Από τη ρευστή μέχρι στιγμής πορεία του εκλογικού κύκλου εξαρτάται ο βηματισμός του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Ο ορίζοντας για τα βαριά χαρτιά του ΤΑΙΠΕΔ μετατίθεται πια στο δεύτερο εξάμηνο, με ορίζοντα και την επόμενη χρονιά. Εμβληματικά πρότζεκτ, όπως η Εγνατία Οδός και το 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, βρίσκονται σε αναμονή νομοθετικών πρωτοβουλιών, που δεν είναι εύκολο να αναληφθούν εντός προεκλογικής περιόδου. Ιδιαίτερα όταν το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη έχει βαρύνει και το κλίμα γύρω από το μοντέλο αξιοποίησης σημαντικών υποδομών της χώρας.
Το μεγαλύτερο μερίδιο στην πίτα των εσόδων που έχουν προβλεφθεί για το 2023 ανήκει στη μακροχρόνια παραχώρηση της Εγνατίας Οδού. Εχοντας ξεπεράσει τις δυσκολίες που δημιουργεί το δυσμενές μακροοικονομικό περιβάλλον, σημαντική εκκρεμότητα για τη συναλλαγή, ύψους 1,496 δισ. ευρώ, αποτελεί η υπουργική απόφαση καθορισμού των διοδίων, που είναι όμως μη δημοφιλής προεκλογικά. Η τιμή αρχικά θα ανέβει σε 0,04 ευρώ/χλμ. από 0,03 ευρώ/χλμ., για να φτάσει σταδιακά μετά την ολοκλήρωση της παραχώρησης στο ύψος των υπολοίπων αυτοκινητόδρομων, δηλαδή 0,06 ευρώ/χλμ.
Ο αερολιμένας
Για την εισαγωγή του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών στο ΧΑ αναμένεται η νομοθετική ρύθμιση που θα επιτρέψει στο ΤΑΙΠΕΔ να διαθέσει τη συμμετοχή του μέσω αρχικής δημόσιας προσφοράς αντί εμπορικής συναλλαγής. Πέρα από την ανάγκη πολιτικής επισφράγισης, η πολυπλοκότητα αυξάνεται γιατί θα πρέπει να οριστικοποιηθεί και η συμφωνία μετόχων. Βάσει σχεδιασμού το καναδικό fund PSP Investments, που ελέγχει το 40%, θα έχει δικαίωμα να αποκτήσει με σημαντικό premium επιπλέον 10%, κλειδώνοντας το μάνατζμεντ.
Με καλούς ρυθμούς προχωρούν οι εξελίξεις για τα λιμάνια. Τις επόμενες ημέρες αναμένεται η υπογραφή για το 67% του λιμένος Ηγουμενίτσας. Οπως διαμορφώνονται οι συνθήκες, πιθανώς να καταστεί εφικτό η σύμβαση μεταβίβασης έναντι 84,17 εκατ. ευρώ να προλάβει ανοιχτή τη Βουλή προς κύρωση. Με ορίζοντα το δεύτερο εξάμηνο προχωράει και η πώληση του 67% του λιμένος Ηρακλείου. Οι ενδιαφερόμενοι έχουν ήδη καταθέσει αιτήματα παράτασης για τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού.
Οσο για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το ΤΑΙΠΕΔ τρέχει αυτή την περίοδο σε δύο μέτωπα. Προχωρά με δύο παρεμβάσεις άμεσης προτεραιότητας για την αναβάθμιση των υποδομών, ενώ αναζητά παράλληλα σύμβουλο στρατηγικής και επιχειρηματικής ανάπτυξης, που θα καταρτίσει το business plan του λιμανιού. Τα δύο έργα, ύψους 23 εκατ., που οδεύουν προς χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, αφορούν την εκβάθυνση της λιμενολεκάνης και του διαύλου, καθώς και την ολοκλήρωση του εντός λιμένος οδικού δικτύου και σύνδεσή του με τη νέα Περιφερειακή Οδό.
Τα λιμάνια
Με πιλότο τη διαδικασία που ακολουθήθηκε στο λιμάνι του Πειραιά, προχωρά ο αναπτυξιακός σχεδιασμός για όλα τα λιμάνια που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ. Το Ταμείο λειτούργησε ως Αρχή Σχεδιασμού για την έγκριση του Προεδρικού Διατάγματος για το masterplan του ΟΛΠ, που περιλαμβάνει επενδύσεις 650 εκατ. ευρώ, τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων και τον καθορισμό των όρων δόμησης και χρήσεων γης. Το επόμενο διάστημα αναμένεται να ξεκινήσει η εγκριτική διαδικασία και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.
Προχωρούν, επίσης, οι διαδικασίες αδειοδότησης των λιμανιών Ραφήνας και Πάτρας, ενώ αναμένεται ο ορισμός του ΤΑΙΠΕΔ ως Αρχής Σχεδιασμού για τα λιμάνια της Χαλκίδας, Κύμης και Μυτιλήνης.
Η Αττική Οδός
Στην επόμενη κυβέρνηση θα περάσει και ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού. Οι εξελίξεις φέρνουν την ενδεικτική ημερομηνία της 29ης Μαΐου για την κατάθεση των προσφορών στη δίνη του εκλογικού κυκλώνα. Η μετάθεση της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού θέτει εν αμφιβόλω το χρονοδιάγραμμα, που ούτως ή άλλως είχε φτάσει στο μη περαιτέρω με την υφιστάμενη παραχώρηση να λήγει τον Οκτώβριο του 2024.