Είναι αμφιλεγόμενη προσωπικότητα ο Κάρλος Γκον, αλλά αν μη τι άλλο συγκαταλέγεται (αν και αυτοεξόριστος…) μεταξύ των λίγων «γερόλυκων» στον παγκόσμιο κλάδο του αυτοκινήτου. Από τον Λίβανο όπου έχει καταφύγει για να γλιτώσει από τις ιαπωνικές αρχές (ως γνωστόν φυγαδεύτηκε από τη Χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου μέσα σε μια βαλίτσα), ο πρώην επικεφαλής της Renault και της Nissan απεφάνθη ότι οι μοναδικοί αξιόλογοι και αξιόμαχοι ανταγωνιστές της Tesla και του πληθωρικού ιδρυτή της, Ελον Μασκ, είναι οι γερμανοί κατασκευαστές. Υπολογίσιμος ανταγωνιστής «Οι Γερμανοί είναι οι πρώτοι που, αφού άσκησαν σκληρή κριτική το 2008 και χλεύασαν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ανακάλυψαν αίφνης ότι ήταν επείγον να υιοθετήσουν την τεχνολογία αυτή, πράγμα που έκαναν τάχιστα. Κατά τη γνώμη μου, μια γερμανική φίρμα θα είναι εκείνη που θα εξελιχθεί στον πιο υπολογίσιμο ανταγωνιστή της πρωτοπόρου στην ηλεκτροκίνηση αμερικανικής Tesla» δήλωσε μιλώντας στο αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο CNBC ο Γκον. Ο λιβανέζικης καταγωγής γάλλος μάνατζερ ανέφερε μάλιστα δύο γερμανικούς ομίλους, τη Mercedes-Benz και τη Volkswagen. Φιλόδοξοι στόχοι για τις πωλήσεις Με αφορμή το νέο βιβλίο του με τίτλο «Σπασμένες Συμμαχίες: Η άνοδος και η πτώση μιας παγκόσμιας αυτοκρατορίας του αυτοκινήτου», ο Κάρλος Γκον είπε ότι οι ιάπωνες κατασκευαστές κινήθηκαν πολύ αργά προς την ηλεκτροκίνηση και αυτό θα το πληρώσουν. Δεν αναφέρθηκε, ωστόσο, στις αμερικανικές General Motors και Ford Motor, οι οποίες αμφότερες επενδύουν δισεκατομμύρια δολάρια τα τελευταία χρόνια στην τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης. Στην ιστοσελίδα του CNBC αναφέρεται ότι η Volkswagen τα τελευταία χρόνια (και μετά το σκάνδαλο dieselgate με τις παραποιήσεις των εκπομπών ρύπων, που έπληξε καίρια τη φήμη του γερμανικού ομίλου) ακολουθεί μια ιδιαίτερα επιθετική πολιτική προώθησης των πωλήσεων ηλεκτροκίνητων μοντέλων της σε διεθνή κλίμακα. Ο όμιλος υπολογίζει ότι περισσότερα από 70% των πωλήσεων αυτοκινήτων με την επωνυμία Volkswagen στην Ευρώπη θα αφορά έως το έτος 2030 ηλεκτροκίνητα οχήματα. Στις αγορές των ΗΠΑ και της Κίνας η VW προβλέπει ότι το ήμισυ των πωλήσεών της το 2030 θα αφορά ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο Γκον σημείωσε ότι απόδειξη της μεγάλης στροφής που κάνει ο κλάδος προς την ηλεκτροκίνηση αποτελεί ο μεγάλος αριθμός νεοφυών εταιρειών κατασκευής ηλεκτρικών και αυτόνομων οχημάτων. Ο πρώην μάνατζερ δεν ανέφερε επωνυμίες, αλλά το CNBC μνημόνευσε κάποιες φίρμες που ήδη έχουν γίνει γνωστές, όπως η Rivian, η Lucid, η Fisker και η Lordstown Motors. Ελλειψη ημιαγωγών και συσσωρευτών Οι αυτοκινητοβιομηχανίες στο σύνολό τους έχουν αναγκαστεί να μειώσουν την παραγωγή τους το τελευταίο διάστημα λόγω της παγκόσμιας έλλειψης ημιαγωγών και συσσωρευτών. Εξαίρεση στον κανόνα φαίνεται πως αποτελεί η Tesla, η οποία ξεπέρασε κάθε προσδοκία το τρίτο τρίμηνο του 2021, αφού κατάφερε να παραδώσει 241.300 ηλεκτρικά αυτοκίνητα – οι ειδικοί της StreetAccount υπολόγιζαν ότι θα παρέδιδε μόνο 220.900 οχήματα. Υποδειγματικές προμήθειες Η διοίκηση της εταιρείας του Ελον Μασκ καταφέρνει να αντεπεξέρχεται καλύτερα στο πρόβλημα της έλλειψης ημιαγωγών και μπαταριών, καθώς έχει διαφοροποιήσει με τον αποδοτικότερο τρόπο τους προμηθευτές της και διαθέτει μία από τις αποτελεσματικότερες εφοδιαστικές αλυσίδες, όπως σημειώνουν οι αναλυτές. Η αυτοκινητοβιομηχανία λειτουργεί δύο μεγάλες μονάδες παραγωγής στο Φρεμόντ της Καλιφόρνια των ΗΠΑ και στη Σανγκάη της Κίνας. Πέραν του ότι συνεργάζεται με την Panasonic στην κατασκευή μπαταριών στη μονάδα του Ρίνο της Νεβάδας, εισάγει στις ΗΠΑ και μπαταρίες λιθίου-φωσφορικού σιδήρου και από την Κίνα για να εφοδιάσει με αυτές αυτοκίνητα (Model 3) που κατασκευάζει στο Φρεμόντ και προορίζονται για την αμερικανική αγορά. Τραπεζάκια έξω στη Νέα Υόρκη και μέσα στο καταχείμωνο Η πανδημική κρίση έβγαλε τους καταναλωτές έξω από τα καταστήματα εστίασης και αυτοί δεν μοιάζουν διατεθειμένοι να επιστρέψουν. Μπροστά στην προοπτική αυτή και εν όψει της έλευσης του χειμώνα οι ιδιοκτήτες σπεύδουν να δημιουργήσουν τις πλέον φιλόξενες συνθήκες για την πελατεία τους στον… περιβάλλοντα χώρο των καταστημάτων τους. Ακόμα και σε πόλεις των ΗΠΑ με πολικές θερμοκρασίες τον χειμώνα, όπως η Νέα Υόρκη. Ο δήμαρχος της μεγαλούπολης Μπιλ ντε Μπλάζιο ετοιμάζει τους όρους και τις προϋποθέσεις που θα κάνουν απολαυστικό ένα υπαίθριο δείπνο μέσα στο καταχείμωνο. Δύσκολη η εξίσωση… «Δεν έχουμε φιλική προς εμάς διακυβέρνηση» Ενα σύμπλεγμα καταδίωξης έχει καταλάβει τον Ελον Μασκ το τελευταίο χρονικό διάστημα και ο ίδιος ο πολυσχιδής και πολυπράγμων επιχειρηματίας ονοματίζει ως υπεύθυνο για αυτό τον πρόεδρο των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν και την κυβέρνησή του. Ο διευθύνων σύμβουλος της πρωτοποριακής εταιρείας (αποκλειστικά) ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla Inc. μιλώντας στο Μπέβερλι Χιλς της Καλιφόρνιας είπε ότι η διακυβέρνηση Μπάιντεν είναι προκατειλημμένη απέναντι στην επιχείρησή του. Ως απόδειξη γι’ αυτό ο Μασκ επικαλέστηκε πρόσφατη εκδήλωση στον Λευκό Οίκο με θέμα την ηλεκτροκίνηση, κατά την οποία δεν έγινε ουδεμία αναφορά στη δική του αυτοκινητοβιομηχανία. «Δεν είπαν ούτε λέξη για την Tesla, ενώ μνημόνευσαν την General Motors και τη Ford ως τις αρμοδιότερες αμερικανικές βιομηχανίες για να απαντήσουν στη ρωσική επανάσταση της ηλεκτροκίνησης» είπε ο αμερικανός μάνατζερ. «Δεν έχουμε την πλέον φιλική προς εμάς διακυβέρνηση. Φαίνεται πως ποδηγετείται από τα συνδικάτα» πρόσθεσε. Οπως σημειώνει το Bloomberg, η εδρεύουσα στο Πάλο Αλτο της Καλιφόρνιας Tesla απασχολεί περίπου 10.000 εργαζομένους στη μονάδα παραγωγής κοντά στο Φριμόντ. «Το συνδικάτο United Auto Workers έχει προσπαθήσει επανειλημμένως να οργανώσει τους εργαζομένους στο Φριμόντ, δίχως όμως αποτέλεσμα» σημειώνει το αμερικανικό πρακτορείο ειδήσεων. Νωρίτερα, πάντως, σε συνέντευξή του ο Ελον Μασκ αναφερόμενος στα διαστημικά του σχέδια και στην εταιρεία του Space Exploration Technologies Corp. είπε ότι η συνεργασία του με την αμερικανική κυβέρνηση αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων του. Ο Μασκ, που βάσει του δείκτη των δισεκατομμυριούχων τον οποίο έχει καταρτίσει και ενημερώνει ανελλιπώς το Bloomberg (Bloomberg Billionaires Index) διαθέτει περιουσία που αγγίζει τα 210 δισ. δολάρια, είπε ότι δεν εισπράττει μισθό ούτε από τον διαστημικό όμιλό του SpaceX ούτε από την Tesla, αλλά πληρώνει φόρο με συντελεστή 53% για τα δικαιώματα των stock options που ασκεί. «Οι φόροι που πληρώνω είναι πολύ υψηλοί. Πληρώνω τα μισά χρήματα από αυτά που κερδίζω» είπε χαρακτηριστικά ο Μασκ και προέβλεψε αύξηση των φορολογικών συντελεστών την επόμενη χρονιά.