Εφτάψυχος φαίνεται να είναι ο κλάδος των αναψυκτικών στην Ελλάδα, και η επενδυτική κινητικότητα, που κλιμακώνεται τα τελευταία τρία χρόνια, το επιβεβαιώνει.

Ακόμη κι αν τα deals αφορούν ένα μικρό κομμάτι από τα περίπου 400 εκατ. ευρώ που αθροίζει συνολικά η αγορά της «φυσαλίδας», δηλαδή όσο έχει αφήσει «ελεύθερο» η Coca-Cola 3E, αδιαμφισβήτητος ηγέτης του κλάδου με συνολικό μερίδιο που ξεπερνά το 60%.

Είναι ενδεικτικό ότι μετά τις καλές επιδόσεις του 2023 – παρά το πληθωριστικό σοκ αλλά και τις σημαντικές ανατιμήσεις που έκαναν οι εταιρείες –, η αγορά των αναψυκτικών συνεχίζει να κινείται με ανοδικούς ρυθμούς και εφέτος.

Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, ελέω και της αυξημένης τουριστικής κίνησης, οι συνολικές πωλήσεις σε όγκο κατέγραψαν αύξηση κοντά στο 10%, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου.

Την ίδια ώρα ωστόσο ο ανταγωνισμός έχει κοκκινίσει, με την αγορά του all-day HoReCa να εξελίσσεται σε «εμπόλεμη ζώνη», ενώ δεν λείπουν οι «αψιμαχίες» και στα ράφια των σουπερμάρκετ.

Τα μερίδια

Το να βρει κάποιος Pepsi στο μενού ενός εστιατορίου «είναι ένα κυνήγι θησαυρού», δήλωσε πριν από λίγες μέρες η Inga Dengel, η γενική διευθύντρια της PepsiCo Hellas, αποτυπώνοντας μεν την πραγματικότητα, ήτοι το εξαιρετικά μικρό μερίδιο αγοράς της πολυεθνικής στην «κρύα» σερβιριζόμενη αγορά (περίπου 5% υπολογίζεται το μερίδιο της Pepsi Cola σε ξενοδοχεία, εστιατόρια και καφετέριες), αλλά ταυτόχρονα και «τη μεγάλη ευκαιρία ανάπτυξης στο HoReCa», παρότι «οι κόκκινοι φίλοι είναι αρκετά μεγάλοι», όπως παραδέχθηκε η ίδια.

Το come back της PepsiCo στην ελληνική αγορά, η οποία σε μια τριετία (2013-2016) είχε βάλει λουκέτο σε δύο εργοστάσια που είχε στη χώρα μας (στα Οινόφυτα και στο Λουτράκι), περιλαμβάνει πλέον την επιστροφή του 60% της παραγωγής των αναψυκτικών της πίσω στα πάτρια.

Οχι όμως μέσω δικής της παραγωγικής μονάδας, μιας και δεν υπάρχει ένα τέτοιο ενδεχόμενο στον σχεδιασμό της στην παρούσα φάση, αλλά μέσω συνεργατών, όπως η NU Aqua.

Συνεργασίες

Η εν λόγω εταιρεία με πρόεδρο τον Δημήτρη Μπαμπάκο, που αγόρασε το κλειστό εργοστάσιο της PepsiCo στο Λουτράκι το 2021, από τον Δεκέμβριο θα παράγει τα αναψυκτικά της πολυεθνικής σε συσκευασία PET, ενώ ήδη από πέρυσι η ΕΨΑ, που έχει περάσει στον έλεγχο του επενδυτικού ταμείου SMERemediumCap, με επικεφαλής τον Νίκο Καραμούζη, ανέλαβε την παραγωγή σε κουτί της ΗΒΗ. Και οι δύο συμφωνίες έχουν τριετή διάρκεια. Μάλιστα σε ό,τι αφορά τη συμφωνία με την ΕΨΑ, της οποίας τα μερίδια δεν εξελίσσονται όπως θα περίμενε η νέα ιδιοκτησία, πληροφορίες κάνουν λόγο ότι μπορεί να επεκταθεί και στην παραγωγή της Pepsi Cola και της 7Up σε κουτί.

Βεβαίως δεν μπορεί να αποκλειστεί η συνεργασία και με άλλον εμφιαλωτή, χωρίς όμως να εξετάζονται εξαγορές στον τομέα των αναψυκτικών, κάτι που δεν αποκλείεται στον κλάδο των σνακ όπου η PepsiCo Hellas, μέσω των προϊόντων Tasty, κάνει τα 2/3 του τζίρου της, κατέχοντας ηγετική θέση στην ελληνική αγορά.

Πέρυσι ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών της PepsiCo Hellas ανήλθε σε 238,289 εκατ. ευρώ (+18,45% έναντι του 2022), με τα καθαρά αποτελέσματα προ φόρων να διαμορφώνονται στα 2,624 εκατ. ευρώ από 5,739 εκατ. ευρώ, που ήταν στη χρήση του 2022, λόγω και του εσόδου των 6,093 εκατ. ευρώ από την πώληση του εργοστασίου στο Λουτράκι.

Επενδυτικό πλάνο

Η Χήτος ΑΒΕΕ, γνωστή μεταξύ άλλων για το brand Ζαγόρι, που «τρέχει» στο 8μηνο του 2024 με +20% σε αξία και +18% σε όγκο, υπέγραψε πρόγραμμα χρηματοδότησης ύψους 21 εκατ. ευρώ με το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και την Τράπεζα Πειραιώς, καθώς στοχεύει στην υλοποίηση ενός επενδυτικού πλάνου άνω των 25 εκατ. ευρώ, με έμφαση στη βελτίωση της αποδοτικότητας παραγωγής και τον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Παράλληλα, η Ζήρεια ΕΠΕ, 100% θυγατρική της Χήτος, υλοποιεί επένδυση 3 εκατ. ευρώ στις παραγωγικές της εγκαταστάσεις στην Κόρινθο, αυξάνοντας τη δυναμικότητα του Ομίλου Green Beverages, ώστε να καλύψει τις ανάγκες της περιόδου υψηλής ζήτησης.

Η ολοκλήρωση του επενδυτικού πλάνου αναμένεται να οδηγήσει σε αυξημένη λειτουργική κερδοφορία από το τέλος του 2025, ενώ για εφέτος εκτιμάται ότι ο κύκλος εργασιών θα κλείσει άνω των 115 εκατ. ευρώ.

Εξαγωγές

Πάντως κατά την περσινή οικονομική χρήση, την πρώτη μετά την ενσωμάτωση της Green Cola Hellas και της Green Cola Operations, τα προ φόρων αποτελέσματα της εταιρείας παρέμειναν ζημιογόνα, ωστόσο η ζημία περιορίστηκε σε 2,7 εκατ. ευρώ έναντι 4,2 εκατ. ευρώ το 2022, ενώ τα έσοδα ανήλθαν σε 98,2 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 24% έναντι του 2022.

Εκτός από την εγχώρια αγορά, η εταιρεία εστιάζει στην ενδυνάμωση του εξαγωγικού της προσανατολισμού, με ιδιαίτερη έμφαση στις αγορές της Μέσης Ανατολής και της Ευρώπης.

Σημειώνεται πως το προσωπικό της Χήτος ΑΒΕΕ αυξήθηκε στα 477 άτομα, από 417 έναν χρόνο πριν.

Νέος παίκτης με επενδυτικό πλάνο 100 εκατ. ευρώ

Εντείνεται ο ανταγωνισμός για τα μερίδια του τσαγιού

Το «χτίσιμο» μεριδίων στην αγορά του HoReCa είναι το ζητούμενο και για την Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων, γνωστή με το σήμα Βίκος, η οποία επενδύει σε μια ευέλικτη εμπορική πολιτική.

Η γιαννιώτικη επιχείρηση της οικογένειας Σεπετά, που κλείνει μια δεκαετία στην αγορά των αναψυκτικών, έχοντας ηγετικά μερίδια στο εμφιαλωμένο νερό, πλέον μπαίνει δυναμικά και στην κατηγορία του τσαγιού, ενώ υλοποιεί με γοργούς ρυθμούς το επενδυτικό της πλάνο των 100 εκατ. ευρώ.

«Ηδη έχει ολοκληρωθεί το 70% της εκταμίευσης του ποσού της σύμβασης από το Ταμείο Ανάκαμψης και, βάσει του αρχικού πλάνου, η ολοκλήρωση των επενδύσεων που αφορούν, μεταξύ άλλων, τη διεύρυνση κτιριακών υποδομών, χώρους logistics και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, θα γίνει το 2026» σημείωσε ο αντιπρόεδρος της εταιρείας, Κωνσταντίνος Σεπετάς.

Σε επίπεδο οικονομικών μεγεθών η Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων, αφήνοντας πίσω της το 2022 που υπήρξε συμπίεση κερδών λόγω του υψηλού κόστους ενέργειας και των μεταφορικών, το 2023 σημείωσε αύξηση εσόδων στα 118 εκατ. ευρώ (+12,34%), κέρδη προ φόρων 13,6 εκατ. ευρώ, ενώ αύξησε και τον αριθμό των εργαζομένων της σε 552 (+8%).