«Οταν οι καταναλωτές και κυρίως οι πιο ευάλωτοι, οι οποίοι δαπανούν πάνω από το μισό εισόδημά τους για βασικά καθημερινά είδη, βομβαρδίζονται ταυτόχρονα από υψηλές τιμές και όργιο αισχροκέρδειας, η ζωή τους γίνεται αβίωτη» δηλώνουν οι εκπρόσωποι των καταναλωτικών οργανώσεων.

Από την πλευρά της κυβέρνησης και ειδικά από το επιτελείο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, τονίζεται ότι οι έλεγχοι για αισχροκέρδεια είναι συνεχείς, επισημαίνοντας ότι ήδη πάνω από 1.400.000 ευρώ είναι τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί, ενώ αναφέρουν ότι έχουν κλείσει και επιχειρήσεις.

Μάλιστα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του «Βήματος», έρχονται τις επόμενες ημέρες κι άλλες βαριές «καμπάνες» σε εταιρείες που διαπιστώθηκε ότι πωλούσαν προϊόντα με μεγαλύτερο μεικτό περιθώριο κέρδους σε σχέση με αυτό που είχαν προ της 1ης Σεπτεμβρίου του 2021, όπως ορίζει η πρόσφατη απόφαση για την περιστολή φαινομένων αθέμιτης κερδοφορίας.

647.000 ευρώ

Την προηγούμενη εβδομάδα, σε αλυσίδα σουπερμάρκετ επιβλήθηκε για αισχροκέρδεια το μεγαλύτερο πρόστιμο, ύψους 647.000 ευρώ, στην ιστορία της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, έπειτα από απόφαση του υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνη Γεωργιάδη.

Αξιόπιστες πηγές αναφέρουν ότι το πρόστιμο επιβλήθηκε καθώς η αλυσίδα σουπερμάρκετ πωλούσε προϊόντα με «καπέλο» στο μεικτό περιθώριο κέρδους άνω του 20%. Τα εν λόγω προϊόντα προέρχονταν κυρίως από την κατηγορία των ειδών διατροφής και συγκεκριμένα από την ομάδα των τροφίμων που τις τελευταίες εβδομάδες σπεύδουν να στοκάρουν οι καταναλωτές λόγω του φόβου για ελλείψεις και περαιτέρω ανόδου των τιμών με την αφορμή του πολέμου στην Ουκρανία. Στα επίμαχα προϊόντα, τα οποία δεν ξεπερνούσαν τους 10-12 κωδικούς, περιλαμβάνονταν και προϊόντα καθαρισμού, καθώς και είδη χαρτικών.

Διπλάσιο του «καπέλου»

Να σημειωθεί ότι το ύψος του προστίμου που επιβάλλουν οι ελεγκτικές αρχές είναι το διπλάσιο του «καπέλου» που έχει μπει στην τιμή επί του συνόλου των αποθεμάτων (πωληθέντων και μη), ενώ οι έλεγχοι επικεντρώνονται σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης.

Οι παραβάτες έχουν το δικαίωμα να προσφύγουν κατά της απόφασης επιβολής προστίμου ενώπιον των διοικητικών δικαστηρίων, εντός προθεσμίας των 60 ημερών.

Να σημειωθεί ότι το υπουργείο Ανάπτυξης δεν έδωσε στη δημοσιότητα το όνομα της αλυσίδας επικαλούμενο το κανονιστικό πλαίσιο. Σύμφωνα με πληροφορίες η αλυσίδα είναι η Lidl.

Σε σχετική ερώτηση του «Βήματος» η εν λόγω αλυσίδα δήλωσε ότι «η εταιρεία μας είναι υποχρεωμένη να ελέγξει και να αξιολογήσει κατ’ αρχάς εσωτερικά το περιεχόμενο και το αποτέλεσμα του διενεργηθέντος ελέγχου με τη συνεπακόλουθη επικοινωνία με τις αρμόδιες αρχές. Ακολουθούμε άλλωστε την προβλεπόμενη διαδικασία. Για εμάς είναι σημαντικό να υπάρχει διαφάνεια και σαφήνεια στη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία του κλάδου της εταιρείας».