Δύο μεγάλους κινδύνους εκτροχιασμού της ελληνικής οικονομίας, καθώς η χώρα μπαίνει στον εκλογικό κύκλο, βλέπουν οι Βρυξέλλες: τις προσλήψεις στο Δημόσιο από τα «παράθυρα» και την καθυστέρηση, για πολιτικούς λόγους, εμβληματικών ιδιωτικοποιήσεων όπως είναι η πώληση του 50,1% των ΕΛΠΕ και η παραχώρηση της Εγνατίας σε ιδιώτες.
Οπως επισημαίνει ο Ντέκλαν Κοστέλο στην πρώτη έκθεση της μεταμνημονιακής εποχής για την Ελλάδα, «βασική πρόκληση είναι να τηρηθεί το 2019, μέχρι και το 2022, η αρχή της μίας πρόσληψης για καθεμία αποχώρηση από το Δημόσιο και να να αποφευχθούν προσλήψεις και η αύξηση του αριθμού των συμβασιούχων».
η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα, πέραν των 7.000 προσλήψεων που σχεδιάζει για το επόμενο έτος προκειμένου να καλύψει θέσεις υπαλλήλων που θα συνταξιοδοτηθούν, προτίθεται να μετατρέψει σε μόνιμες συμβάσεις 7.500 έκτακτων υπαλλήλων από ομάδες που θεωρεί ότι καλύπτουν μόνιμες ανάγκες του Δημοσίου (π.χ. αναπληρωτές καθηγητές). Δεδομένου ότι οι μονιμοποιήσεις θα γίνουν με αντίστοιχη μείωση του αριθμού των συμβάσεων προσωρινής απασχόλησης και το μισθολογικό κόστος θα παραμείνει ίδιο, η Επιτροπή έδωσε την έγκρισή της.
Ομως δεν παραλείπει να επισημάνει ότι «οι προσλήψεις έκτακτου προσωπικού αυξήθηκαν το 2018 σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2017 και επομένως απαιτείται προσεκτική παρακολούθηση. Είναι ζωτικής σημασίας το σχέδιο προσλήψεων να βασίζεται στον κανόνα 1 προς 1 και να μην αυξηθεί ο αριθμός των συμβασιούχων».

Οι αυξήσεις μισθών

Επιφυλάξεις εκφράζει η Επιτροπή και για την επαναφορά των συλλογικών διαπραγματεύσεων και τη σχεδιαζόμενη αύξηση του κατώτατου μισθού, σημειώνοντας ότι τα επίπεδα ανεργίας, ειδικά των νέων, παραμένουν υψηλά και πολλές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν ακόμη προβλήματα.
Σε μια προσεκτική διατύπωση τονίζει ότι «μέχρι σήμερα πολλές συλλογικές συμβάσεις έχουν επεκταθεί σε τομεακό επίπεδο και έχουν ως αποτέλεσμα μισθολογικές αυξήσεις σε ορισμένους τομείς, όπως ο τουρισμός. Ενα κρίσιμο ζήτημα για το μέλλον είναι εάν οι κοινωνικοί εταίροι, με τις συλλογικές συμβάσεις, μπορούν να δημιουργήσουν επαρκή περιθώρια για ευελιξία που να μπορεί να καλύψει επαρκώς επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν συγκεκριμένες προκλήσεις».
Για τον κατώτατο μισθό των 584 ευρώ, που θα αυξηθεί τον Ιανουάριο, σημειώνουν ότι προκειμένου να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητα και να μειωθεί η ανεργία, η αναθεώρηση πρέπει να γίνει με βάση μια αυστηρή ανάλυση της κατάστασης της αγοράς εργασίας.
Ειδικά για τον υποκατώτατο μισθό των 520 ευρώ η Επιτροπή θεωρεί ότι «μια τελική απόφαση θα πρέπει να ληφθεί μόνο αφού διεξαχθεί πλήρης ανάλυση αντικτύπου στις προοπτικές απασχόλησης των νέων, δεδομένου του υψηλού ποσοστού ανεργίας των νέων, εκ των οποίων το 41% αμείβεται με τον ελάχιστο μισθό».

«Μείνατε πολύ πίσω»

Αυστηρή γλώσσα χρησιμοποιεί η Επιτροπή για τις μεγάλες καθυστερήσεις που σημειώνει το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων, καθώς προβλέπει ότι κανένας στόχος για το 2018 δεν πρόκειται να επιτευχθεί.
Οπως αναφέρει στην έκθεση, πρόοδος υπάρχει μόνο στη μεταφορά και αξιοποίηση ακινήτων από την Ελληνική Εταιρεία Περιουσιακών Στοιχείων και Συμμετοχών. Ομως σε όλα τα μεγάλα πρότζεκτ υπάρχουν σοβαρές καθυστερήσεις. Συγκεκριμένα απαριθμεί τα εξής:
1Στην επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος» για 20 ακόμη χρόνια. Οι καθυστερήσεις στη διαδικασία για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών καθιστούν πλέον την ολοκλήρωση της συμφωνίας ύψους 1,3 δισ. ευρώ έως τέλος του 2018 πολύ δύσκολη, αν όχι ανέφικτη.
2Στην έναρξη εργασιών στο Ελληνικό, όπου λόγω της πολυπλοκότητας του έργου υπάρχει καθυστέρηση στον πολεοδομικό σχεδιασμό και στις περιβαλλοντικές εγκρίσεις καθώς και στην ανάθεση της άδειας χρήσης καζίνου. Εάν οι Αρχές συνεχίσουν τις προσπάθειες, το έργο θα μπορούσε να ξεκινήσει το πρώτο τρίμηνο του 2019.
3Στον διαγωνισμό για τα ΕΛΠΕ, όπου σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις για την πώληση του 50,1%.
4Στον διαγωνισμό για την Εγνατία, που χαρακτηρίζεται από «συστηματικές καθυστερήσεις και προβλήματα». Ουσιαστικά δεν σημειώνεται καμία πρόοδος στην παραχώρηση λόγω διαφόρων καθυστερήσεων που οφείλονται είτε στην Egnatia SA, είτε στο υπουργείο Υποδομών.
5Σημαντικές καθυστερήσεις σημειώθηκαν επίσης στην τροποποίηση του νόμου για τις τμηματικές παραχωρήσεις των περιφερειακών λιμένων.
6Στη μεταφορά του Ολυμπιακού Αθλητικού Κέντρου (ΟΑΚΑ) στην ΕΤΑΔ.
Η Επιτροπή μάλιστα προειδοποιεί την κυβέρνηση σημειώνοντας ότι «οι Αρχές πρέπει να λάβουν επείγοντα μέτρα για την αντιμετώπιση των πηγών καθυστερήσεων, καθώς αυτές οι καθυστερήσεις αντισταθμίζουν τις θετικές επιπτώσεις στον επενδυτή που μπορεί να προκύψει από προσφορές που προχωρούν καλά».