Πολύτιμη αναμένεται η συμβολή του έργου στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα της Αθήνας, καθώς εκτιμάται πως καθημερινά θα πραγματοποιούνται 53.000 λιγότερες μετακινήσεις με ΙΧ. Εξέλιξη ιδιαίτερα σημαντική, καθώς σε όλη την Ευρώπη τα μέσα σταθερής τροχιάς είναι η σύγχρονη απάντηση για τη μείωση της ρύπανσης στις πόλεις από τα ΙΧ, η οποία κυμαίνεται από 21% έως 30%.
Επίσης, το έργο θα επιτρέπει την ανάκτηση από το σύστημα πέδησης (φρενάρισμα) των συρμών της μη χρησιμοποιούμενης ενέργειας και την επιστροφή και επαναχρησιμοποίησή της στο δίκτυο της πόλης, ενώ και τα επίπεδα θορύβου στις περιοχές αυτές θα μειωθούν σημαντικά. Τέλος, 1.216 μεγαβατώρες ενέργειας θα εξοικονομούνται καθημερινά, οδηγώντας στην έκλυση 318 λιγότερων τόνων διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα της πόλης.
Συγχρόνως, το έργο της Γραμμής 4 θα ενσωματώνει σύγχρονες τεχνολογίες και τάσεις από τον χώρο των μεταφορών, αλλά και καινοτόμες μεθόδους κατά τη διάρκεια της κατασκευής. Η πλέον εντυπωσιακή από αυτές τις τεχνολογικές καινοτομίες θα είναι οι 20 νέοι, πλήρως αυτόνομοι και αυτόματοι συρμοί σύγχρονης αισθητικής
Υπόγεια οι εκσκαφές
Με στόχο τη μείωση της κυκλοφοριακής όχλησης, σημαντικό μέρος των εκσκαφών για την κατασκευή του έργου θα γίνεται υπόγεια, και όχι με τη μέθοδο ανοικτού ορύγματος (cut & cover) όπως σε προηγούμενα έργα Μετρό, πρακτική που θα επιτρέπει την ελάχιστη δυνατή κατάληψη χώρου στα κατά τόπους εργοτάξια. Με την ταυτόχρονη χρήση δύο ολοκαίνουργων μηχανημάτων διάνοιξης σηράγγων (TBM), οι γνωστοί μας μετροπόντικες, οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα περιοριστούν στο ελάχιστο και δεν θα θυμίζουν σε τίποτα τα εργοτάξια των Γραμμών 2 και 3.
Τα δύο πρώτα εργοτάξια θα στηθούν στα δύο άκρα της γραμμής, ώστε να υποδεχθούν τους δύο μετροπόντικες. Ο πρώτος εργοταξιακός χώρος του έργου έχει ήδη στηθεί στην Κατεχάκη, όπου θα βρίσκεται το «στρατηγείο» της αναδόχου κοινοπραξίας, ενώ ο επόμενος θα βρίσκεται στο δυτικό άκρο, στη Λεωφόρο Βεΐκου. Βάσει του σχεδιασμού, τα δύο TBM θα «συναντηθούν» στην περιοχή του Ευαγγελισμού, προκειμένου να αποσυναρμολογηθούν για να χρησιμοποιηθούν σε μελλοντικά projects.
Ψηφιακό μοντέλο
Σε επίπεδο κατασκευής θα αξιοποιηθούν καινοτόμες ψηφιακές τεχνολογίες. Από τη Γραμμή 4 θα ξεκινήσει στη χώρα μας η εφαρμογή του μοντέλου Building Information Modeling (ΒΙΜ). Το BIM συγκεντρώνει όλα τα φυσικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά μιας υποδομής και δημιουργεί ένα ψηφιακό μοντέλο, το οποίο μπορεί να προσομοιάσει τη λειτουργία της υποδομής σε διαφορετικά σενάρια. Ετσι, δίνεται η δυνατότητα τόσο στον κατασκευαστή όσο και στον διαχειριστή της υποδομής να λαμβάνει αποφάσεις σε όλο τον κύκλο ζωής της υποδομής με το μικρότερο δυνατό περιθώριο λάθους, συμβάλλοντας στην εξοικονόμηση πόρων. Χάρη στο BIM, η Γραμμή 4 του Μετρό θα αποτελεί υπόδειγμα τεχνικού σχεδιασμού, αποδοτικότητας, κατασκευαστικής διαχείρισης και αρτιότητας.
Η Γραμμή 4 του Μετρό είναι αναμφίβολα ένα εμβληματικό έργο μεγάλου βεληνεκούς, με σημαντικό αντίκτυπο στην καθημερινότητα των πολιτών, καθώς θα επανασχεδιάσει ριζικά τον χάρτη των μετακινήσεων της Αθήνας. Παράλληλα αποτελεί μια κατασκευαστική και τεχνολογική πρόκληση μέσω της οποίας επιβεβαιώνονται η δυναμική και η τεχνογνωσία του Ομίλου ΑΒΑΞ, καθιστώντας τον βασικό κατασκευαστή έργων σταθερής τροχιάς στη χώρα και ισχυρό διεκδικητή έργων υποδομών γενικότερα, τα οποία αποτελούν εφαλτήριο ανάπτυξης και απασχόλησης για τα χρόνια που έρχονται.