Η Μarfin Investment Group (MIG) είχε δώσει τα χέρια με τη Fortress για την εξαγορά του 78% που κατείχε η πρώτη στην Αttica Συμμετοχών. Η Attica Συμμετοχών (Blue Star Ferries, Superfast, Hellenic Seaways) είναι ο leader του κλάδου της ελληνικής ακτοπλοΐας με 33 πλοία, 400 εκατ. ευρώ τζίρο και 1.550 εργαζομένους. Το τίμημα που προσέφερε το αμερικανικό fund ήταν περίπου 1,4 ευρώ ανά μετοχή, που ανέβαζε την αποτίμηση για το 100% του ακτοπλοϊκού ομίλου πάνω από τα 300 εκατ. ευρώ και το enterprise value μαζί με τα δάνεια στα 600 εκατ. ευρώ. Σύμφωνη με το deal ήταν και η Τράπεζα Πειραιώς, βασική μέτοχος και πιστωτής της MIG. H ΜIG ως εταιρεία συμμετοχών δεν έχει έσοδα και δεν μπορεί να εξυπηρετήσει τον δανεισμό της που προσεγγίζει τα 700 εκατ. ευρώ και ως εκ τούτου η πώληση θυγατρικών – η αρχή έγινε με το Υγεία που μεταβιβάστηκε στη CVC Capital – είναι μονόδρομος για να πάρουν πίσω οι τράπεζες τα λεφτά τους.
Τα είχαν βρει
Η Fortress στη χρηματοδότηση της εξαγοράς δεν θα ήταν μόνη της. Το 25% του τιμήματος θα το έβαζε η Goldman Sachs. Εχουμε λοιπόν ένα deal που αγοραστής και πωλητής τα είχαν βρει και υπήρχαν και τα κεφάλαια για να υλοποιηθεί άμεσα. Και όμως αυτό το deal δεν έγινε.
Πολλά ειπώθηκαν: ότι μπήκε σφήνα τρίτος ενδιαφερόμενος, ότι η δραστική αύξηση της τιμής των καυσίμων «έριξε» το τίμημα, ή ότι το ρίσκο της χώρας απέτρεψε τους ενδιαφερομένους την τελευταία στιγμή.
Φαίνεται πως τίποτα από όλα αυτά δεν ισχύει. Ενδιαφέρον δεν έχει επιδείξει άλλος επενδυτής και η αύξηση της τιμής των καυσίμων δεν επηρέασε τις διαπραγματεύσεις. Και αυτό γιατί το αυξημένο κόστος για καύσιμα επηρεάζει μεν τα EBITDA αλλά ταυτόχρονα «γονατίζει» τον ανταγωνισμό. Επιπλέον, αν η Αttica, ως leader στον κλάδο, μετακυλούσε το κόστος στα εισιτήρια, ο ανταγωνισμός θα ήταν δύσκολο να διαφοροποιηθεί και η εταιρεία πολύ πιθανό να κέρδιζε επιπλέον μερίδια αγοράς.
Οι ευθύνες
Το deal χάλασε γιατί τα στελέχη της Goldman Sachs, αλλά και στη συνέχεια και τα στελέχη της Fortress συνειδητοποίησαν πως την επόμενη ημέρα της συναλλαγής θα ήταν υπεύθυνοι για τους 7,5 εκατ. επιβάτες που μεταφέρει ετησίως ο όμιλος.
Μια επίσκεψη μάλιστα στο «Blue Star Patmos» – από τα καλύτερα πλοία της αγοράς – την ώρα που γέμιζε με κόσμο και αυτοκίνητα έκανε τα στελέχη της Goldman Sachs να διαπιστώσουν τους υπαρκτούς κινδύνους για να συμβεί το οποιαδήποτε ατύχημα και έθεσαν τους προβληματισμούς τους στις επενδυτικές τους επιτροπές.
Προβληματισμοί που είχαν να κάνουν με την αποζημίωση για ένα απλό ατύχημα έως μια τρομοκρατική ενέργεια. Μάλιστα στην πορεία και η επενδυτική επιτροπή της Fortress συμμερίστηκε τις ευαισθησίες των στελεχών της Goldman Sachs και αποφάσισε να «παγώσει» τις διαπραγματεύσεις.
Πιο πολύ ενδιαφέρον όμως έχει η επόμενη ημέρα. Σε 10 μήνες από τώρα, και συγκεκριμένα στις 17.10.2019, η MIG θα πρέπει να αποπληρώσει ομολογιακό δάνειο με υπόλοιπο 142,5 εκατ. ευρώ στη Fortress, το οποίο είχε αγοράσει η τελευταία με έκπτωση από τη Eurobank.
Ενέχυρο για το δάνειο αυτό η Fortress έχει το 50,59% της Attica Συμμετοχών και το 52% της Vivartia, επίσης θυγατρικής της MIG. Τα λεφτά αυτά δεν τα έχει η MIG και για να μη χάσει τις θυγατρικές της θα πρέπει άμεσα, τους επόμενους δύο-τρεις μήνες, να βγάλει προς πώληση την Attica Συμμετοχών.
Θέλουν αντιπάλους
Ενδιαφερόμενοι υπάρχουν. Θα είναι σίγουρα η Fortress αλλά και η Goldman Sachs. Οι πληροφορίες μάλιστα τις θέλουν και αντιπάλους! Απλώς θα επιδιώξουν να αποκτήσουν τη μεγαλύτερη ελληνική ακτοπλοϊκή εταιρεία με deal διαφορετικής αρχιτεκτονικής: Θα κατέβουν σε συνεργασία με στρατηγικό επενδυτή, δηλαδή επιχειρηματία του κλάδου ο οποίος θα βάλει ένα μέρος των χρημάτων και θα έχει τη διαχείριση των πλοίων – άρα και την αποκλειστική ευθύνη για το μεταφορικό έργο – και οι δύο επενδυτικοί οίκοι θα τοποθετήσουν το μεγαλύτερο μέρος των κεφαλαίων και ουσιαστικά θα λειτουργήσουν ως δανείστριες τράπεζες των στρατηγικών επενδυτών. Ηδη αυτή την περίοδο έχουν αρχίσει και διαμορφώνονται οι συμμαχίες, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες η ΜΙG βρίσκεται σε συζητήσεις και με ένα τρίτο fund που ενδιαφέρεται αυτόνομα να αποκτήσει τον έλεγχο της Attica Συμμετοχών.
Το μετατρέψιμο δάνειο και το κέρδος της Fortress
Οι δεσμοί της Fortress με την Attica Συμμετοχών αρχίζουν τον Σεπτέμβριο του 2014, όταν η Fortress κάλυψε ομολογιακό δάνειο της Blue Star Ferries ύψους 50 εκατ. ευρώ, μετατρέψιμο σε νέες μετοχές της Attica Συμμετοχών.
Ηταν τότε που καμία τράπεζα δεν δάνειζε τον κλάδο και τα κεφάλαια της Fortress είχαν βοηθήσει να διατηρήσει τις δυνάμεις της η Αttica Συμμετοχών. Επίσης, η Fortress είχε συμβάλει στην επιτυχή διεκδίκηση της Ηellenic Seaways από την Attica Συμμετοχών που κατέστησε την τελευταία εθνικό πρωταθλητή στον κλάδο της ακτοπλοΐας.
Στις 7 Δεκεμβρίου 2018 η Fortress άσκησε το δικαίωμα ανταλλαγής των ομολογιών έκδοσης της Blue Star με ομολογίες έκδοσης της Attica μετατρέψιμες σε νέες μετοχές της Attica. Οι μετοχές αυτές αντιστοιχούν στο 28,63% του μετοχικού κεφαλαίου της Attica. H MIG για να μη λάβει χώρα η μετατροπή σε μετοχές επέλεξε να αποπληρώσει το δάνειο η Blue Star με δανεισμό.
Η αξία του δανείου ήταν 50 εκατ. αλλά σύμφωνα με τη σχέση ανταλλαγής η Fortress για να μην προχωρήσει στη μετατροπή θα λάβει περί τα 87 εκατ. ευρώ.
Η μητρική MIG με την κίνηση αυτή δείχνει ότι θέλει να «ανοίξει» το παιχνίδι της διεκδίκησης της Attica και να διεκδικήσει καλύτερο τίμημα.
Στη διαφορετική περίπτωση αν γινόταν η μετατροπή η MIG θα περιόριζε το ποσοστό της στην Attica στο 59% από 78% σήμερα, η Πειραιώς θα ήλεγχε περίπου το 8% και η Fortress το 28,63% όπως προαναφέρθηκε.
Ετσι, ένας νέος κύκλος εύρεσης επενδυτή δεν θα είχε πιθανότητες επιτυχίας αφού η Fortress με 28,63% ήδη θα αποθάρρυνε κάποιον τρίτο να ενδιαφερθεί. Παράλληλα, με το 59% της Attica προς πώληση η MIG θα λάμβανε αισθητά μικρότερο τίμημα και θα ήταν δύσκολο να αποπληρώσει τα δάνεια που λήγουν τον ερχόμενο Οκτώβριο.