Υπήρξε προς στιγμήν ένταση ανοικτά της Κάσου, με την αιφνιδιαστική εμφάνιση τουρκικών πολεμικών πλοίων ανοικτά της νήσου των Δωδεκάνησων. Τα τουρκικά πλοία επέστρεφαν από την κατεχόμενη Κερύνεια μετά τη φιέστα της Αγκυρας με τους πανηγυρισμούς ντροπής για την 50ή επέτειο της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο και επιχειρούσαν να εμποδίσουν ιταλικό πλοίο να διεξαγάγει έρευνες εντός της ελληνικής ΑΟΖ. Ελληνικά και τουρκικά πλοία βρέθηκαν πάλι απέναντι θυμίζοντας άλλες εποχές κρίσεως όπως αυτή με το «Oruc Reis», όταν και τότε οι στόλοι των δύο χωρών βγήκαν στο Αιγαίο και βρέθηκαν αντιμέτωποι με κανόνες εμπλοκής.

Αυτή τη φορά όμως λειτούργησαν οι δίαυλοι επικοινωνίας σε διπλωματικό επίπεδο, λειτούργησε δηλαδή ο μηχανισμός αποφυγής κρίσεως που έχει θεσπισθεί ανάμεσα στην Αθήνα και στην Αγκυρα. Εγιναν λοιπόν οι απαραίτητες συνεννοήσεις ώστε να ολοκληρωθεί η αποστολή του ιταλικού ερευνητικού χωρίς εμπόδια.

Δεν είναι η πρώτη φορά που λειτουργούν αυτοί οι μηχανισμοί αποφυγής κρίσεως, κυρίως όταν υπάρχει κίνδυνος για τη δημιουργία θερμού επεισοδίου ή επέκτασης της έντασης. Το γεγονός ότι εδώ και ενάμιση χρόνο, από τους περυσινούς δηλαδή σεισμούς στην Τουρκία, δεν σημειώθηκαν κρίσεις επί του πεδίου στις ελληνοτουρκικές σχέσεις και συνεχίζεται ο διάλογος, οφείλεται στους διαύλους επικοινωνίας, στους οποίους η Αθήνα επέμενε πως πρέπει να παραμένουν ανοικτοί ακόμα και σε δύσκολες περιόδους των ελληνοτουρκικών σχέσεων.

Δίαυλοι επικοινωνίας υπήρξαν κατά καιρούς ανοικτοί ανάμεσα στους πρώτους διπλωματικούς συμβούλους των Μητσοτάκη και Ερντογάν, δηλαδή ανάμεσα στην Ελένη Σουρανή και τον Ιμπραήμ Καλίν. Εν συνεχεία με την Αννα-Μαρία Μπούρα και τον Τσατάι Κίλιτς. Δίαυλοι επικοινωνίας υπήρχαν και με τους υφυπουργούς Κώστα Φραγκογιάννη (Θετική Ατζέντα) και Αλεξάνδρα Παπαδοπούλου (πολιτικός διάλογος) με τον τούρκο ομόλογό τους.

Στόχος, όπως συνέβη και στην Κάσο, των διαύλων επικοινωνίας που είχαν αναπτύξει αμέσως τα υπουργεία Εξωτερικών της Ελλάδας και της Τουρκίας, ήταν οι συνεννοήσεις σε διάφορα επίπεδα ώστε να αποκλιμακωθεί η κρίση και να αποσυμφορηθεί η περιοχή από τα πολεμικά πλοία. Στόχος επετεύχθη κατά το υπουργείο Εξωτερικών.

Ετσι το ιταλικό ερευνητικό σκάφος κατάφερε να διανύσει όλη την απόσταση εντός της ελληνικής ΑΟΖ. Από τα 6 ναυτικά μίλια στα όρια της Κάσου, στα 6 ναυτικά μίλια της Καρπάθου. Ολοκλήρωσε τις διαδικασίες και επέστρεψε στο Ηράκλειο για ανεφοδιασμό, για αλλαγή πληρώματος και για καύσιμα.

Η ένταση κυρίως δημιουργήθηκε όταν η Τουρκία θέλησε να αποδείξει επί του πεδίου ότι το τουρκολιβυκό μνημόνιο παραμένει εν ισχύι και ότι με την κίνησή της αυτή η Αγκυρα θέλησε να αμφισβητήσει και την ισχύ της οριοθετημένης Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης μεταξύ Ελλάδας και Αιγύπτου, όπως αυτή είχε συμφωνηθεί και υπογραφεί στις 6 Αυγούστου του 2020.