Καθώς το Φεστιβάλ Αθηνών συνεχίζει την επιτυχημένη εφετινή πορεία του με sold out παραστάσεις και συναυλίες σε Ηρώδειο και Επίδαυρο, την περασμένη Κυριακή στο επίκεντρο του καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος βρέθηκε η Κρήτη. Με μια ιστορικής σημασίας συναυλία, η οποία είχε ως στόχο της την ανάδειξή της ως ιδανικού τουριστικού προορισμού, η Σητεία υποδέχθηκε τον Πλάθιντο Ντομίνγκο στον προαύλιο χώρο της Μονής Τοπλού, του μεγαλύτερου οχυρωματικού τύπου μοναστηριού στην Ανατολική Κρήτη, για μία και μοναδική συναυλία, την οποία είχαν την ευκαιρία να απολαύσουν οι περίπου 1.600 θεατές που κατόρθωσαν να εξασφαλίσουν το δωρεάν εισιτήριο.

Η συναυλία πραγματοποιήθηκε χάρη σε μια ιδέα του αντιπροέδρου της Βουλής και βουλευτή Λασιθίου Γιάννη Πλακιωτάκη, ο οποίος θέλησε να καθιερωθεί στον χώρο της μονής, ως θεσμός, μια ετήσια συναυλία παγκόσμιας εμβέλειας – η πρώτη συναυλία δόθηκε πέρυσι από τον Σταύρο Ξαρχάκο, ενώ για την επόμενη χρονιά οι διοργανωτές έχουν κάνει αίτημα για τους U2 και στα πλάνα τους για το προσεχές μέλλον έχει μπει και ο Sting -, με στόχο την προβολή και ανάδειξη της ανέγγιχτης ομορφιάς της Σητείας και του πολιτισμού της. Αρωγοί στην προσπάθειά του με την οικονομική τους υποστήριξη στάθηκαν οι χορηγοί της συναυλίας, η Παγκρήτια Τράπεζα, ο Ομιλος Intrakat και η Attica Bank.

Οι προετοιμασίες την πολυαναμενόμενη ημέρα της συναυλίας είχαν ξεκινήσει από νωρίς, καθώς ολόκληρη η Σητεία κινούνταν στους ρυθμούς της μεγάλης διοργάνωσης, ενώ και ο κόσμος άρχισε να καταφθάνει ακόμη και δύο ώρες νωρίτερα ανυπομονώντας να ζήσει τη μοναδική εμπειρία. Ολα είχαν προγραμματιστεί στην εντέλεια, από τη ρύθμιση της κίνησης των αυτοκινήτων στον δρόμο μέχρι την οργάνωση των θέσεων και της εισόδου του κοινού στον χώρο και έτσι η συναυλία ξεκίνησε στις 9, όπως είχε προγραμματιστεί.

Για την επόμενη χρονιά οι διοργανωτές έχουν κάνει αίτημα για τους U2 και στα πλάνα τους για το προσεχές μέλλον έχει μπει και ο Sting.

Την έναρξη έκανε η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, υπό τη διεύθυνση του καταξιωμένου ισπανού μαέστρου Τζόρντι Μπερνάθερ, με την ουβερτούρα της όπερας «Η Δύναμη του Πεπρωμένου» του Τζουζέπε Βέρντι, που παίχτηκε για πρώτη φορά το 1862 στο θέατρο Μπαλσόι στην Αγία Πετρούπολη. Αν και ο μύθος που περιβάλλει τη συγκεκριμένη σύνθεση, από την πρώτη φορά που παρουσιάστηκε, είναι ότι φέρνει γρουσουζιά, αυτό δεν φάνηκε να επιβεβαιώνεται τη βραδιά της συναυλίας – εκτός από τις στιγμές που ο αέρας δυσκόλεψε το έργο τους, ακόμη όμως και αυτός ο αστάθμητος παράγοντας συνέβαλε στο ιδιαίτερο κλίμα της εκδήλωσης. Απόλυτη σύμπνοια μεταξύ της έμπειρης ορχήστρας της ΕΡΤ που έχει στο ενεργητικό της σπουδαίες διεθνείς και εγχώριες συνεργασίες και του Μπερνάθερ, ο οποίος από το 2015 είναι resident conductor της Λυρικής Σκηνής του Σαν Φρανσίσκο.

Επαναστατική επιλογή

Στη συνέχεια, στη σκηνή ανέβηκε, γεμίζοντάς τη με την παρουσία του, ο μεγάλος Πλάθιντο Ντομίνγκο. Εχοντας επιλέξει ως πρώτη του ερμηνεία την άρια «Nemico della patria» από την όπερα «Αντρέ Σενιέ», ένα έργο που διαδραματίζεται στη διάρκεια της Γαλλικής Επανάστασης και ένας ρόλος που χαρακτηρίστηκε από την ερμηνεία του μεγάλου ισπανού τενόρου, ο οποίος τα τελευταία χρόνια επιλέγει περισσότερο ρόλους βαρύτονου, αποτέλεσε την ιδανική επιλογή για τον χώρο της συναυλίας, καθώς η Μονή Τοπλού έχει συνδεθεί άρρηκτα όχι μόνο με την Ελληνική Επανάσταση και τους αγώνες των Κρητών για την απελευθέρωση, αλλά και με την αντίσταση εναντίον των Γερμανών στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου – στο μουσείο θα βρει κανείς όπλα που χρησιμοποιήθηκαν και στους δύο πολέμους, κράνη κ.ά. Το μεγαλοπρεπές του φινάλε, σε ένα κομμάτι που απαιτεί εμπειρία και δύναμη, καταχειροκροτήθηκε από το κοινό.

Ακολούθησε η «Τραβιάτα» του Τζουζέπε Βέρντι και η άρια «E strano», που ερμήνευσε η Χριστίνα Πουλίτση. Η διεθνούς φήμης ελληνίδα σοπράνο κολορατούρα επέλεξε ένα κομμάτι από την όπερα που, μετά τη «Νόρμα», χαρακτηρίστηκε όσο καμία άλλη από την ερμηνεία της Μαρίας Κάλλας. Μπορεί και να μην ήταν τυχαία η επιλογή για την εφετινή χρονιά, στην οποία τιμάται διεθνώς η επέτειος των 100 χρόνων από τη γέννηση της μεγάλης ελληνίδας ντίβας της όπερας, κάτι στο οποίο αναφέρθηκε και ο ίδιος ο Πλάθιντο Ντομίνγκο στο βίντεο που είχε κάνει για την αναγγελία της συναυλίας.

Η Χριστίνα Πουλίτση εμφανίστηκε μόνη της στη σκηνή, αλλά και μαζί με τον Πλάθιντο Ντομίνγκο, συνοδεύοντάς τον στα ντουέτα «La ci darem mano» του Μότσαρτ (Don Giovanni) και «Lippen schweigen» του Φραντς Λέχαρ (Η εύθυμη χήρα), μία από τις αξιοσημείωτες στιγμές της βραδιάς καθώς οι δυο τους χόρεψαν για λίγο ενθουσιάζοντας το κοινό. Το τέλος της συναυλίας, η οποία περιελάμβανε 16 κομμάτια χωρισμένα σε δύο μέρη και τρία «encore», βρήκε τους θεατές όρθιους να χειροκροτούν και, ανάμεσα σε επευφημίες, να τραγουδούν μαζί με τους δύο ερμηνευτές το πασίγνωστο «Bésame mucho» της Κονσουέλο Βελάσκες.

Ανάμεσα στους παρευρισκομένους στη συναυλία υπήρχαν και αρκετοί καλλιτέχνες, επιχειρηματίες, πολιτικοί και εκπρόσωποι της κυβέρνησης, όπως ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας, ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Λευτέρης Αυγενάκης, ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Ομίλου Intrakat Αλέξανδρος Εξάρχου, ο διευθύνων σύμβουλος της Παγκρήτιας Τράπεζας Αντώνης Βαρθολομαίος, η διευθύνουσα σύμβουλος της Attica Bank Ελένη Βρεττού και η σοπράνο Αγνή Μπάλτσα. Μετά τη συναυλία ακολούθησε μικρή δεξίωση στους εξωτερικούς χώρους της Μονής Τοπλού, παρουσία εκλεκτών προσκεκλημένων.

Ο Ντομίνγκο, αφού υποδέχθηκε φίλους και θαυμαστές υπογράφοντας, με εξαιρετική προθυμία, αυτόγραφα, παρευρέθηκε στη δεξίωση μαζί με την επί 61 έτη σύζυγό του, μεξικανή σοπράνο Μάρτα Ορνέλας, με την οποία έχει δύο γιούς, καθώς και τους ισπανούς δημοσιογράφους που ο ίδιος είχε προσκαλέσει ειδικά για την εκδήλωση. Αργότερα, ο ηγούμενος της Μονής Τοπλού Αμβρόσιος Σκαρβέλης ξενάγησε τον πρωταγωνιστή της βραδιάς στους χώρους της μονής, προτού εκείνος αναχωρήσει για το Μόναχο και την επόμενη συναυλία του που πραγματοποιήθηκε την περασμένη Πέμπτη.