Ο κυβερνήτης της φρεγάτας «Υδρα» (F-452) αντιπλοίαρχος (Μ) Δρούγκας δηλώνει πανέτοιμος για μια ακόμα επικίνδυνη αποστολή του Πολεμικού Ναυτικού, αυτή τη φορά στην Ερυθρά Θάλασσα.
Εμπειρος αξιωματικός, κυβερνά ένα πολεμικό πλοίο, ναι μεν κάποιας ηλικίας, πλην όμως από τα πλέον καλά εξοπλισμένα πλοία που διαθέτει το Πολεμικό Ναυτικό, με έμβλημα τη σημαία που ύψωσε ο πλοίαρχος Αντώνιος Οικονόμου το 1821 κατά την κήρυξη της Επαναστάσεως στην Υδρία. Φέρει παράσταση, αποτελούμενη από αντεστραμμένη ημισέληνο στην οποία επικάθονται: το σύμβολο της χριστιανικής πίστης, o σταυρός λογχοφόρο ακόντιο με σημαιάκι στο οποίο αποτυπώνεται το κεφάλι αρχαίου έλληνα πολεμιστή.
Η αποστολή και η αποζημίωση
Επικίνδυνη αναμένεται να είναι και αυτή η αποστολή της φρεγάτας, γιατί θα έχει την ευθύνη, μαζί με πιο εκσυγχρονισμένες φρεγάτες FREMM (με αντιπυραυλικούς πυραύλους Aster-30 με εμβέλεια 40 ν.μ.) από την Ιταλία, τη Γαλλία και από τη Γερμανία, της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα και την προστασία των εμπορικών πλοίων από τις πυραυλικές επιθέσεις και τα drones των Χούθι. Με έμπειρο πλήρωμα, με ετοιμοπόλεμους άνδρες των ειδικών επιχειρήσεων, με αντι-drone συστήματα, ο αντιπλοίαρχος Δρούγκας παρουσιάστηκε έτοιμος για την αποστολή. Την ίδια ώρα το υπουργείο Εθνικής Αμυνας φρόντισε, ίσως πρώτη φορά τόσο γρήγορα, και για την οικονομική ασφάλεια όχι μόνον των μελών του πληρώματος της «Υδρας», αλλά και των οικογενειών τους. Κάθε μέλος του πληρώματος θα εισπράττει ως αποζημίωση 120 ευρώ την ημέρα, ενώ οι τραπεζικοί λογαριασμοί των οικογενειών τους θα πιστωθούν αμέσως με την αναχώρηση της φρεγάτας με 1.500 ευρώ.
Με την τυπική έγκριση της αποστολής της φρεγάτας «Υδρα» από το ΚΥΣΕΑ άρχισε και η στελέχωση του αρχηγείου της επιχείρησης «Ασπίδες» στη Λάρισα. Ο διοικητής της επιχείρησης αρχιπλοίαρχος (Μ) Βασίλης Γρύπαρης είχε διατελέσει και αυτός παλαιότερα κυβερνήτης της «Υδρας» και ήδη υποδέχθηκε το επιτελείο του από την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία και την Κύπρο, ενώ τούτες τις ημέρες φθάνουν στη Λάρισα για τη στελέχωση του στρατηγείου και αξιωματικοί του Ναυτικού από άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Τη διοίκηση του στρατηγείου την έχει η χώρα μας. Τη διοίκηση όμως εν πλω θα την έχει (όπως έχει συμφωνηθεί) η Ιταλία. Ο ιταλός αντιπλοίαρχος που θα επιβαίνει στην ιταλική φρεγάτα θα έχει και την ευθύνη της διοικήσεως των φρεγατών στη θάλασσα, πάντα όμως σε συνεννόηση με το στρατηγείο της Λάρισας.
Ενα νέο σήμα από την Ευρωπαϊκή Ενωση θα καθορίσει ορισμένες κρίσιμες λεπτομέρειες, όπως πού ακριβώς θα επιχειρεί η ελληνική φρεγάτα, κατά πάσα πιθανότητα στα στενά του Αντεν, αλλά και την πλήρη αποστολή της ως προστασία εμπορικών πλοίων ή απόκρουση επιθέσεων με τα υπερσύγχρονα συστήματα ηλεκτρονικού πολέμου που διαθέτει. Οσον αφορά τα καύσιμα της φρεγάτας, ουδείς σήμερα γνωρίζει πώς θα καλυφθούν, αλλά ανώτατοι αξιωματικοί του Πολεμικού Ναυτικού ανέφεραν πως εάν οι συμμετέχουσες χώρες κληθούν να καλύψουν τα καύσιμα των φρεγατών τους, τότε δεν αποκλείεται να κληθούν οι εφοπλιστές να συνεισφέρουν.
Οι επιχειρήσεις σε Κόλπο και Αδριατική
Αλλωστε τα καύσιμα αποτελούσαν διαχρονικά και πεδίο διαπραγμάτευσης της χώρας μας προς τους Αμερικανούς κατά την πρώτη επικίνδυνη αποστολή που ανάλαβε το Πολεμικό Ναυτικό στον Πόλεμο του Κόλπου. Οι ελληνικές φρεγάτες «Ελλη» και «Λήμνος» μετείχαν σε αποκλεισμό του Ιράκ στον Αραβικό Κόλπο. Ο τότε πρωθυπουργός Κωνσταντίνος Μητσοτάκης διαπραγματεύτηκε με τους Αμερικανούς την αποστολή της φρεγάτας και «κέρδισε» ως αντάλλαγμα για τη συνεισφορά της χώρας μας δωρεάν αντιτορπιλικά και φρεγάτες για το Πολεμικό Ναυτικό. Οσο για τα καύσιμα, οι Αμερικανοί συμφώνησαν με τους Γιαπωνέζους να πληρώνουν αυτά τα καύσιμα των φρεγατών. Ηταν όντως επικίνδυνη αποστολή, τη στιγμή που φουσκωτά Ιρακινών πλησίαζαν καράβια και με τα RPG τους τα απειλούσαν.
Η δεύτερη αποστολή ελληνικής φρεγάτας σε εμπόλεμη περιοχή έγινε στην Αδριατική, στον πόλεμο της τότε Γιουγκοσλαβίας. Ηταν μια επιχείρηση του ΝΑΤΟ και η χώρα μας έστειλε και αντιτορπιλικά αλλά και φρεγάτες. Η επιχείρηση στέφθηκε από επιτυχία και η Ελλάδα απέσπασε τα εύσημα του ΝΑΤΟ (και κυρίως των Αμερικανών).
Το 1996-97 ανατέθηκε άλλη μία επικίνδυνη αποστολή στο Πολεμικό Ναυτικό. Η φρεγάτα «Ελλη» έφθασε στο Δυρράχιο σε μια Αλβανία που «έβραζε» από εμφύλιες διαμάχες, τα κινεζικής κατασκευής καλάσνικοφ είχαν βγει από τις αποθήκες και τα πωλούσαν παντού. Η ελληνική φρεγάτα πέτυχε πλήρως την αποστολή της σε επιχειρήσεις απομάκρυνσης αμάχων, όχι μόνον ομογενών αλλά και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, με αποτέλεσμα πάλι η χώρα μας να εισπράξει τα εύσημα.
Η δύσκολη αποστολή εκκένωσης στη Λιβύη
Η επιχείρηση UNIFIL είχε σχεδιαστεί από τον ΟΗΕ μετά τα αιματηρά επεισόδια στον Λίβανο. Ηταν μια περιοχή στη γειτονιά μας και το Πολεμικό Ναυτικό έστειλε κανονιοφόρους για περιπολία, φρεγάτες για αποκλεισμούς ώστε να μην τροφοδοτούνται οι αντάρτες της Χεζμπολάχ από θαλάσσης.
Αλλά εκεί όπου το Πολεμικό Ναυτικό και κατ’ επέκταση η χώρα μας έγινε πρώτο θέμα σε όλα τα διεθνή ΜΜΕ ήταν η αποστολή της φρεγάτας «Σαλαμίς» στην εκκένωση της Λιβύης (μετά τη δολοφονία Καντάφι). Ο κυβερνήτης της φρεγάτας «Σαλαμίς», ο τότε αντιπλοίαρχος (Μ) Δημήτριος-Ελευθέριος Κατάρας, σημερινός αρχηγός ΓΕΝ, κατάφερε να βοηθήσει σε εμπόλεμη ζώνη στην απομάκρυνση Κινέζων και να τους μεταφέρει με ασφάλεια στην Ελλάδα. Ανάμεσά τους και πολλοί τραυματίες. Η προηγούμενη παρουσία του Πολεμικού Ναυτικού στην περιοχή ήταν με την επιχείρηση «IRINI» (πάλι ελληνική λέξη χρησιμοποιήθηκε για μια επιχείρηση της ΕΕ) για τον αποκλεισμό της Λιβύης από αποστολές όπλων. Δεν πέρασε καθόλου απαρατήρητη από τη διεθνή κοινότητα και κυρίως από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Μόνον που προκάλεσε πολιτικό θέμα στην Ελλάδα, με παραιτήσεις δύο ανώτατων αξιωματικών του Πολεμικού Ναυτικού και με την οργίλη αντίδραση τού τότε υπουργού Αμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου. Ηταν μια ολοκληρωμένη επιχείρηση για τα συμφέροντα της χώρας μας με νηοψίες σε πλοία και με κατασχέσεις όπλων που προορίζονταν για τη Λιβύη.
Αυτή τη φορά στην επιχείρηση «ΑΣΠΙΔΕΣ» έχει μαζευτεί ο μεγαλύτερος αντιπυραυλικός στόλος της ΕΕ, όπως εξήγησε ο υπουργός Εθνικής Αμυνας Νίκος Δένδιας, πρωτεργάτης των αμυντικών επιχειρήσεων της ΕΕ. Πολύ συχνά λέει πως αν υπάρχει μέλλον για το ευρωπαϊκό οικοδόμημα έγκειται στη δυνατότητα να υπάρχει στρατιωτικός βραχίονας αυτόνομος όχι σε αντιδιαστολή με το ΝΑΤΟ. Αν υπάρχει μια χώρα που θέλει περισσότερο να υπάρχει αυτός ο βραχίονας αυτή είναι η Ελλάδα. Οι «ΑΣΠΙΔΕΣ» είναι μια επιχείρηση για την προστασία πλοίων και ένας αντιπυραυλικός θόλος για όσα πλέουν στην περιοχή.
Οσο για την αποστολή της φρεγάτας, ο υπουργός σημειώνει με νόημα πως «αν ακυρωθεί το Σουέζ ακυρώνεται ο Πειραιάς και η χώρα μας ως κόμβος. Δεν παίρνουμε θέση αλλά αμφισβητούμε το δικαίωμα οπουδήποτε να βάλλει κατά των πλοίων μας. Δεν κάνουμε επιθετικές επιχειρήσεις κατά των βάσεων των πυραύλων και drones. Ομως για εμάς», πρόσθεσε, «το μείζον είναι το θέμα δημιουργίας αμυντικού βραχίονα και οι ΑΣΠΙΔΕΣ είναι η μεγαλύτερη κοινή επιχείρηση της ΕΕ».