Δεν είναι βραχύβιες και εύκολα υπερβάσιμες οι επιπτώσεις της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία για την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Αν το πρόβλημα ήταν μόνο οι βομβαρδισμένες μονάδες κατασκευής και τα εργοστάσια ανταλλακτικών και περιφερειακών εξαρτημάτων στην ευρύτερη περιοχή της πολεμικής σύρραξης, οι αναλυτές θα μιλούσαν μάλλον για ήσσονος σημασίας «συμβάντα». Υπάρχουν αναφορές για εργοστάσια στην ηρωικώς αμυνόμενη Ουκρανία που προσπάθησαν να μη διακόψουν τη λειτουργία τους παρά τον πόλεμο. Για να κατασκευάζουν επιβατικά αυτοκίνητα και εξαρτήματα ασφαλώς. Δίχως δηλαδή να έχουν μετατραπεί σε μονάδες κατασκευής πολεμικών υλικών και εξοπλισμού, όπως συμβαίνει συνήθως. Πολυδιάστατες οι επιπτώσεις Δημοσιογραφικές ανταποκρίσεις από την Ουκρανία αναφέρουν περιστατικά βιομηχανικών μονάδων να λειτουργούν κανονικά (τρόπος του λέγειν…) και από τη μια στιγμή στην άλλη να εκκενώνονται από τους εργαζομένους όταν ξαφνικά γίνονταν στόχοι ρωσικών πυραύλων. Και την επομένη το πρωί οι εργαζόμενοι να επιστρέφουν στο πόστο τους. Αλλά είναι και η παραγωγή των πρώτων υλών που δέχθηκε μεγάλο πλήγμα. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι οι επιπτώσεις της ρωσικής στρατιωτικής εισβολής στην Ουκρανία είναι πολυδιάστατες και πολυπαραγοντικές. Γι’ αυτό και προβλέπουν ότι θα πλήξουν την παραγωγή και τις πωλήσεις σε βάθος χρόνου διετίας. Εως 4 εκατ. οχήματα λιγότερα Τον Μάρτιο η S&P Global Mobility, πρώην IHS Markit, κατέβασε τον πήχη των προβλέψεών της για την παγκόσμια κατασκευή αυτοκινήτων κατά 2,6 εκατ. οχήματα το 2022 και το 2023. Εξαιτίας της πολεμικής σύγκρουσης και μόνο! Στο χειρότερο σενάριο – στην περίπτωση δηλαδή ενός μακρόχρονου πολέμου – οι απώλειες του κλάδου μπορεί να φτάσουν τα 4 εκατ. οχήματα. Συγκεκριμένα η ευρωπαϊκή αυτοκινητοπαραγωγή αναμένεται να μειωθεί κατά 9%, δηλαδή κατά 1 εκατ. οχήματα, τη διετία 2022-2023, σύμφωνα πάντα με την έρευνα της S&P Global Mobility. Η μεγαλύτερη ανησυχία αφορά τις ελλείψεις ανταλλακτικών και εξαρτημάτων, που ήδη πλήττουν τους ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Αλλά οι ειδικοί προειδοποιούν ότι μπορούν να επεκταθούν και σε άλλες αγορές, αν συνεχιστεί ο πόλεμος. Σε ξεχωριστή έκθεση, εξάλλου, οι αναλυτές-αξιολογητές της S&P Global Ratings προέβλεψαν πρόσφατα πτώση των πωλήσεων αυτοκινήτων παγκοσμίως κατά 2% συγκριτικά με τα επίπεδα του 2021. Πρόκειται για τεράστια μεταβολή των εκτιμήσεων, αν συγκριθεί με την προηγούμενη πρόβλεψη της S&P Global Ratings του Οκτωβρίου 2021 για αύξηση κατά 4% έως 6% των πωλήσεων συγκριτικά με τις πωλήσεις τη χρονιά που διανύουμε. Παλλάδιο και καταλύτες Η έκθεση της S&P Global Ratings υπογραμμίζει τις ελλείψεις κρίσιμων εξαρτημάτων για την αυτοκινητοβιομηχανία, που θα παρατηρηθούν εξαιτίας της πολεμικής σύρραξης, κάνοντας αναφορά ιδιαίτερα στις καλωδιώσεις (πλεξούδες) των οχημάτων, που σε έναν σημαντικό βαθμό οι κατασκευαστές προμηθεύονται από την Ουκρανία. Η Ρωσία συμμετέχει περίπου κατά το 40% στην παγκόσμια παραγωγή παλλαδίου, το οποίο χρησιμοποιείται στους καταλύτες αυτοκινήτων. Το παλλάδιο, παρεμπιπτόντως, είναι το πολύτιμο μέταλλο που ενδιαφέρει ως επί το πλείστον τους κλέφτες καταλυτών, οι οποίοι έχουν πληθύνει εσχάτως στην Ελλάδα και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Οι ειδικοί θυμίζουν ότι στις περιοχές όπου μαίνεται ο πόλεμος παράγονται επίσης σημαντικές ποσότητες νικελίου, που χρησιμοποιείται στην κατασκευή συσσωρευτών ηλεκτρικών οχημάτων. Αλλά και η προμήθεια της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας με κοινά ορυκτά και μέταλλα, όπως είναι ο σίδηρος, επίσης θα δυσκολέψει εξαιτίας του πολέμου. Μόνο ηλεκτρικά οχήματα στην Καλιφόρνια το 2035 H Καλιφόρνια μπορεί να είχε επί σειρά ετών για κυβερνήτη τον Αρνολντ Σβαρτσενέγκερ, που ήταν μέλος του Ρεπουμπλικανικού Κόμματος, αλλά παραδοσιακά ψηφίζει Δημοκρατικούς και εν γένει συγκεντρώνει φιλελεύθερα πνεύματα του πνεύματος, της τέχνης και της υψηλής τεχνολογίας. Την εβδομάδα αυτή οι αρχές της Πολιτείας αποκάλυψαν ένα πλάνο που προβλέπει τη σταδιακή κατάργηση των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσεως και την πώληση, από το 2035 και μετά, μόνο ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή άλλων οχημάτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων. Το πρόγραμμα προβλέπει το 2026 το ποσοστό πωλήσεων «καθαρών» αυτοκινήτων να φτάσει το 35% και το 2030 να έχει φθάσει στο 68%.