Ο «δράστης» των ψηφιακών ραντεβού που μπήκαν εδώ και σχεδόν έναν χρόνο στη ζωή μας έχει όνομα και διεύθυνση. Η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ). Επικεφαλής, ο Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, καθηγητής στο Τμήμα Πληροφορικής και Τηλεματικής του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου στο αντικείμενο των Πληροφοριακών Συστημάτων και Προσομοίωσης, που έχει συνδέσει το όνομά του με την επιτυχημένη θητεία του (από το 2004 έως το 2009) ως γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών και τo Taxis. Κύριο χαρακτηριστικό των δραστηριοτήτων της Γενικής Γραμματείας που ανήκει στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι τα τελικά προϊόντα-υπηρεσίες που απευθύνονται πλέον όχι μόνο στη Δημόσια Διοίκηση και τους φορείς, αλλά κατά προτεραιότητα στους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Αλλά ας πιάσουμε το νήμα των πρωτοβουλιών της Γραμματείας από τα ψηφιακά ραντεβού. Το πρώτο που ρώτησα τον καθηγητή Αναγνωστόπουλο – παλαιό γνώριμο του πρώην βιομηχανικού συγκροτήματος στον σταθμό του Ηλεκτρικού στην Καλλιθέα που φιλοξενεί την «καρδιά» του ψηφιακού κράτους – είναι για τη σχέση ανάμεσα στους εμβολιασμούς και τα ψηφιακά ραντεβού: «Η πορεία των εμβολιασμών συνεχίζεται με ολοένα και αυξανόμενο ρυθμό σε όλη την Ελλάδα με ρυθμό πλέον των 30.000 ανά ημέρα, ενώ ήδη υπερβαίνουν το 1,35 εκατομμύριο. Καθημερινά στο emvolio.gov.gr παρατίθεται η πορεία των εμβολιασμών στην επικράτεια, καθώς και στατιστικά στοιχεία για κάθε περιοχή και τους πολίτες που έχουν λάβει την 1η και τη 2η δόση. Η διαδικασία των ψηφιακών ραντεβού και άμεσης ενημέρωσης των πολιτών μέσω SMS αποδεικνύεται πολύ αποτελεσματική». Κοινή διαπίστωση είναι ότι πρόκειται για έναν πρωτοποριακό τρόπο εξυπηρέτησης του πολίτη από δημόσιες υπηρεσίες, που μπορεί να αποτελέσει βασικό εργαλείο συναλλαγών με το Δημόσιο. Πώς θα λειτουργούν τα ψηφιακά ραντεβού; «Η λειτουργία των ψηφιακών ραντεβού είναι απλή: Ο πολίτης μπορεί από το σπίτι ή το γραφείο του να κλείσει μέσω του Gov.gr ραντεβού με υπάλληλο μιας υπηρεσίας επιλέγοντας την ώρα και την ημέρα που επιθυμεί. Οταν έλθει η ώρα αυτή, εξυπηρετείται μέσω τηλεδιάσκεψης, αφού ταυτοποιηθεί και λαμβάνει ηλεκτρονικά ό,τι έχει αιτηθεί». Ποια είναι η διαδρομή που ακολουθήθηκε για τα ραντεβού, αλλά και την εξέλιξή τους, τις ψηφιακές συναντήσεις; «Η εξ αποστάσεως εξυπηρέτηση με τη χρήση τηλεδιάσκεψης ξεκίνησε από την ΑΑΔΕ και συνεχίστηκε με τα ΚΕΠ και την υπηρεσία myKepLive που λειτουργεί σε πάνω από 60 Δήμους της χώρας, τον ΟΑΕΔ και προξενεία της χώρας μας. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα χρήσιμη εφαρμογή που υποκαθιστά τη φυσική παρουσία, αυξάνει την ταχύτητα απόκρισης της Δημόσιας Διοίκησης και εξυπηρετεί συμπολίτες μας με κινητικά προβλήματα και κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών. Ηδη έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερα από 55.000 ψηφιακά ραντεβού, γεγονός που όλοι αντιλαμβανόμαστε τη σημασία του, ιδιαίτερα την περίοδο της πανδημίας». Πώς ορίζεται η ψηφιακή καινοτομία, τι συμπεριλαμβάνει ως δραστηριότητες και ποια είναι η σχέση που διεκδικεί με την οικονομία και την κοινωνία; «Σε όλο τον κόσμο η βιομηχανία προϊόντων και παροχής υπηρεσιών μετασχηματίζεται ψηφιακά και αξιοποιεί ραγδαία αναπτυσσόμενες τεχνολογίες, όπως η ρομποτική, η 3D εκτύπωση και οι αισθητήρες (internet of things). Οι επιχειρήσεις οφείλουν να προσαρμόζονται διαρκώς στις τεχνολογικές αλλαγές προκειμένου να μην υστερούν στον διεθνή ανταγωνισμό. Το ίδιο ισχύει και για τη δημόσια διοίκηση. Ο ρυθμός των αλλαγών συνάδει με τον νόμο του Moore που περιγράφει την ταχύτητα εξέλιξης των τεχνολογιών πληροφορικής. Η υιοθέτηση των ψηφιακών τεχνολογιών δημιουργεί καινοτόμες μεθόδους στην παροχή υπηρεσιών, την παραγωγή και την εφοδιαστική αλυσίδα. Το διαδίκτυο πραγμάτων, υπηρεσιών, δεδομένων και ανθρώπων ήδη δημιουργείται και επεκτείνεται στο πλαίσιο μιας τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης Industry 4.0 που σήμερα συντελείται. Και αντίστοιχα οι τεχνολογίες νέφους θα μεταβάλουν σημαντικά τον τρόπο που υπολογιστικές υποδομές, προϊόντα και υπηρεσίες αναπτύσσονται και αξιοποιούνται από πολίτες, επιχειρήσεις αλλά και τη δημόσια διοίκηση». Ποια είναι τα οφέλη μιας επιχείρησης που υιοθετεί την ψηφιακή καινοτομία; «Βελτιωμένη συλλογή δεδομένων για τη λειτουργία της επιχείρησης και τους πελάτες της, με αποτέλεσμα βελτιωμένη διαχείριση πόρων και εξυπηρέτηση πελατών, επανασχεδιασμό διαδικασιών και μείωση του λειτουργικού κόστους. Επίσης, δυνατότητα μεγαλύτερης παραγωγικότητας, κερδοφορίας και απόκτηση ευελιξίας καθώς και δυνατότητα απόκτησης ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος ή, τουλάχιστον, επιβίωση». Ενα ιδιαίτερο θέμα είναι το πώς παράγεται η «ψηφιακή καινοτομία» και από ποιους; «Η ψηφιακή καινοτομία παράγεται μέσα από την έρευνα που διεξάγουν πανεπιστήμια, ερευνητικά κέντρα, κοινότητες ανάπτυξης λογισμικού αλλά και σε μεγάλο βαθμό ερευνητικές ομάδες γιγάντων αλλά και μικρότερων επιχειρήσεων της πληροφορικής και των επικοινωνιών». Ποιος είναι ο ρόλος του κράτους στη στήριξη των επιχειρήσεων που υιοθετούν την ψηφιακή καινοτομία; «Το κράτος μεριμνά για τη σύνδεση της ακαδημίας με τη βιομηχανία και για τη δημιουργία προϋποθέσεων και κινήτρων για εγκατάσταση μεγάλων επιχειρήσεων του χώρου της τεχνολογίας στη χώρα μας. Ταυτόχρονα, για την επανακατάρτιση του προσωπικού ώστε να διασφαλιστεί η ανταγωνιστικότητά των επιχειρήσεων καθώς και για να ενταχθούν σε χρηματοδοτούμενα προγράμματα δράσεις ψηφιακού μετασχηματισμού και επένδυσης στην τεχνολογική έρευνα και καινοτομία».