Υστερα από μια σχετική αδρανοποίηση της ρωσικής πλευράς, η οποία είχε ως αποτέλεσμα την απελευθέρωση πολλών περιοχών από τα ουκρανικά στρατεύματα, και πάλι φαίνεται η ρωσική επιθετικότητα να αναβιώνει. Εν τω μεταξύ η Ευρωπαϊκή Ενωση συνεχίζει να επιβάλλει πρόσθετες οικονομικές κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας, οι οποίες όμως δυστυχώς έχουν και αρνητικές συνέπειες σε βάρος της ίδιας της ΕΕ.
Χαρακτηριστικά είναι όσα συμβαίνουν στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών, όπου η ΕΕ απαγόρευσε στα πλοία των χωρών που την απαρτίζουν να μεταφέρουν ρωσικά εμπορεύματα.
Οπως αναφέρει ο ειδικός στα ναυτιλιακά συνάδελφος Λάμπρος Καραγιώργος στα «ΝΕΑ» της 8/10, «χωρίς ουσιαστικά αποτελέσματα φαίνεται να είναι οι κυρώσεις που έχουν επιβληθεί από τη Δύση στη Μόσχα, καθώς τα στοιχεία δείχνουν ότι αποτυγχάνουν να ανακόψουν το εξερχόμενο από τη Ρωσία θαλάσσιο εμπόριο.
Το πρωτοφανές μπαράζ απαγορεύσεων που έχει επιβληθεί σε χιλιάδες ρωσικές εταιρείες και ιδιωτικές και εμπορικές συναλλαγές το μόνο που κατάφερε είναι να μειώσει τον αριθμό των πλοίων που εξάγουν αγαθά από τα ρωσικά λιμάνια μόλις κατά 2%, σύμφωνα με τους έγκριτους βρετανικούς Lloyds».
Τι συμβαίνει ακριβώς; Οι απαγορεύσεις στη μεταφορά ρωσικών φορτίων έχουν επιβληθεί από την ΕΕ μόνο εκεί που μπορεί να έχουν ισχύ. Δηλαδή στα πλοία των χωρών που την απαρτίζουν.
Οι Ρώσοι αναζήτησαν πλοία για τις εξαγωγές τους από χώρες εκτός ΕΕ και πολύ εύκολα βρήκαν. Ετσι οι ρωσικές εξαγωγές συνεχίστηκαν σχεδόν ανεπηρέαστες από τις ευρωπαϊκές κυρώσεις, αφού η συνολική μεταφορική ικανότητα των πλοίων που αναχωρούν από τη Ρωσία μειώθηκε σε ετήσια βάση μόνο κατά 3,5%.
Πάντως το ύψος των εξαγωγών με πλοία επηρεάστηκε κάπως από τη συνεχιζόμενη ανησυχία για την ασφάλεια των πλοίων λόγω της εμπόλεμης ζώνης στη Μαύρη Θάλασσα. Ετσι οι συνεχιζόμενες μεταφορές διεξάγονται κυρίως από μικρότερα πλοία μεγάλης ηλικίας. Ακόμα και για τις επιτρεπόμενες μεταφορές σιτηρών της Ουκρανίας, βάσει της γνωστής συμφωνίας στην οποία πρωτοστάτησε η Τουρκία ως μεσολαβητής μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, οι κορυφαίοι πλοιοκτήτες αποφεύγουν σε μεγάλο βαθμό τις ουκρανικές συμβάσεις για μεταφορές σιτηρών λόγω των κινδύνων που αντιμετωπίζουν ή φοβούνται ότι μπορούν να αντιμετωπίσουν στον διάπλου της Μαύρης Θάλασσας.
Οπως και οι κυρώσεις που επέβαλε χάριν της Ουκρανίας η ΕΕ στον ενεργειακό τομέα με αποτέλεσμα την εκτόξευση των τιμών πετρελαίου και φυσικού αερίου σε πρωτοφανή ύψη, έτσι και με την απαγόρευση της μεταφοράς ρωσικών εμπορευμάτων από πλοία των χωρών της ΕΕ εκείνος που κυρίως υπέστη συνέπειες ήταν η ευρωπαϊκή ναυτιλία, αφού οι Ρώσοι βρήκαν εύκολα για τις εξαγωγές τους πλοία από χώρες εκτός ΕΕ και γενικά της Δύσης, καθώς στις κυρώσεις για την Ουκρανία εκτός ΕΕ, ΗΠΑ, Καναδά, Αυστραλίας και Ιαπωνίας δεν μετέχουν όλες σχεδόν οι υπόλοιπες χώρες, δηλαδή περισσότερες από τις μισές στον πλανήτη, μεταξύ των οποίων η Κίνα και η Ινδία.
Οι κυρώσεις αντίθετα πλήττουν τους ευρωπαίους πλοιοκτήτες ανάμεσα στους οποίους κορυφαία θέση έχουν οι Ελληνες και ιδιαίτερα όσοι έχουν τα πλοία τους με ελληνική σημαία. Δεν θα μας εξέπληττε μια τάση εγκατάλειψης του ελληνικού νηολογίου αν διαρκέσει ακόμη πολύ ο ουκρανικός πόλεμος.