Οταν στις 23 Ιουλίου η πολυτελής θαλαμηγός «Tueq» της βασιλικής οικογένειας της Σαουδικής Αραβίας, μήκους 80 μέτρων και αξίας 120 εκατ. δολαρίων, έπλεε σε ελληνικές θάλασσες, στο υπουργείο Εξωτερικών γινόταν η προετοιμασία ενός άγνωστου Ανωτάτου Συμβουλίου με τη Σαουδική Αραβία. Πρόκειται για ένα σημαντικό πολιτικό, οικονομικό, πολιτιστικό και αμυντικό συμβούλιο που θα πραγματοποιηθεί το φθινόπωρο στο Ριάντ, με τη συμμετοχή των ηγετών και των μελών των υπουργικών συμβουλίων των δύο χωρών.
Μπορεί τους επιβάτες και το πλήρωμα της βασιλικής θαλαμηγού της Σαουδικής Αραβίας να μην τους απασχολούσε καλοκαιριάτικα τόσο η ατζέντα του Ανωτάτου Συμβουλίου (είναι δουλειά των γραφειοκρατών, θα έλεγαν), αφού εκείνη την ώρα έπλεαν αρόδου στον Κόλπο του Αργοστολίου έχοντας θέα την πόλη της Κεφαλλονιάς, αλλά αυτές οι συμπτώσεις έχουν τη σημασία τους.
Στενές σχέσεις
Από τότε που η ελληνική κυβέρνηση δάνεισε μια συστοιχία αντιπυραυλικού συστήματος Patriot στη Σαουδική Αραβία για να προστατεύσει τις πετρελαιοπηγές της από τους πυραύλους και τα drones των Χούθι, οι σχέσεις των δύο χωρών άλλαξαν πολύ, τόσο που ο πρίγκιπας διάδοχος Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν αλ Σαούντ, δηλαδή ο ισχυρός άνδρας του βασιλείου, πραγματοποίησε το πρώτο του ταξίδι εκτός Σαουδικής Αραβίας στην Ελλάδα και όχι μόνο: Η βασιλική θαλαμηγός πηγαινοερχόταν τα καλοκαίρια στα νησιά του Ιονίου και του Αιγαίου και, το σημαντικότερο, οι Σαουδάραβες προσκάλεσαν έλληνες επενδυτές να επενδύσουν στη Σαουδική Αραβία. Τώρα θα πείτε αντί οι Σαουδάραβες που έχουν το χρήμα να επενδύσουν στην Ελλάδα, κάλεσαν Ελληνες να επεδύσουν στη χώρα τους; Και τι είδους επενδύσεις θα κάνουν;
Πρώτα απ’ όλα και οι Σαουδάραβες επενδύουν στην Ελλάδα, αλλά τους κατατάσσουν εδώ στην Αθήνα στην κατηγορία της «έτοιμης μπουκιάς». Δηλαδή πριν υπογράψουν μια επένδυση θέλουν τα πάντα έτοιμα, να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες, αποφεύγοντας ενστάσεις και άλλα γραφειοκρατικά κωλύματα, γιατί – πώς να το κάνουμε – το δικό τους χρήμα προτίθενται να επενδύσουν και θέλουν όλα να βρίσκονται στην εντέλεια.
Ετσι λοιπόν έγινε και η πρώτη σημαντική επένδυση με το ψηφιακό καλώδιο (γνωστή ως EMS) που υπέγραψε η ΔΕΗ με την αντίστοιχη σαουδαραβική STT, ενώ στο Ανώτατο Συμβούλιο των δύο χωρών θα υπογραφεί και η επέκταση αυτής της συμφωνίας που συμφέρει απόλυτα την Ελλάδα αλλά και την Κύπρο.
Οι Ελληνες στο Ριάντ
Οι Ελληνες έχουν παράδοση στις επενδύσεις που αφορούν το κατασκευαστικό έργο σε αραβικές χώρες. Κτίζουν πόλεις, υποδομές, γεφύρια, δρόμους, λεωφόρους, αεροδρόμια, ακόμα και τεχνητά νησιά. Ετσι ο κατασκευαστικός τομέας είναι ο πρώτος σε ελληνικές επενδύσεις στη Σαουδική Αραβία.
Ωστόσο δεν είναι ο μόνος, είναι και ο τουριστικός, ή ακόμα η επένδυση σε know-how στον τουρισμό των νησιών (αφού στη Σαουδική Αραβία υπάρχουν νησάκια που χρειάζονται ανάπτυξη). Τους Σαουδάραβες ενδιαφέρουν όμως και οι επενδύσεις σε ελληνικά νησιά ή σε τουριστικές υποδομές (κυρίως στα Επτάνησα). Επιζητούν επίσης συνεργασία σε θέματα πολιτισμού, παιδείας, αλλά και άμυνας. Ας μην ξεχνάμε ότι το τελευταίο διάστημα οι Σαουδάραβες αποστέλλουν συχνά στην Ελλάδα τα δικά τους F-15 για κοινές ασκήσεις με τα δικά μας F-16, Mirage και Rafale, σε όλο το μήκος και πλάτος του FIR Αθηνών, ενώ ελληνικά μαχητικά ασκούνται στη Σαουδική Αραβία με σαουδαραβικά μαχητικά. Προσβλέπουν ακόμα σε αμυντική συνεργασία με την Ελλάδα και δεν είναι τυχαίο ότι έδωσαν το ανώτατο παράσημό τους στον τότε αρχηγό ΓΕΕΘΑ, στρατηγό ε.α. Κωνσταντίνο Φλώρο.
Το τάιμινγκ άλλωστε που επέλεξε η βασιλική οικογένεια της Σαουδικής Αραβίας να κάνει κρουαζιέρα στα ελληνικά νησιά δεν περνά απαρατήρητο. Την ώρα που τα σύννεφα πολέμου στη Μέση Ανατολή είχαν πυκνώσει και οι πρώτοι πύραυλοι της Χεζμπολάχ έπεσαν στο Ισραήλ από τον Βόρειο Λίβανο, το Ριάντ θεώρησε την Ελλάδα (Αιγαίο και Ιόνιο) ασφαλή τουριστικό προορισμό για να στείλει σε διακοπές τη βασιλική οικογένεια.
Και όταν βλέπουν αυτό το υπερπολυτελές θεόρατο σκάφος να πλέει στις ελληνικές θάλασσες με ασφάλεια, έρχονται να πλεύσουν δίπλα του και άλλα super yachts, όπως το «Symphony», μήκους 120 μέτρων, που ανήκει σε έναν από τους πιο πλούσιους του κόσμου, τον ιδιοκτήτη της Luis Vuitton, Μπερνάρ Αρνό, που έπλεε μαζί με τη σαουδαραβική θαλαμηγό έξω από την Κεφαλλονιά. Οταν πριν από μερικές ημέρες το βασιλικό σκάφος έδεσε στο λιμάνι της Ερμούπολης στη Σύρο, αιφνιδιάζοντας με τον όγκο και την πολυτέλειά του τους κατοίκους και τους τουρίστες, είχαν… επιταχθεί σχεδόν όλες οι λιμουζίνες του νησιού που προορίζονταν για χρήση από το βασιλικό ζεύγος και τους συνοδούς του.
Δεν αρκούν οι… λιμουζίνες
Αυτές τις «επιτάξεις» πολυτελών αυτοκινήτων τις συνηθίζουν οι γαλαζοαίματοι Σαουδάραβες όταν επισκέπτονται ξένες χώρες. Να σκεφτείτε όταν ήρθε για επίσημη επίσκεψη στην Αθήνα ο πρίγκιπας διάδοχος, ζητήθηκαν 400 Mercedes S400 για τις μετακινήσεις της συνοδείας του.
Τόσο πολλές λιμουζίνες δεν βρίσκονταν στην Αθήνα και έτσι αναγκάστηκαν να φέρουν και άλλες με… τρένα από τη Γερμανία. Ο διάδοχος έμεινε στο Four Seasons, στο οποίο σύμφωνα με μια εκδοχή οι Σαουδάραβες έφεραν δικά τους έπιπλα, δικό τους Internet και βεβαίως δική τους ασφάλεια. Ο Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν αλ Σαούντ πάντοτε δείχνει το ενδιαφέρον του για επενδύσεις αλλά και για μεταρρυθμίσεις. Παραχώρησε αρκετά δικαιώματα στις γυναίκες (να πηγαίνουν σε γήπεδα, σε κοινά εστιατόρια με τους συζύγους τους, άδειες οδήγησης κ.τ.λ.), αλλά το ενδιαφέρον του είναι πάντοτε στραμμένο σε επενδύσεις. Είναι πρωταγωνιστής σε πολλά big deals, ακόμα και στην Premier League, όταν χειρίστηκε το deal πώλησης της Νιούκασλ. Η οικογενειακή περιουσία του αγγίζει τα 1,4 τρισ. ευρώ, είδε τον πετρελαϊκό γίγαντα της Aramco να φθάνει σε κεφαλοποίηση τα 2 δισ. δολάρια και τα συχνά περάσματά του από την Ελλάδα φανερώνουν την επιθυμία του για επενδύσεις στη χώρα μας.