Εμφαση στις προκλήσεις και το μέλλον της ενεργειακής αγοράς, με το LNG να βρίσκεται στο επίκεντρο, έδωσε ο ιδρυτής και πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp Βαγγέλης Μαρινάκης, μιλώντας στο 23rd World LNG Summit & Awards, το μεγαλύτερο συνέδριο για το φυσικό αέριο στον κόσμο, που διεξήχθη την περασμένη εβδομάδα στην Αθήνα.
Ξεκινώντας τη συζήτηση, ο Andy McKirahan, Chief Commercial Officer στη Lloyd’s Register, τον μεγαλύτερο νηογνώμονα παγκοσμίως, καλωσόρισε στο πάνελ τον Βαγγέλη Μαρινάκη και τη Μαρία Αγγελικούση, CEO του Ομίλου Angelicoussis Shipping, τονίζοντας πως πρόκειται για τα δύο μεγαλύτερα ονόματα της ελληνικής ναυτιλίας που εκπροσωπούν δύο εταιρείες οι οποίες πρωτοπορούν στη ναυτιλία του μέλλοντος.
Ο πρόεδρος της Capital Maritime & Trading Corp, μιλώντας για την πράσινη μετάβαση, στάθηκε στη δέσμευση της Capital για την προστασία του περιβάλλοντος, επισημαίνοντας χαρακτηριστικά πως «το LNG είναι περίπου 25% καθαρότερο. Αυτό είναι γεγονός». Παράλληλα, τόνισε ότι «η βιομηχανία μας δεν επιδοτείται, έτσι η δέσμευσή μας για το περιβάλλον είναι πραγματική. Προχωράμε, πληρώνουμε με δικά μας χρήματα και κατασκευάζουμε νέα πλοία. Το κάνουμε αυτό επειδή είμαστε παραδοσιακές εταιρείες, νοιαζόμαστε για το περιβάλλον, νοιαζόμαστε για το μέλλον, και προχωράμε με αυτό, χωρίς να έχουμε ναύλωση εκ των προτέρων (…). Επομένως, επιλέξαμε το LNG, ένα προϊόν που είναι πιο καθαρό, και για τα επόμενα τουλάχιστον 10-15 χρόνια θα το ακολουθήσουμε».
Νέα καύσιμα, νέες τεχνολογίες
Την ίδια ώρα, ο Βαγγέλης Μαρινάκης έδωσε το στίγμα της στρατηγικής της εταιρείας για τα νέα καύσιμα και τις νέες τεχνολογίες. Οπως σημείωσε, «πιστεύουμε στο LNG, σχεδόν το 90% των επενδύσεών μας σχετίζεται με το LNG, είτε με πλοία LNG είτε με πλοία διπλού καυσίμου LNG, τύπου Aframax, Suezmax. Επίσης εξετάζουμε και την κατηγορία VLCC». Ο Βαγγέλης Μαρινάκης μίλησε και για την αμμωνία, λέγοντας πως «είναι κάτι που ήρθε πρόσφατα. Την εξετάζουμε εδώ και έναν χρόνο. Αλλά και στις δύο περιπτώσεις, όταν παραγγέλνουμε τα VLACs, το θέμα είναι ότι το επιπλέον κόστος για την κατασκευή ενός πλοίου για να φορτώνει 98% αμμωνία δεν είναι τόσο μεγάλο. Φυσικά, το έξοδο είναι πολύ μεγαλύτερο στη μηχανή, αν πάμε για διπλό καύσιμο αμμωνίας, εκεί μιλάμε για πολύ μεγαλύτερα νούμερα. Αλλά πιστεύουμε ότι η αμμωνία είναι κάτι που έρχεται και θέλαμε να συμμετέχουμε σε αυτό (…). Το ίδιο περίπου ισχύει και για ένα πλοίο μεταφοράς CO2», έναν τομέα στον οποίο – όπως υπογράμμισε – «ήμασταν οι πρώτοι που επενδύσαμε».
Γεωπολιτική αβεβαιότητα
Σε ό,τι αφορά τη γεωπολιτική αβεβαιότητα, ο Βαγγέλης Μαρινάκης υπογράμμισε ότι είμαστε αντιμέτωποι με δύο πολέμους, τον έναν στην Ουκρανία και τον άλλον στο Ισραήλ, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλη αβεβαιότητα και χωρίς ξεκάθαρα σημάδια που να δείχνουν ότι αυτοί οι πόλεμοι πρόκειται να τελειώσουν.
Οσον αφορά το LNG, δεδομένου του πολέμου μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Capital Maritime & Trading, ένα πράγμα είναι σίγουρο: «Ανεξαρτήτως τού αν ο πόλεμος τελειώσει τώρα, σε έναν χρόνο ή σε δύο χρόνια, η Ευρώπη θα δεχθεί λιγότερο φυσικό αέριο από τη Ρωσία, γεγονός που σημαίνει ότι θα υπάρχουν περισσότερες μεταφορές LNG μέσα στα επόμενα έτη» σημείωσε χαρακτηριστικά. «Φυσικά όλες αυτές οι γεωπολιτικές αλλαγές και οι πόλεμοι είναι κάτι εξαιρετικά σκληρό. Ειδικά όταν βλέπεις παιδιά να χάνουν τη ζωή τους. Αλλά όσον αφορά τη ναυτιλία, όλη αυτή η αβεβαιότητα δημιουργεί καινούργιους εμπορικούς δρόμους και φυσικά χρειάζονται πλοία. Ειδικά όταν πρόκειται για την ενέργεια, τόσο για LNG όσο και για πετρέλαιο, μιλάμε για στρατηγικές τοποθετήσεις, που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των χωρών» σημείωσε. Στο πλαίσιο αυτό, ο Βαγγέλης Μαρινάκης πρόσθεσε πως «αυτό δημιουργεί μεγαλύτερες και περισσότερες ευθύνες και θα πρέπει να είμαστε παρόντες προκειμένου να μεταφέρουμε τα ενεργειακά προϊόντα όποτε και αν χρειαστεί και υπό οποιεσδήποτε συνθήκες, οι οποίες συχνά δεν είναι και οι πιο ευνοϊκές. Πρέπει να δεσμευτούμε και να κάνουμε ό,τι απαιτείται για να επιβιώσει ο κόσμος από αυτή την κρίση».
Μ. Αγγελικούση: «Βλέπουμε τη ζήτηση φυσικού αερίου να αυξάνεται κατά 3%-4% τα επόμενα δέκα χρόνια»
Αισιόδοξη δηλώνει η Μαρία Αγγελικούση, επικεφαλής του Ομίλου Αγγελικούση, για τη ζήτηση υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), όπως ανέφερε στη συζήτηση που συμμετείχε με τον Βαγγέλη Μαρινάκη, ιδρυτή της Capital, στο πλαίσιο του 23rd World LNG Summit & Awards.
«Οι εκτιμήσεις μας για την πορεία του LNG είναι θετικές σε βραχυπρόθεσμο, μεσοπρόθεσμο και μακροπρόθεσμο επίπεδο, βλέπουμε τη ζήτηση φυσικού αερίου να αυξάνεται κατά 3% – 4% τα επόμενα δέκα χρόνια» είπε χαρακτηριστικά.
Παραγωγή
«Βλέπουμε ότι η παραγωγική ικανότητα αυξάνεται για να καλύψει αυτή τη ζήτηση. Πάνω από 180 εκατομμύρια μετρικοί τόνοι LNG θα παραχθούν τα επόμενα πέντε χρόνια κυρίως από τις ΗΠΑ και το Κατάρ» πρόσθεσε. Στη συνέχεια ανέφερε ότι ο πόλεμος στην Ουκρανία ανέτρεψε πλήρως τα δεδομένα στην αγορά ενέργειας. Το ρωσικό φυσικό αέριο, βασική πηγή τροφοδοσίας της Ευρώπης, μειώθηκε από 110 εκατομμύρια μετρικούς τόνους ετησίως, σε περίπου 18 εκατομμύρια μετρικούς τόνους σήμερα. Αυτό αντικαταστάθηκε ως επί το πλείστον από το LNG που μεταφέρεται από τη θάλασσα.
Το LNG είχε συμπληρωματικό ρόλο στην Ευρώπη και το γεγονός ότι έγινε το βασικό της ενεργειακό καύσιμο τόσο γρήγορα και απρόσκοπτα υπογραμμίζει πραγματικά «πόσο ευέλικτος ενεργειακός τομέας είναι το LNG» σημείωσε η κυρία Αγγελικούση. Παράλληλα τόνισε ότι αυξημένη ζήτηση αναμένεται τα επόμενα χρόνια και από την Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα σήμερα LNG και άλλες χώρες της Απω Ανατολής. Σε άλλο σημείο της παρέμβασής της δηλώνει «fuel agnostic», δεδομένης της ρευστής κατάστασης που επικρατεί αναφορικά με τα καύσιμα του μέλλοντος, ενώ προσώρας επενδύει στο «διπλό καύσιμο» και στο LNG, το οποίο θα είναι το καύσιμο για τα επόμενα 20-25 χρόνια, όπως εκτίμησε.
Παράλληλα διερευνά την αγορά των εναλλακτικών καυσίμων και αναφέρθηκε στη συνεργασία με τη Chevron, με την οποία συμφώνησαν να μελετήσουν από κοινού πώς μπορούν να χρησιμοποιηθούν πλοία για τη μεταφορά αμμωνίας, ενός υποσχόμενου καυσίμου πλοίων χαμηλών εκπομπών άνθρακα.
Βραβείο Παγκόσμιας Ναυτιλίας στην Capital Gas Ship Management Corp.
Με το διεθνές βραβείο «World LNG Shipping Award» τιμήθηκε η Capital Gas Ship Management στο πλαίσιο του διεθνούς συνεδρίου 23rd World LNG Summit & Awards που πραγματοποιείται φέτος στην Αθήνα. Εκ μέρους της Capital Gas το βραβείο παρέλαβαν ο Γεράσιμος Καλογηράτος, CEO της Capital Product Partners, ο Σπύρος Λεούσης, CCO της Capital Product Partners, και ο Μίλτος Ζήσης, γενικός διευθυντής της Capital Gas Ship Management.
Το βραβείο αναγνωρίζει ότι η Capital βρίσκεται στην πρωτοπορία της ελληνικής ναυτιλίας επενδύοντας σε πλοία που θα «μεταφέρουν» τη ναυτιλία και τον κόσμο γενικότερα σε μία νέα εποχή χωρίς άνθρακα.
Η Capital Gas Ship Management Corp. είναι μέρος του ομίλου Capital που ελέγχει συνολικά 108 πλοία συνολικής χωρητικότητας περίπου 11 εκατομμυρίων τόνων (dwt), σε όλους τους ναυτιλιακούς κλάδους. Είναι η πρώτη εταιρεία στον κόσμο που επένδυσε σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου CO2 των 22.000 cbm με παραγγελία δύο πλοίων στη Hyundai και η πρώτη ελληνική εταιρεία που επενδύει σε πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αμμωνίας των 88.000 cbm. Το 2023 η Capital Gas ύψωσε την ελληνική σημαία σε δύο πλοία LNG με σχέδια να επεκτείνει τον υπό ελληνική σημαία στόλο.
Τα υπό ανάπτυξη έργα ΦΥΣΙΚΟY ΑΕΡΙΟY
O σημαντικός ρόλος της Ελλάδας
Σε σημαντικό ενεργειακό κόμβο εξελίσσεται η χώρα μας καθώς μέχρι το τέλος της δεκαετίας αναμένεται να τετραπλασιαστούν οι εξαγωγές φυσικού αερίου από την Ελλάδα προς χώρες της Ευρώπης. Στην κατεύθυνση αυτή θα συμβάλουν τα υπό ανάπτυξη έργα υποδομής, όπως ο FSRU στην Αλεξανδρούπολη, η αύξηση της δυναμικότητας του TAP αλλά και ο νέος αγωγός φυσικού αερίου μεταξύ Ελλάδας και Βόρειας Μακεδονίας. Τα παραπάνω τόνισε η υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου από το βήμα του 23rd World LNG Summit & Awards.
Οπως ανέφερε, ο FSRU της Αλεξανδρούπολης αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στις αρχές του 2024. Μιλώντας στο ίδιο συνέδριο η Μαρία Ρίτα Γκάλι, διευθύνουσα σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, επεσήμανε ότι από την αρχή της σύγκρουσης στην Ουκρανία, περισσότερες από 10 ευρωπαϊκές αγορές ξεκίνησαν αξιοσημείωτα νέα σχέδια κατασκευής τερματικών σταθμών αεριοποίησης με 26 έργα συνολικής δυναμικότητας 104,5 MTPA. Η Ελλάδα και ο ΔΕΣΦΑ έχουν αποδείξει ότι είναι πολύ διορατικοί σε αυτό το θέμα, όχι μόνο όσον αφορά την επέκταση της Ρεβυθούσας το 2018, αλλά και το FID που ελήφθη για το FSRU της Αλεξανδρούπολης.
Η στρατηγική του LNG
Ο Ανατολ Φεϊγκίν, της Cheniere Energy, σημείωσε ότι υπάρχει ανάγκη να αυξηθεί η παραγωγή στη Βόρεια Αμερική ώστε να εξασφαλιστεί η παροχή νέων ποσοτήτων στην παγκόσμια αγορά. ενώ ο Στιβ Χιλ, της Shell, εκτίμησε ότι οι τιμές του φυσικού αερίου και του LNG θα παραμείνουν υψηλές. Ο Τζόντι Σίπαρντ, της BP, χαρακτήρισε την αβεβαιότητα ως το μεγαλύτερο πρόβλημα για τη βιομηχανία LNG. Ο Ρασίντ αλ Μαζρουέι, της Adnoc Gas, υπογράμμισε ότι οι εταιρείες πρέπει να εξετάσουν πώς θα διασφαλιστεί ότι τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια θα εξυπηρετούνται. Τέλος, ο εκτελεστικός διευθυντής της ΔΕΠΑ Εμπορίας Γ. Πολυχρονίου σημείωσε τα οφέλη του LNG, τονίζοντας ότι αποτελεί μια ευέλικτη λύση καθώς μπορεί να μεταφερθεί εύκολα από ήπειρο σε ήπειρο.