, όπως και των επίσης κινεζικών Xiaomi και Oppo, αρχίζει να κοστίζει πολύ στην Apple. «Στην ευρύτερη περιοχή της Κίνας, που περιλαμβάνει το Χονγκ Κονγκ και την Ταϊβάν, η Apple πραγματοποιεί το 20% των πωλήσεών της. Οι καταναλωτές εκεί όμως έχουν αποκτήσει φθηνότερες και συνάμα αξιόπιστες εναλλακτικές, ενώ λόγω των εμπορικών διενέξεων με τις ΗΠΑ και της απαγόρευσης των πωλήσεων Huawei στις ΗΠΑ (για λόγους εθνικής ασφαλείας) έχουν γίνει και περισσότερο εθνικιστές» παρατηρεί η αναλύτρια του BBC Βιρτζίνια Χάρισον.
Πέρα από τα προβλήματα που ανέκυψαν για την Apple στην κινεζική αγορά, η εταιρεία αντιμετωπίζει επίσης τον κορεσμό των καταναλωτών στη Δύση (όλο και λιγότεροι σπεύδουν κάθε χρόνο να ανανεώσουν το iPhone τους) αλλά και… ασύμμετρα προσκόμματα όπως η δικαστική απαγόρευση των πωλήσεων των iPhone 7 και 8 στη Γερμανία (λόγω διαμάχης με την εταιρεία ημιαγωγών Qualcomm για τα τσιπάκια που χρησιμοποιούν). Τι μένει για τον διάδοχο του Τζομπς, Τιμ Κουκ; Μια καμπάνια για να διαφημίσει την ασφάλεια των προϊόντων του. «Ο,τι συμβαίνει στο iPhone σας παραμένει στο iPhone σας» είναι το σύνθημα της καμπάνιας που «τρολάρει» για τα αλλεπάλληλα κρούσματα διαρροής δεδομένων από το σύστημα Android που χρησιμοποιούν οι ανταγωνιστές της αμερικανικής φίρμας.