10 e-βήματα για ίδρυση επιχείρησης χωρίς γραφειοκρατία

Εναρξη εμπορικής δραστηριότητας ηλεκτρονικά μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης στο πλαίσιο της προσπάθειας απλούστευσης των φορολογικών διαδικασιών

Από τον υπολογιστή του σπιτιού ή ακόμη και από το κινητό έχουν τη δυνατότητα οι έλληνες πολίτες να ιδρύσουν μια ατομική επιχείρηση μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-EΨΠ). Πρόκειται για μια ηλεκτρονική υπηρεσία της ΑΑΔΕ, στο πλαίσιο της προσπάθειας απλούστευσης των φορολογικών διαδικασιών και τον περιορισμό της γραφειοκρατίας.

Για τη χρήση της υπηρεσίας απαιτείται ο ενδιαφερόμενος: Να διαθέτει ελληνικό ΑΦΜ, να είναι ενήλικος έλληνας υπήκοος ή υπήκοος άλλου κράτους-μέλους της Ευρωπαϊκής Ενωσης, να μην έχει ήδη ατομική επιχείρηση, η έδρα της επιχείρησης να είναι στην Ελλάδα.

Τα στοιχεία που θα χρειαστεί να γνωρίζει καθώς θα του ζητηθούν να τα συμπληρώσει είναι: Οι προσωπικοί κωδικοί πρόσβασης στο Taxisnet, ο Αριθμός Ταυτότητας Ακινήτου για ιδιόκτητη έδρα ή ο αριθμός συμβολαίου και το έτος σύνταξής του για μισθωμένη έδρα με την προϋπόθεση ότι στο μισθωτήριο αναγράφεται ο ΤΚ στη διεύθυνση της έδρας. Τα στοιχεία της επιχείρησης όπως Κωδικό Αριθμό Δραστηριότητας (ΚΑΔ) και εμπορικό τίτλο.

Ωστόσο τα πλεονεκτήματα της ηλεκτρονικής εφαρμογής μπορούν να «απολαύσουν» μόνο όσοι πολίτες εκκινούν ατομική επιχείρηση με εμπορική δραστηριότητα. Για τις ατομικές επιχειρήσεις μη εμπορικής δραστηριότητας (π.χ. δικηγόροι) ισχύει η φυσική διαδικασία και μόνο. Ταυτόχρονα αδιευκρίνιστο παραμένει, σύμφωνα με τους λογιστές, εάν «χτυπάει» το σύστημα χρησιμοποιώντας το ηλεκτρονικό μισθωτήριο κατοικίας και όχι επαγγελματικής στέγης. Οσοι επιθυμούν να προχωρήσουν σε έναρξη εμπορικής δραστηριότητας ηλεκτρονικά θα πρέπει να ακολουθήσουν τα 10 παρακάτω βήματα.

1.

Είσοδος στην ηλεκτρονική εφαρμογή

Ο ενδιαφερόμενος εισέρχεται στην ειδική ηλεκτρονική εφαρμογή, κατόπιν αυθεντικοποίησής του με τη χρήση των κωδικών διαπιστευτηρίων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (taxisnet).

Σημειώνεται ότι αυθεντικοποίηση γίνεται και με τη χρήση των κωδικών-διαπιστευτηρίων των συστημάτων ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), καθώς και με τη χρήση εγκεκριμένου πιστοποιητικού ηλεκτρονικής υπογραφής.

Για την εγκυρότητα των στοιχείων του ΑΦΜ γίνονται οι απαραίτητες διασταυρώσεις με το φορολογικό μητρώο της ΑΑΔΕ. Σε περίπτωση που δεν επιβεβαιωθούν τα στοιχεία του ΑΦΜ, ο ενδιαφερόμενος δεν έχει δικαίωμα χρήσης της εφαρμογής και ενημερώνεται προκειμένου να απευθυνθεί στην αρμόδια ΔΟΥ.

2.

Επιλογή τρόπου σύνδεσης

Μετά την αυθεντικοποίηση και την είσοδό του στο σύστημα ο χρήστης επιλέγει τον τρόπο με τον οποίο επιθυμεί να συνδεθεί στην εφαρμογή.

Ειδικότερα, εισέρχεται στην εφαρμογή είτε ο ίδιος, επιλέγοντας στην περίπτωση αυτή το πεδίο σύνδεσης «ιδίας χρήσης», είτε ως εκπρόσωπος φυσικού προσώπου, για παράδειγμα λογιστής, που επιθυμεί να προβεί σε έναρξη ατομικής επιχείρησης, επιλέγοντας το πεδίο σύνδεσης «εκ μέρους τρίτου».
Στην περίπτωση επιλογής του πεδίου της «ιδίας χρήσης», στην οθόνη του χρήστη εμφανίζονται τα προσωπικά στοιχεία του αιτούντος, ήτοι, όνομα, επώνυμο, πατρώνυμο, ΑΦΜ και ΔΟΥ.

3.

Επιλογή τύπου έδρας

Ακολούθως ο χρήστης επιλέγει τον τύπο της έδρας της επιχείρησης: ιδιόκτητη ή μη ιδιόκτητη. Η εύρεση των στοιχείων διεύθυνσης σε περίπτωση ιδιόκτητης έδρας της επιχείρησης γίνεται μέσω καταχώρισης του Αριθμού Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ). Αντλούνται μέσω διαλειτουργικότητας τα στοιχεία του ακινήτου και συμπληρώνονται αυτόματα στα ειδικά πεδία της εφαρμογής τα στοιχεία διεύθυνσης της έδρας. Σε περίπτωση μη ιδιόκτητης έδρας, συμπληρώνονται ο αριθμός και το έτος υποβολής Δήλωσης Πληροφοριακών Στοιχείων Μίσθωσης Ακίνητης Περιουσίας για το ακίνητο που ο χρήστης μισθώνει. Με την εν λόγω καταχώριση αντλούνται μέσω διαλειτουργικότητας τα στοιχεία της μίσθωσης και συμπληρώνονται αυτόματα στα ειδικά πεδία της εφαρμογής τα στοιχεία διεύθυνσης. Ισχύει και για τη χρήση ακινήτου από παραχώρηση.

4.

Σωστή δημοτική κοινότητα

Και στις δύο περιπτώσεις ο χρήστης καλείται να επιλέξει την περιοχή που αντιστοιχεί στη διεύθυνση έδρας.

Αν έχει ανακτηθεί διεύθυνση που περιέχει τον ταχυδρομικό κώδικα, γίνεται ανάκτηση στοιχείων του δήμου, του νομού και των πιθανών περιοχών που αντιστοιχούν στη διεύθυνση του ακινήτου.
Εάν δεν υπάρχει καταχωρισμένος ΤΚ, στη μεν περίπτωση μισθωμένης έδρας η εφαρμογή δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί και ο φορολογούμενος θα πρέπει να απευθυνθεί στην αρμόδια ΔΟΥ, στη δε περίπτωση της ιδιόκτητης έδρας μπορεί να γίνει συμπλήρωση του ΤΚ που θα ενημερώσει επίσης και το Ε9.

5.

Καταχώριση τίτλου και επωνυμίας

Κατόπιν της ως άνω διαδικασίας, ο χρήστης μεταφέρεται σε οθόνη με προσυμπληρωμένα πεδία, που αφορούν τα βασικά στοιχεία ταυτοποίησής του και τη διεύθυνση κατοικίας του, όπως αυτά έχουν ανακτηθεί από τις διαλειτουργικότητες του συστήματος.

Εκεί ο ενδιαφερόμενος χρήστης καταχωρίζει την επωνυμία της επιχείρησης, η οποία ταυτίζεται με το ονοματεπώνυμο του φυσικού προσώπου και εφόσον το επιθυμεί, επιλέγει και διακριτικό τίτλο για την επιχείρησή του. Τόσο η επωνυμία όσο και ο διακριτικός τίτλος αποδίδονται αυτόματα και με λατινικούς χαρακτήρες.

6.

Καταχώριση στοιχείων

Ακολουθεί η καταχώριση των στοιχείων της επιχείρησης, στοιχεία Ελληνικών Λογιστικών Προτύπων, στοιχεία ΦΠΑ και στοιχεία των δραστηριοτήτων, τις οποίες ο χρήστης καλείται να επιλέξει μέσω διαλειτουργικότητας.

Για την παροχή εξουσιοδότησης σε τρίτο, ο χρήστης συμπληρώνει στο ειδικό πεδίο τον ΑΦΜ του τρίτου προσώπου προς το οποίο χορηγείται η πληρεξουσιότητα. Εφόσον βρεθεί ο ΑΦΜ και έχουν καταχωριστεί στοιχεία επικοινωνίας στο ΕΜΕπ, τότε ο ΑΦΜ και το ονοματεπώνυμο του τρίτου προσώπου εμφανίζονται στην οθόνη και ο χρήστης μπορεί να προχωρήσει τη διαδικασία επιλέγοντας την έδρα.

Ο εξουσιοδοτημένος τρίτος αποκτά αποκλειστική πρόσβαση στην επεξεργασία της αίτησης, ενώ ταυτόχρονα ο εξουσιοδοτών αποκόπτεται, αλλά μπορεί οποτεδήποτε να άρει την εξουσιοδότηση.

7.

Διασύνδεση με το ΓΕΜΗ

Απαραίτητη προϋπόθεση είναι και η διασύνδεση με το ΓΕΜΗ. μέσω του οποίου πραγματοποιούνται οι εξής ενέργειες:

α) Προέλεγχος και αυτόματη δέσμευση επωνυμίας ή και διακριτικού τίτλου.

β) Μετά την υποβολή της έναρξης και την «εγγραφή» στην ΑΑΔΕ, μέσω διαλειτουργικότητας με το ΓΕΜΗ, πραγματοποιείται εγγραφή της ατομικής επιχείρησης στο ΓΕΜΗ και λήψη αριθμού Γενικού Εμπορικού Μητρώου.

γ) Δημιουργία ηλεκτρονικού φακέλου.

δ) Εγγραφή της ατομικής επιχείρησης στο καθ’ ύλην και κατά τόπο αρμόδιο Επιμελητήριο.

8.

Καταχώριση στοιχείων στο ΓΕΜΗ

Με την ολοκλήρωση της έναρξης εργασιών οι ατομικές επιχειρήσεις έχουν την υποχρέωση καταχώρισης στο ΓΕΜΗ όλων των πράξεων και στοιχείων που προβλέπονται από τον νόμο (άρθρο 33 του Ν. 4919/2022), καθώς και κάθε μεταβολή αυτών.

Σημειώνεται ότι η άρνηση της αρμόδιας ΥΓΕΜΗ να κάνει δεκτή καταχώριση, μεταβολή ή διαγραφή, καθώς και η παράλειψή της, επί 21 ημέρες, να απαντήσει αιτιολογημένα σε αίτηση, γεννούν δικαίωμα σε όποιον έχει έννομο συμφέρον να ζητήσει από το αρμόδιο δικαστήριο να διατάξει την καταχώριση, τη μεταβολή ή τη διαγραφή.

9.

Ολοκλήρωση έναρξης

Κατόπιν των ανωτέρω διαδικασιών εκδίδεται βεβαίωση έναρξης εργασιών από την ΑΑΔΕ, στην οποία αναγράφονται τα στοιχεία, όπως αυτά συμπληρώθηκαν στην εφαρμογή.

Οι βεβαιώσεις που εκδίδονται, αποστέλλονται στην Ενιαία Ψηφιακή Πύλη (ΕΨΠ).

Σημειώνεται ότι τα έγγραφα της ΕΨΠ φέρουν μοναδικό αναγνωριστικό αριθμό επαλήθευσης και προηγμένη ή εγκεκριμένη ηλεκτρονική σφραγίδα του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και γίνονται υποχρεωτικά αποδεκτά από όλους τους φορείς του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, τα δικαστήρια, τις εισαγγελίες, καθώς και από φυσικά ή νομικά πρόσωπα:

α) Ως ηλεκτρονικά έγγραφα διακινούμενα με χρήση Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών, χωρίς να απαιτείται ηλεκτρονική υπογραφή ή άλλη ηλεκτρονική σφραγίδα και με ισχύ πρωτότυπου εγγράφου.

β) Ως έντυπα έγγραφα, εφόσον εκτυπωθούν από τη διαδικτυακή εφαρμογή της ΕΨΠ, χωρίς περαιτέρω διατυπώσεις ή διαδικασία επικύρωσης και με ισχύ αντιγράφου.

Εγγραφή στον ΕΦΚΑ

Η ΑΑΔΕ ενημερώνει τον χρήστη για την υποχρέωση εγγραφής του στον Ηλεκτρονικό Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ).

Ο χρήστης οφείλει μέχρι τη δέκατη ημέρα του επόμενου μήνα από τον μήνα έναρξης ή μεταβολής εργασιών να υποβάλει αίτηση εγγραφής στον e-ΕΦΚΑ μέσω των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του.

Σε περίπτωση που ο υπόχρεος δεν προχωρήσει στις απαραίτητες ενέργειες εντός της ανωτέρω προθεσμίας, ο e-ΕΦΚΑ προχωρεί σε αυτεπάγγελτη εγγραφή του βάσει του άρθρου 39Α του Ν. 4387/2016, αντλώντας τα απαραίτητα στοιχεία προς τούτο από τη Φορολογική Διοίκηση.

INFO

Λιγότερα δικαιολογητικά: Επιλέγοντας τον ψηφιακό τρόπο έναρξης επιχείρησης μειώνονται σημαντικά τόσο τα δικαιολογητικά που έπρεπε κάθε φορά να υποβάλλονται, πολλαπλώς, σε διαφορετικούς φορείς, όσο και οι διά ζώσης επισκέψεις σε διάφορες υπηρεσίες.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.