Υπάρχει μια σημαντική διαφορά ανάμεσα στις ελληνικές και στις γαλλικές Belh@rra, όπως εξήγησε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας κατά την επίσκεψη του Πρωθυπουργού στα ναυπηγεία του Λοριάν: οι γαλλικές Belh@rra διαθέτουν 16 πανίσχυρους πυραύλους μεσαίου βεληνεκούς, ενώ οι ελληνικές Belh@rra θα διαθέτουν 32. Διπλάσια δηλαδή δύναμη πυρός, όπως έλεγε ο αντιπλοίαρχος (Μ) Γιάννης Κιζάνης, πρώτος κυβερνήτης της φρεγάτας «Κίμων», στον Κυριάκο Μητσοτάκη (ο οποίος βρέθηκε στο ναυπηγείο στο πλαίσιο της επίσκεψής του στη Γαλλία για τους εορτασμούς της 80ής επετείου από την Απόβαση στη Νορμανδία). Διαπίστωση που έκανε τον Πρωθυπουργό να δηλώσει ότι «οι ελληνικές φρεγάτες θα είναι οι πιο σύγχρονες που θα πλέουν στη Μεσόγειο», με τον Νίκο Δένδια να σημειώνει ότι «θα είναι τα ισχυρότερα πλοία που είχε ποτέ το Πολεμικό Ναυτικό».

Ωστόσο υπήρξε και ένα άλλο στοιχείο που έκανε τη διαφορά για τις ελληνικές Belh@rra. Εκεί, στα γαλλικά ναυπηγεία, η ελληνική αντιπροσωπεία συνάντησε, εκτός από τους αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού που εκπαιδεύονται για να παραλάβουν τις φρεγάτες, και 25 έλληνες ηλεκτρονικούς, οι οποίο μισθοδοτούνται από τους γάλλους κατασκευαστές και εργάζονται για τα νευραλγικά μέρη των ηλεκτρολογικών των ελληνικών φρεγατών. Αυτό σημαίνει ότι έλληνες εργαζόμενοι λαμβάνουν την τεχνογνωσία για ένα υπερσύγχρονο πολεμικό πλοίο, την οποία μπορούν άνετα να μεταφέρουν στην Ελλάδα. Ακόμα στα ναυπηγεία Σαλαμίνος ναυπηγείται ένα μέρος των ελληνικών φρεγατών Belh@rra, προσφέροντας τεχνογνωσία (αλλά και εργασία) σε ελληνικό ναυπηγείο.

Καμία συζήτηση για τέταρτο πλοίο

Αξίζει πάντως να σημειωθεί εδώ ότι ουδέποτε υπήρξε σκέψη για ενεργοποίηση της option για την προμήθεια και τέταρτης Belh@rra. Δημοσιονομικός χώρος δεν υφίσταται, αλλά υπάρχει και το πρόγραμμα Constellation. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα μακράς πνοής, το οποίο σφόδρα (κατ’ εκτίμηση του Νίκου Δένδια) ενδιαφέρει τη χώρα μας, διότι εκεί δεν είναι μόνο θέμα παραγωγής και ναυπήγησης στην Ελλάδα, είναι και θέμα σχεδιασμού επί τη βάσει των αναγκών του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού. Ετσι, στο Λοριάν δεν έγινε καμία συζήτηση για τέταρτη Belh@rra.

Και πώς να γινόταν εξάλλου, αφού δεν υπήρχε καμία τέτοια πρόθεση αλλά ούτε προσφερόταν ο χώρος των ναυπηγείων για τέτοιου είδους συζητήσεις. Ωστόσο η ελληνική αποστολή ενημερώθηκε και για το πρόγραμμα κορβετών GoWind της Group Naval, η οποία έχει καταθέσει επίσημη πρόταση στο Πολεμικό Ναυτικό. Το θέμα για την Αθήνα δεν είναι τα προγράμματα αλλά πώς θα βρεθούν τα χρήματα, πώς δηλαδή θα βρεθεί δημοσιονομικός χώρος για την αγορά οπλικών συστημάτων.

Στο γαλλικό ναυπηγείο η ελληνική αντιπροσωπεία διαπίστωσε πρωτίστως την πρόοδο των εργασιών στη φρεγάτα «Κίμων», που ήδη έπεσε στο νερό (και αναμένεται να παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό τον Μάρτιο του 2025), αλλά κυρίως έδειξε ενδιαφέρον για τις άλλες δύο φρεγάτες «Νέαρχος» και «Φορμίων» που βρίσκονται στη ναυπηγική πλατφόρμα της Group Naval στο ναυπηγείο Λοριάν. Τι σημαίνει όμως ότι η φρεγάτα «Κίμων» «έπεσε στο νερό»;

Οι πρώτες δοκιμές και η εκπαίδευση

Η F-601 «Κίμων» (έτσι θα τη συναντήσουμε επισήμως στο νηολόγιο του Πολεμικού Ναυτικού, όπου «F» σημαίνει φρεγάτα, εκ του βρετανικού frigate) έχει ήδη ξεκινήσει τις εν όρμω δοκιμές, οι οποίες ανάμεσα στα άλλα περιλαμβάνουν την ενεργοποίηση ορισμένων ηλεκτρονικών συστημάτων, αλλά κυρίως το υπερσύγχρονο ραντάρ ηλεκτρονικής σάρωσης Sea Fire. Στο γαλλικό ναυπηγείο ήδη βρίσκονται έλληνες αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού οι οποίοι ναι μεν παρακολουθούν τις εργασίες ναυπήγησης, αλλά και εκπαιδεύονται στα σύγχρονα οπλικά συστήματα. Πιο συγκεκριμένα εκπαιδεύονται στους πανίσχυρους αντιαεροπορικούς πυραύλους Aster 30 με τους οποίους εξοπλίζονται οι Belh@rra. Τέλος καλοκαιριού, το αργότερο στις αρχές Οκτωβρίου, πρόκειται να αναχωρήσουν για το Λοριάν 120 αξιωματικοί και υπαξιωματικοί, οι οποίοι θα αποτελέσουν και το πρώτο πλήρωμα της φρεγάτας «Κίμων».

Αλλά πώς ο οπλισμός των νέων φρεγατών που θα παραλάβει η χώρα μας εξασφαλίζει υπεροχή στη θάλασσα της Ανατολικής Μεσογείου; Το σύστημα AESA (Active Electronically Scanned Array) περιλαμβάνει το ραντάρ Sea Fire με την απίστευτη εμβέλεια των 300 χιλιομέτρων και το πλοίο θα φέρει 32 πυραύλους Aster 30 (και όχι 16 που θα έχουν οι γαλλικές Belh@rra) με βεληνεκές 120 χιλιόμετρα. Πρόκειται για έναν συνδυασμό που θα προσφέρει τόσο αεράμυνα περιοχής όσο και αντιβαλλιστικές ικανότητες, ανοίγοντας έτσι μια νέα σελίδα ισχύος στο Πολεμικό μας Ναυτικό.

Αντιαεροπορικά και ανθυποβρυχιακά όπλα

Πέραν τούτου οι ελληνικές Belh@rra θα διαθέτουν (όπως ενημερώθηκε η ελληνική αντιπροσωπεία στο Λοριάν) το προηγμένο πυροβόλο των 76 χιλιοστών, καθώς και σύστημα RAM των 21 πυραύλων, που ολοκληρώνει την αντιαεροπορική και αντιβληματική ασπίδα του πλοίου. Εκτός από εξελιγμένες αντιαεροπορικές δυνατότητες, θα διαθέτει, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε το Πολεμικό Ναυτικό, και ισχυρότατες ανθυποβρυχιακές ικανότητες.

Και αυτό θα οφείλεται στο μεταβλητού βάθους sonar CAPTAS-4 και στις ανθυποβρυχιακές τορπίλες MU-90. Ολα αυτά θα συνδυαστούν με τα υπερσύγχρονα αμερικανικής κατασκευής και προέλευσης ανθυποβρυχιακά ελικόπτερα MH-60R («Romeo») που πρόσφατα προμηθεύτηκε η χώρα μας.

Τέλος, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι ελληνικές φρεγάτες θα διαθέτουν πυραύλους επιφανείας-επιφανείας, δηλαδή τους πλέον εξελιγμένους πυραύλους Exocet MM40 Block 3C, με ικανότητα κρούσης σε αποστάσεις 200 χιλιομέτρων, ενώ ταυτόχρονα έχουν δυνατότητα να πλήξουν και παράκτιους στόχους. Ολα τα παραπάνω θα συντονίζονται από το σύγχρονο σύστημα διαχείρισης μάχης SETIS.